לשמחתם של כל תושבי ישראל, הגשמים חזרו אתמול בערב, אבל יחד איתם התחדשו גם הדיווחים על חשש להצפות ברחבי הארץ, ולאחר שלפני כשבועיים נחסמו נתיבי איילון עקב הצפה לאחר הגשמים החזקים, מסתבר שיש מקום אמיתי לחשש.

אבל לצד החששות יש גם חדשות טובות לכל נהגי ישראל, ובפרט לנהגים באזור השרון. החודש הסתיימה אחרי שלוש שנים הקמתה של תחנת השאיבה הגדולה בישראל ומהגדולות ביותר במזרח התיכון, שמטרתה למנוע הצפות בכבישים מרכזיים גם לאחר גשמים חזקים. התחנה החדשה עומדת למנוע הצפות באחת מהנקודות הכי קריטיות בכבישי ישראל: החיבור הישיר בין כביש החוף, נתיבי איילון וכביש 531.

התחנה החדשה, שעלותה כ-80 מיליון ₪, הוקמה כחלק ממיזם הענק 531 של נתיבי ישראל, שמטרתו לייעל את הזרימה בכבישים. היא מסוגלת לשאוב מהכבישים ולאגור כ-25 אלף קוב מים, שהם כ-16.6 מיליון בקבוקי ליטר וחצי. השאיבה מתבצעת על ידי 8 משאבות ענק, שכל אחת מהן מסוגלת לשאוב 50 קוב בשנייה, וביחד הם מרוקנות את כל המים מהמיכל אל נחל רשפון תוך כשעה. לשם כך, התחנה כולה צורכת בדקה כמות חשמל זהה לזו נצרכת מדי דקה בכל העיר רמת גן.

פתרון נוסף שהוצע למשרד התשתיות ובו רשות הניקוז, הוא להסיט שטחי ההצפה לאזורים החקלאיים השייכים ליישוב מקוה ישראל. הפרויקט אושר ויוצא לפועל כבר בחודשים הקרובים, בהיקף של 1.7 מיליארד ₪.

"תחנת השאיבה העצומה הוקמה כדי להבטיח את הרציפות התנועתית של מערכת הכבישים ומסילות הרכבת גם בזמן הגשמים החזקים ביותר", אומר מנהל מיזם 531, המהנדס גריגורי שיינאייזן, "לרציפות התנועתית בעת גשמים יש משמעות הרת גורל – הן ליכולת של מיליוני משתמשי הדרך לנוע ממקום למקום, והן עבור כוחות חירום, במידה וחלילה יידרשו לפעול. אני מאחל לכל אזרחי ישראל והבאים לבקרה, נסיעה בטוחה ומהנה, גם בחורף הגשום".

תחנת השאיבה החדשה

תחנת השאיבה החדשה (צילום: דני שכטמן צילומי אוויר)
צילום: דני שכטמן צילומי אוויר