נכון, אמנם כבר היו לנו כמה ימים של גשם, ואפילו קצת התקרר, אבל בינתיים לא עושה רושם שהקיץ עומד להיעלם בקרוב. אבל תארו לעצמכם רגע איך הייתם מרגישים אם במקום שמש קופחת, בכל שעות היום היה סוכך עליכם ענן ומספק לכם צל נעים – וכל זה בלי טיפת גשם.

אז אמנם הסתיו לא ממש מגיע, אבל בלב תל אביב בכל זאת צץ השבוע ענן כזה בדיוק, או ליתר דיוק – ANANA, שהיא למעשה ענן מלאכותי שמרחף בעזרת הליום בפינת הרחובות בן-גוריון ושלמה המלך בעיר. ANANA היא הפרויקט הזוכה בתחרות "צל אביב" שבה הזמינה עיריית תל אביב מתכננים, מעצבים ואדריכלים לפתור את בעיית הצל במוקדים שונים בעיר.

את הפרויקט הזוכה הגה בר דוידוביץ' (29), שלמד עיצוב במילאנו, עבד בהולנד ובשנים האחרונות חי בארץ ומנהל סטודיו מצליח לעיצוב תחת שמו. את הרעיון הוא הגיש לתחרות ביחד עם ליהי אחותו, אדריכלית במשרד האדריכלות פרי דוידוביץ', ובשיתוף משרד ד.מ.ר. תכנון ופיתוח.

"התחלנו לחשוב על הבעיות של מתקני ההצללה הקיימים, והתבאסנו על זה שהם תמיד דורשים עמודים", מספר דוידוביץ', "בעיר שיש בה הרבה הולכי רגל, רוכבי אופניים ועגלות, זאת בעיה. אמרנו לעצמנו, איזה מגניב זה היה אם ההצללה יכלה פשוט לרחף. ואז פתאום קלטנו – אם נשתמש בהליום, היא תרחף והגענו לפתרון חלופי – הצללה מרחפת".

היתרון הגדול של ANANA הוא שהיא מודולרית, – היא יכולה לספק צל קטן או גדול, ולהתנייד ממקום למקום, ולכן מתאימה גם למקומות שבהם אי אפשר לנטוע עץ או להתקין הצללה עם עמודים. "זה התחיל מרעיון באוויר, תרתי משמע, והגיע למקום הראשון הבתחרות. התרגשנו בטירוף", אומר דוידוביץ'. השבוע ANANA עלתה לאוויר לראשונה כפיילוט, ומתכוננת להישאר שם לכמה ימים.

עננה צל אביב (צילום: חברת ANANA)
עננה צל אביב | צילום: חברת ANANA

ההשראה לפרויקט: ענני קיץ וחדשנות

ההתחממות הגלובלית, שהופכת לאחרונה לנושא מדאיג יותר ויותר, מטרידה את דוידוביץ' במיוחד: "חוסר הצל בשנים האחרונות הוא סוגייה רלוונטית מאוד. כל הזמן מחפשים פתרונות יצירתיים למקומות שאי אפשר לשים בהם עצים או הצללות טבעיות, ואני חושב שהרעיון לשלב בין עיצוב וחדשנות לבין הצללה וקירור של המרחב הציבורי, הוא צורך סופר רלוונטי בתל אביב בפרט, ובכלל בישראל ובעולם".

אמנם המטרה של ANANA היא בראש ובראשונה לספק צל, אבל לא רק. "זה התחיל במטרה ייעודית לתחרות – לספק צל, אבל אז הבנו שאנחנו רוצים לא רק את זה, אלא גם ערך מוסף – אזור שהייה חדש שמעודד אמנות ותרבות במרחב הציבורי", אומר דוידוביץ'. ואכן, מרגע שיורדת החשכה הענן הופך למעין מסך דיגיטלי מרחף, שעליו יכולים עוברי אורח לשתף תכנים שונים בעזרת אפליקציה – תמונות, סרטוני וידאו, אמנות ועוד, שהצוות דואג לסנן כדי להימנע מתכנים לא הולמים. "בהמשך אנחנו רוצים להקרין וידאו ארט ולעודד אמנים ישראלים. זו פלטפורמה חדשה, וזה יוצר אזור חדש ומגניב גם בשעות שאין שמש".

