בעקבות אסון הערבה, שבו נהרגו עשרה מתלמידי המכינה הקדם צבאית "בני ציון" במהלך טיול גיבוש שנערך בנחל צפית, פרסם משרד החינוך כי יקים ועדה להסדרת פעילויות החוץ של המכינות בשיתוף עם משרד הביטחון ומועצת המכינות הקדם צבאיות.

לנוכח האסון הקשה, היה ברור לכל כי שלב הפקת הלקחים חייב להתחיל באופן מיידי וכי נדרש טיפול מעמיק ויסודי בהסדרת פעילויות החוץ של המכינות לצורך המשך פעילותן. מטרת הוועדה היא לבחון מיסוד של נהלים ופיקוח בנושא, תוך דגש על טיולים ברחבי הארץ, כדי שאלה יתקיימו באופן מסודר ובטוח. משרד הביטחון ומשרד החינוך שותפים להחלטות מאחר וכל אחד מהם אחראי לחצי מהתקציב שמוענק למכינות, אך סוגיית הפיקוח על פעילויות חוץ, ובהן טיולים, מעולם לא הוגדרה בחוק המכינות הקדם צבאיות ובתקנות שתוקנו לחוק בשנת 2009. 

יוסי ברוך, יו"ר ועד המכינות וראש מכינת גליל עליון, נמצא בתחום עשרים שנה, מאז שהקים את המכינה. "בתחילת דרכי ניסיתי להסתייע קצת בגוף המתאם של משרד החינוך, אבל בהמשך נחסמה בפניי האפשרות הזו. הוחלט שמשרד החינוך מטפל במסגרות פורמליות או לא פורמליות עם תלמידים עד גיל 18. לכל אורך הדרך היינו זקוקים לגוף כזה, אנחנו לא תופסים את עצמנו הכי חכמים בעולם. אם יש גוף כזה שסמוך על גורמים מקצועיים מהשטח אין שום סיבה שלא נעזר בו. לצערי לא יצא לנו ליהנות מכך. אחרי שהאופציה נחסמה הבנו שהמערכת צריכה רגולציה פנימית. כל אחד התנהל בהתאם לתפיסתו ומקצועיותו, ובסופו של דבר כל מכינה אחראית על מה שקורה בה בנפרד, אין אחריות סטטוטורית. היו לי אינסוף לילות לבנים, גם אחרי שנהגתי בכל הכללים, ההחלטות והאמצעים. תמיד ניקרה בי המחשבה אם עשיתי הכל ומה אם יקרה חלילה משהו לאחד החניכים בשטח".

"באופן טבעי אנחנו בודקים את כל נהלי הטיול מתוך הבנה שאם קורה חלילה משהו – הראש שלנו בעניין הזה", מדגיש ברוך. "בניגוד להכפשות בתקשורת בעקבות האירוע האחרון, חשוב לדעת שבמכינות הקדם צבאיות משקיעים המון אנרגיה בנושאי בטיחות, כי שלמות האדם ובריאותו נמצאים בראש מעייננו. שום דבר לא מוצדק יותר מכך".

ומה בנוגע להחלטה של משרד החינוך להקים ועדה כדי לפעול למען הסדרת פעילויות החוץ של המכינות?
"אני מכיר בכך שזהו צעד חשוב מאוד. ועדה כזו תעשה נכון אם תשיג חבילת תקנות שמתאימות למכינות. אם לא, התוצאות לא יהיו חיוביות - או שהמכינות יתעלמו, כי האג'נדה החינוכית במכינה היא אחרת, או שהתקנות יובילו לרידוד או לעיקור היכולת של המכינות להגיע לתוצאה שאנחנו שואפים אליה. צריך להבין שה-DNA של המכינות שונה ממסגרת חינוכית פורמלית כמו יסודי או תיכון. אחד הערכים הוא לשלב את החניכים בכל משימה ולאפשר להם להתנסות גם ברמת התהליך, כדי שיצאו מהמכינה עם יכולות מפותחות יותר ממה שיצאו בתקופת התיכון".

"אם הועדה תגזור גזרות שירדדו ולא יפעלו באותן תפיסות האתגרים, זה לא יהיה חכם, ובאיזשהו מקום יבטל את הצדקת קיום המכינות", מזהיר ברוך, "היום הערך של המכינות הוא התמודדות עם קשיים ועצמאות. לפני כן החניכים עטופים בצמר גפן, במערכת החינוך כשקשה לילד נחלצים לעשות דברים במקומו. אנחנו מתייחסים אליהם כאל שותפים, עם הנחייה, ליווי והדרכה נכונה".

"כל זה תקף במיוחד כשמדברים על מרכיב השטח שהוא מרכיב מרכזי", מסביר ברוך, "גם בהיבט אהבת הארץ, גם מבחינת החיבור לארץ וגם ברמת החיבור להיסטוריה ולמורשת והטמעת מיומנויות תפקודיות בתנאים כאלה ואחרים. זה לא מובן מאליו לדעת איך להתנהל בשטח, אם במכינה לומדים לטייל, צריך גם לתרגל. אם לא יהיה את זה, אפשר לקפל את כל מפעל המכינות. אני מאוד מקווה שהמסמך יהיה רלוונטי ושווה את הנייר שהוא כתוב עליו, שיאפשר להמשיך לקיים את אג'נדות המכינה בכפוף להנחיות".


 תגובת משרד החינוך:

"למכינות הקדם צבאיות חשיבות ערכית וחינוכית ראשונה במעלה, ויש לפעול לשמירה על פעילותן. מאז נוסדו לפני 25 שנים, הן מהוות אבן שואבת לפעילות ציונית, יהודית ודמוקרטית בקרב הדור הצעיר, מחזקות את אהבת הארץ ומטפחות את העתודה של הפיקוד הצבאי ושל המנהיגות בישראל. צוותי המשרדים ומועצת המכינות הקדם צבאיות מתייחדים עם משפחות ההרוגים והפצועים בשעתן הקשה, וימשיכו ללוות אותן ככל שיידרש בהמשך הדרך".