מאות אלפי תלמידים בישראל נמצאים בעיצומו של החופש הגדול, ועסוקים בהכל מלבד המחשבה על שנת הלימודים הבאה. אבל למרות שבמשרד החינוך שוקלים לבטל את שיעורי הבית לגמרי, לחלק מתמידי התיכון זה עדיין לא יעזור להתמודד עם הלחצים הגדולים שצפויים להם.

מסתבר שלא מעט מאותם תלמידים מתמודדים עם לחץ משמעותי מאוד כתוצאה מהמבחנים והעבודות ומהמבחנים הרבים שהם צריכים להגיש, לחץ שיכול להוביל לחרדת בחינות, שלעיתים עשויה אפילו להצריך התערבות מקצועית.

למרות שאורין בסון בת ה-17 מפתח תקווה לא סובלת מחרדת בחינות בעצמה, בהיותה אחת מזוג תאומות, היא פגשה מקרוב את חרדת הבחינות שממנה סובלת אחותה, אמה. "יום לפני מבחן אי אפשר היה לדבר איתה על שום דבר אחר, היא תמיד הייתה בלחץ", היא מספרת.

אורין, שראתה את ההתמודדות של אחותה ושל חבריה, לא התכוונה לשבת בחיבוק ידיים. מזה שנה היא משתתפת בפעילות של ארגון LEAD – המסלול לפיתוח מנהיגות, ועכשיו היא החליטה להתעסק בנושא במסגרת הפעילות. "התבקשנו ליצור פרויקט חברתי משלנו, וכשהתחלתי לחפש נושא, הגעתי לרעיון של לחץ מהמבחנים, בין היתר כי זאת הייתה שנה מאוד לחוצה, וזה כל מה שהעסיק את החברים שלי".

במסגרת המחקר שלה לקראת הפרויקט, קראה אורין מאמרים שונים, נפגשה עם כמה פסיכולוגים וגם ערכה סקר בקרב 400 תלמידים. "רציתי לבדוק אם הבעיה באמת קיימת, מה התכיפות שלה, ומה קורה עכשיו בשטח". היא גילתה שבני נוער לא יודעים איך להתמודד עם לחץ ממבחנים, שמשפיע על החיים שלהם גם מחוץ לכתלי בית ספר, ולא רק מבחינה נפשית. "יש לזה גם השפעות בריאותיות", מספרת אורין, "חברה שלי פיתחה קרוהן בגלל הלחץ, ותלמיד אחר שהיה איתי בכיתה פשוט נעלם. זה גורם גם להקאות וקשיי נשימה לפני בחינה, בלק אאוטים, וגם לתסכול, כי התלמידים האלו לא ממצים את היכולות שלהם".

אורין ואווה בסון (צילום: ארגון LEAD)
אורין ואווה בסון | צילום: ארגון LEAD

לבסוף היא יצרה, בליווי מנחות הארגון, את סדנת "בלי לחץ" – סדנה בת שמונה מפגשים שמיועדת לתלמידי כיתה י', שאותה מדריכים תלמידי כיתה י"א שעוברים הכשרה מיוחדת עם אורין ועם יועצת בית הספר שלהם. במפגשי הסדנה מקבלים התלמידים באמצעות פעילויות חווייתיות אסטרטגיות למידה וכלים להתמודדות עם הלחץ לפני ובזמן הבחינות. "כל תלמיד מאתר את הגורמים שמשפיעים עליו באופן אישי, מבין מה קורה לו, ומקבל כלים להתמודד בדרך שמתאימה לו", מסבירה אורין.

בשנת הלימודים הקרובה מתכננת אורין להפעיל את הסדנה בבית הספר שלה. כבר בשבוע הבא יתקיים הפיילוט הראשון של הסדנה, שבו יעברו שבעה חניכים ושני מדריכים מארגון LEAD את כל המפגשים של הסדנה, במטרה לבדוק את התכנים והפעילויות, ולשפר את כל מה שדרוש לקראת פתיחת הסדנאות עם תחילת שנת הלימודים.

"אני לא מטפלת בחרדת הבחינות, אלא בלחץ", מדגישה אורין, "כלי שמאוד עזר לאחותי הוא לדבר עם אנשים, ודווקא זה הדבר שהיא נמנעה ממנו. זה מאוד חשוב, ולקחתי את הכלי הזה גם לסדנה שלי. הלחץ הוא מה שיכול להוביל בסוף גם לחרדת בחינות, שהוא המצב הכי גרוע. לחץ הוא מצב יותר שכיח, ואפשר לפתור אותו בלי להגיע למצב של חרדת בחינות, שמצריכה כבר התערבות טיפולית".

"במסגרת תכנית ההכשרה של LEAD, כל שגריר נדרש להקים פרויקט חברתי בנושא שקרוב לליבו, ולהאיר פינה חשוכה בחברה הישראלית", אומר אליאב זכאי, מנכ"ל ארגון LEAD, "במהלך השנים קמו בזכות צעירים כמו אורין מאות פרויקטים חברתיים שהצליחו להשפיע על חייהם של אלפי אנשים. הם ההוכחה לכך שלבני הנוער יש יכולת להוביל שינוי משמעותי ולהשפיע על החברה הישראלית כבר היום, ואנחנו כאן כדי לעזור להם".

בימים אלו מפעילה אורין קמפיין מימון ההמונים במטרה להצליח להפיץ את הסדנה שיצרה כמה שיותר מהר לכלל התלמידים בארץ, והיא נמצאת כרגע במגעים עם כמה תיכונים נוספים שכבר מתעניינים בסדנה. "השאיפה שלי היא להביא את הסדנה למשרד החינוך, כך שתלמידי כיתה י"א יוכלו לעזור לתלמידים אחרים להתמודד עם הלחץ של המבחנים כחלק מפעילות המחויבות האישית שלהם", אומרת אורין, שמקווה גם להביא לשינוי כללי בתפיסה לגבי הנושא: "יש על תלמידי כיתות י"א ו-י"ב עומס מטורף של עבודות ומבחנים, ולחץ להצטיין ולהגיע ל-5 יחידות במתמטיקה ואנגלית. אפשר למשל להפחית את העומס ולפרוש את המבחנים והעבודות לשלוש שנים. צריך להסתכל על מה שזה עושה לתלמידים ולא רק על הציונים".