מלבד הקונספט המובן מאליו של ענן, מאחורי העיצוב של ANANA עומד גם רעיון רחב יותר: "כשהגינו את הרעיון חשבנו על תל אביב, העיר הלבנה, עיר חדשנית וטכנולוגית", מספר דוידוביץ', "זה ישר התחבר לנו לענני קיץ לבנים. היה לנו חשוב להוסיף את העניין החדשני והטכנולוגי, ולכן פישטנו את הצורה שלו למעין ריבועים. ההשראה לפרויקט הייתה תל אביב – עיר חדשנית, קיץ, ים, שמש, מתנפחים, פיקסלים, הייטק".

עננה צל אביב (צילום: חברת ANANA)
עננה צל אביב | צילום: חברת ANANA

"מוצר חדשני שאין כמוהו בעולם"

לצוות היו לא מעט אתגרים בדרך – כולל כמה שהם עדיין ממשיכים להתמודד איתם. "זה מוצר חדשני, אין דבר כזה בעולם, ואנחנו צריכים לפתור את כל האספקטים כדי להביא מוצר בטיחותי, נכון, עובד ושיראה טוב", אומר דוידוביץ', "עבדנו על הפיילוט שהעלינו לאוויר שנה שלמה, אבל זה לא המוצר הסופי, ואנחנו עדיין נמצאים בשלבי פיתוח. מבחינה בטיחותית המוצר בטוח ונבדק, אבל כרגע הוא שמנמן יותר ממה שאנחנו רוצים, ויש עוד מיתרים וחוטים. בנוסף, כרגע ANANA דורשת ניפוח פעם בחודש, והמודל הבא יהיה עם חומר שדורש תחזוקה פחות תכופה".

דוידוביץ' מרוצה מההזדמנות שהפיילוט העניק להם לבדוק את ANANA בסביבה עירונית. "עד עכשיו התעסקנו בריחוף, עם מהנדסי אווירונאוטיקה ובניין, ואנחנו שמחים שהפיילוט עלה לאוויר, תרתי משמע, כדי לקבל פידבקים שיעזרו לנו להמשיך לפתח את המוצר יותר נכון ויותר יפה, כדי שיתאים לעוד מוקדים בארץ ואולי בהמשך גם בחו"ל. כמובן שזה עדיין לא התוצר הסופי, אבל זה נחמד להעלות באומץ מוצר שלא גמור במאה אחוז כדי להבין את התגובות ולהרגיש את זה באמת, לא רק בתאוריות ובמחשב".

מאז ש-ANANA מוקמה בעיר, דוידוביץ' מגיע למקום מדי יום, וזוכה לתגובות מעורבות. "בחרנו לשים אותה מעל אזור שבו יש רמזור מאוד ארוך להולכי רגל, וממש כיף לראות שאנשים, במודע או שלא, בוחרים לעמוד בצל שהיא מייצרת", הוא אומר, "הרבה אנשים אומרים שזה נראה שמנמן ומלא חוטים, ומצד שני אנשים אומרים שזה רעיון מגניב. אנחנו לוקחים את כל הפידבקים להמשך הפיתוח, אבל זה מדהים לראות שלאנשים פתאום יש צל וכמובן, לראות את זה עובד גם בלילה. אנשים באמת משתמשים באפליקציה, מעלים תכנים, ואנחנו מקווים שבאמת תוך כדי פיתוח המוצר נצליח להפיץ את זה בעיר".

דוידוביץ' מספר שאחרי תקופת הפיילוט של ANANA בתל אביב, היא תרד לטובת המשך פיתוח: "בשאיפה, בקיץ הבא נוכל לראות את המוצר המוגמר במגוון מוקדים בתל אביב ובתקווה גם בערים נוספות בישראל".