תחשבו רגע על היום שלכם. לקום בבוקר כרגיל, ללכת לעבודה או ללימודים כרגיל, לקנות אספרסו בקפיטריה כרגיל, ללכת לפגישה עסקית כרגיל, מפגש עם חברים או משפחה כרגיל, לאסוף חבילה מהדואר כרגיל, לקנות בסופר כרגיל, אפילו במסעדה. נכון, כרגיל.

אבל בעוד שהפעולות היומיומיות האלו נראות לנו כדבר שבשגרה, עבור אוכלוסיית החרשים וכבדי השמיעה הן עשויות להיות אתגרים מורכבים, במיוחד לאור העובדה שרובנו לא מתמצאים בשפת הסימנים – רק דמיינו את עצמכם בסיטואציות האלה בלי היכולת לשמוע. במטרה מצוא פיתרון לבעיה פיתחו שני סטודנטים למדעי המחשב ב-HIT המכון הטכנולוגי בחולון אפליקציה חדשנית בשם "DAS – Deaf Access Solution", שנותנת פתרון טכנולוגי ויעיל לקהילת כבדי השמיעה והחרשים ומאפשרת להם להשתלב בכל שיחה ובכל מצב.

הכל התחיל כשאחת מהשניים, איילת אברהם (28), סטודנטית שנה ג' למדעי המחשב, ראתה מהצד אדם חירש מנסה לרכוש מכשיר סלולרי ולא מצליח לתקשר עם המוכר. "חזרתי הביתה ולא הצלחתי להירגע. בעלי ואני לא הבנו איך יכול להיות שבשנת 2018 אין פתרון טכנולוגי לבעיה הזאת", היא מספרת, "זה נשמע לי הזוי, אז הלכנו וביררנו וגילינו שאין טכנולוגיה כזו בארץ. למרות שיש חוק שמחייב מקומות להיות נגישים, לא נעשה עד היום אף ניסיון לקדם את הנושא. בזכות הטכנולוגיה כולנו יכולים להסתדר בכל מקום בעולם גם בלי לדעת את השפה, אפשר למשל לכתוב משהו ולהשמיע לנהג מונית והוא יבין, אז איך זה יכול להיות שלחרשים אין אפשרות כזאת? המציאות כיום ממדרת את החירשים מהמרחב הציבורי".

השאר, כך לפחות הם מקווים שיהיה יום אחד, היסטוריה. את הפרויקט סיימו השניים כבר בסוף שנה ב', ובקרוב הם מתכננים להכניס כמה פיתוחים ושיפורים נוספים באפליקציה ולהציג אותה לעמותת "נגישות ישראל", שתבחן אותה כפתרון רשמי וחדשני לבעיה. "כשסיפרנו למרצה ערן קצב על הרעיון הוא התלהב והחליט לעזור לנו לקדם אותו ולקשר אותנו עם העמותה כדי לבחון איך אפשר לייעל את האפליקציה ולשלב אותה במקומות רבים בארץ", מספרת אברהם.

לאפשר לחרשים לא להיות תלויים

האפליקציה משתמשת בטכנולוגיה קיימת של גוגל שנקראת Speech Recognizer. המשתמשים באפליקציה פותחים קבוצה וירטואלית למפגש – פגישה של חברים, ביקור בדואר ועוד, והאפליקציה מקליטה את כל אחד מהמשתתפים בקבוצה במכשיר הסלולרי שלו, מתמללת את הקול, וכך נוצר למעשה צ'אט כתוב של השיחה הקולית שמתקיימת. כך המשתתף כבד השמיעה יכול לקרוא את מה שנאמר ולהגיב בזמן אמת, בכתב או בדיבור.

בימים אלו מתווסף לאפליקציה פיצ'ר נוסף של זיהוי מקום, שהוא למעשה זה שהופך אותה לייחודית בתחום. כיום כדי להתכתב עם מישהו בוואטסאפ אנחנו צריכים להחליף איתו מספרי טלפון – תהליך מסורבל שגם חודר לעיתים למרחב הפרטי. אבל באפליקציית DAS קיימת אופציה ליצור קשר עם אדם לפי המיקום שלו, ללא זיהוי נוסף. "זה טוב במיוחד למפגשים של רופא וחולה, מוכר וקונה, מרצה וסטודנטים וכן הלאה", מסבירה אברהם, "אלו סיטואציות שפחות מתאים להחליף בהן טלפונים אישיים ולהוסיף לאנשי הקשר, אבל עדיין יש צורך בניהול שיחה ומעקב אחריה. אם מרצה יוכל לדבר לאוזנייה וסטודנטים עם לקות שמיעה יוכלו להתעדכן בלייב, זה יקל מאוד על האינטראקציה וינגיש אותה".

אברהם מסבירה שהרעיון היה לקדם את נושא הנגישות ולחדש בו. "הפתרון היחידי שמוצע בימינו במקומות ציבוריים הוא לולאות השראה, שהן למעשה מגבירי קול למכשירים של כבדי שמיעה, אבל מבדיקה שערכנו, רוב נותני השירות לא יודעים איך לתפעל אותן, וגם אין פה מענה לאנשים חרשים לחלוטין. לעומתן, האפליקציה שפיתחנו היא משהו חדשני ונגיש, ללא תלות במקום או בידע,, היא אומרת, "זה לא משנה אם את בביקור אצל הרופא, בדואר, בלימודים או בעבודה, לאפליקציה כזאת יש הרבה נגיעות בתחומי החיים שלנו. זה מאפשר לחרשים להבין מה קורה מסביבם ולא להיות תלויים בידיעה של האחרים את שפת הסימנים".

הדבר הבא מבחינת נגישות

בעוד קצת יותר מחודש ייפגשו השניים עם נציגי עמותת "נגישות ישראל" כדי לשמוע את דעתם של מי שעוסקים בתחום הנגישות באופן יומיומי ולקבל מהם פידבקים והצעות לשיפור האפליקציה והפיכתה ליעילה יותר.

"האפליקציה כבר עובדת, אבל לא העלנו אותה לחנות, כי המטרה היא לא סתם להפיץ אותה אלא לעשות את זה בדרך חכמה שתועיל ותעזור בצורה המרבית", אומרת אברהם, "אם לא נעשה את זה באופן ציבורי, רוב הסיכויים שהיא תיעלם ולא יישמעו עליה יותר מדי. אנחנו רוצים להגיש אותה לעמותת 'נגישות ישראל' כדי לעשות את השינוי בצורה מערכתית וארצית".

"למרות החוק שמחייב מקומות ציבוריים להיות נגישים, הפתרונות הנוכחיים לא רלוונטיים לזה", מוסיפה אברהם, "אפליקציה עם טאבלט או סמאטרפון זה דבר נגיש שיש כמעט לכל אדם בישראל. ברגע שמישהו מהעמותה יחליט שזה הדבר הבא מבחינת נגישות, זו תהיה החלטה מחייבת לכל המקומות הציבוריים ורוב הסיכויים שבעקבות כך גם העסקים הפרטיים. אחרי שנסיים את המהלך הזה נפיץ אותה גם בחנות בצורה נרחבת".

לדבריה, התגובות נלהבות, אבל היא כבר מחכה לשלב ההרצה עם נסיינים כבדי שמיעה. "אני כבר לא יכולה לחכות לשלב שבו נראה את זה קורה בפועל", היא אומרת, "זה ממש חלום לחשוב שיום יבוא והאפליקציה שלנו תהפוך לדבר שגרתי שיש בכל עסק, ציבורי או פרטי, והופך את העולם לנגיש יותר. אם זה יקרה – עשינו את שלנו".