לצורך הדוגמה הבאה אין צורך שתהיו גיימרים, אפילו לא שתבינו יותר מדי בתחום. דמיינו לעצמכם את יונתן, גיימר כבד שחוזר הביתה מהעבודה באוטובוס. לפתע, שרשרת בלתי פוסקת של הודעות מתקיפה את הטלפון שלו: המשחק האהוב עליו בדיוק הכריז על עדכון הכולל תוספת של נשקים, שריון ונקודות בונוס. בעודו מביט מהחלון ומבין שצפויה לו עוד נסיעה ארוכה, נשארו לו שתי אופציות לא אידיאליות: לנצל חלק ניכר מחבילת הגלישה הסלולרית שלו כדי להוריד אותה, או לחכות עד שיגיע הביתה. מבחינת יונתן שלנו, שחולה על עדכונים – כל דקה שעוברת היא קריטית.

עולם הגיימינג כולו נמצא היום בסוג של פרדוקס. הטלפונים חכמים ומתקדמים מאי פעם, מחשבי הגיימינג והקונוסולות מציגים יכולות מפלצתיות, ואוזניות מתקדמות מאפשרות היטמעות כמעט מוחלטת בעולם המשחק. אלא שהתלות בחיבור הפיזי לאינטרנט מהווה מכשול. רשת ה-5G, הדור החמישי של האינטרנט הסלולרי שנפרשת בימים אלה ברחבי העולם, מבטיחה לפרוץ סוף סוף את המחסום הזה.

ייתכן שבשלב זה תגלגלו עיניים ותמלמלו משהו כמו: ״אפשר לחשוב, זה בסך הכל משחק״. אלא שזה כבר מזמן לא נכון. תעשיית הגיימינג היא התעשייה הרווחית ביותר בתחום הבידור. על פי הערכות מכון המחקר newzoo, 159 מיליארד דולר יתגלגלו רק ב-2020 בשוק המשחקים. וכשכסף גדול כל כך וכמויות אדירות כל כך של אנשים נפגשים – כל פרט הופך לעולם ומלואו.

פרטנר גיימינג שחקן  (צילום: shutterstock| Gorodenkoff)
צילום: shutterstock| Gorodenkoff

לשחק מכל מקום בלי להתפשר

״נפילות רשת הן סיוט של ממש בשביל גיימרים, זאת לא הפרזה״, מסבירה דאני-לי זיסר, עורכת ומגישה באתר IGN ישראל, וגיימרית בפני עצמה. ״חוויית המשחק מחייבת רציפות ואמינות, בלי שנייה של לאג או דיליי. בשבריר השנייה הזה יכול להיות שכבר הרגו את הדמות שלך. זה לא כמו סרט שפשוט מחכים כמה שניות עד שיסיים לטעון. בזמן שאתה מחכה, היריבים שלך ממשיכים כרגיל״. זיסר מתארת מצבים בהם גיימרים עוברים דירות ברחבי הארץ בהתאם לזמינות של תשתיות אינטרנט מהירות שיאפשרו להם לשחק ולדבר בו זמנית.

עבור מי שאינם בקיאים בתופעה, נסביר שגיימרים רבים מתפרנסים כיום משידור חי של המשחקים שלהם. מיליוני אנשים ברחבי העולם מבלים את זמנם במעקב נלהב אחר ההתקדמות, התובנות והטיפים שלהם, וחלקם הפכו לסלבס בינלאומיים של ממש. מלבד מהירות תעבורת נתונים שתגיע עד ל-10 או 20 גיגה-בייט לשנייה, מבטיחה רשת ה-5G להפחית את ההשהיות (Lag) עד ל-1 מילישנייה (אלפית השניה) ולהגדיל משמעותית את טווחי הקליטה.

מחקר נוסף שערך מכון newzoo מצא כי לא פחות מ-48 אחוז מהמשחקים בשנת 2020 מתנהלים במכשיר מובייל – סמארטפון, טאבלט, מחשבים ניידים וכו׳. אמנם כיום מדובר לרוב במשחקים שאינם דורשים חיבוריות מהירה, כמו ״אנגרי בירדס״, אבל ככל שהגיימינג הולך ומתפתח – כך גם דרישות המשחקים ילכו ויתעצמו. הצורך בחיבור איכותי וזמין מכל מקום יהפוך לגדול במיוחד.

״תחשבו על סיטואציה שבה אתם למשל בפיקניק, באמצע שום מקום, ופתאום מקבלים הזמנה להצטרף למשחק אונליין – ומתחברים על המקום״, אומרת זיסר. ״טלפון של גיימרים הוא בעצמו כלי עבודה של ממש, עם הרבה מאוד מחשבה ותחקיר שנעשים לפני הרכישה שלו. היכולת לשחק בצורה חלקה עם סינכרון מושלם מכל מקום – תשנה את החיים של כל גיימר באשר הוא״.

גיימינג סלולרי (צילום: shutterstock| Dean Drobot)
צילום: shutterstock| Dean Drobot

ניפגש בענן

אם כבר עוסקים במהפכות גיימינג משנות חיים, אחת הגדולות שבהן היא הגיימינג בענן. המשמעות היא שבמקום להוריד או להתקין משחקים כבדים מאוד על קונסולות ומכשירים פיזיים, ולהריץ אותם מקומית – עבודת העיבוד תתבצע כולה אונליין בחוות שרתים ענקיות. כל מה שיידרשו השחקנים הוא רק ללחוץ על פליי. תחשבו על נטפליקס, אבל למשחקים בלבד.

סנוניות ראשונות של הקונספט הזה כבר קיימות כיום בדמות שירותים כמו Stadia של גוגל, xCloud של מיקרוסופט ו-PlayStation Now. אלא שזיסר מספרת שהן עובדות רק באופן חלקי ולא זמינות לכולם. באמצעות רשת ה-5G נוכל להזרים משחקים עתירי משתתפים אל הטלפון, באיכות מקסימלית, מכל מקום, מבלי להתקין דבר.

באופן כללי, משחקים בקנה מידה ענק הם האטרקציה העיקרית כיום. באסיה, למשל, אחד המשחקים הפופולריים ביותר הוא (PUBG (Player Unknown's BattleGrounds. ״זה סוג של פורטנייט רק לקהל טיפה יותר מבוגר״, מסבירה זיסר, ״המשחק מתחיל עם 100 שחקנים בו זמנית והסינים פשוט מתים על זה. הם משחקים בו כל היום״. למעשה PUBG הוא בכלל משחק בן שלוש שנים, די ישן במובנים של גיימינג. אלא שבמקור הוא זכה לשלל תלונות עקב מיעוט שרתים ודרישות עיבוד חזקות מדי שנתקלו ברשת איטית. בשלהי השנה שעברה שוחררה גרסת המובייל שלו, ובמקביל לפריסת רשת ה-5G בסין וביפן הוא הפך לתופעת תרבות של ממש.

 גיימינג (צילום: shutterstock| Rawpixel.com)
צילום: shutterstock| Rawpixel.com

תחום נוסף שצפוי לזנק בעקבות רשת ה-5G הוא משחקי ה-Extended Reality) XR), שוק שעתיד כמעט לשלש את עצמו לרווחים של 16.3 מיליארד דולר עד שנת 2022. כיום הוא מוכר לנו בעיקר בזכות משקפי המציאות המדומה (VR), שמסתמכים על יכולות העיבוד של המחשב או הסמארטפון אליו הם מחוברים. אבל בעידן של משחקים מבוססי ענן, ניידות גדולה וחיבור מהיר ויציב – יהפכו המכשירים האלה למה שדמיינו תמיד שיהיו: אביזרים קלים ומגניבים שיכניסו אותנו עמוק אל תוך משחק, מבלי להיות תלויים במכשיר נלווה.

תעשיית הגיימינג נמצאת, אם כך, בפתחו של עידן שישדרג, ירחיב ויפיח בה חדשנות. ״גיימרים עומדים להרוויח בגדול מה-5G״, מסכמת זיסר, ״אנחנו נהיה חלק מהסטנדרט המוביל בעולם״.