קפה הפוך ארומה (צילום: creacart, Istock)
מסתבר שאפשר לשתות את הקפה הזה גם בשליש מהמחיר | צילום: creacart, Istock
חמישה שקלים לקפה? אפשר גם בפחות. קמפיין בפייסבוק של מפתחי האפליקציה "CUPS" מבקש להזכיר לנו – "אנחנו מציעים קפה בשלושה שקלים וחצי כבר במשך שנה ולא רק ב-Take Away". החברה הישראלית מציעה רכישת מנוי בעלות חודשית קבועה או כרטיסייה שניתן לממש ב-60 בתי קפה שונים בתל אביב ומאפשרת לכם להוזיל משמעותית את מחיר הקפה שלכם.

"כשראינו את הקמפיין של קופיקס אמרנו לעצמנו 'חבל שאין לנו כסף לאנשי יחסי ציבור טובים", אומר גלעד רותם, ממייסדי האפלקיציה, בן 30 מתל אביב וצוחק, "הרי ההצעה שלנו זולה יותר לצרכני קפה קבועים ומציעה גם יותר סניפים וקפה בישיבה".

השימוש באפליקציה, שבראשה עומדים חבורת צעירים תל אביבים, נעשה באמצעות מכשיר הטלפון הנייד: מגיעים לבית הקפה, מקישים על "הזמנת קפה" בסלולר, מגישים את המכשיר למלצר להקשת קוד - והקפה בדרך  אליכם. מחירו של מנוי Unlimited עומד על 169 שקלים לחודש, ללא הגבלה; מנוי Cup a Day  שכולל כוס קפה אחת מדי יום במחיר חודשי של 99 שקלים וכרטיסייה שתקפה למשך חצי שנה תציע 15 כוסות ב-105 שקלים, 10 כוסות ב-75 שקלים וחמש כוסות קפה בארבעים שקלים.

"עלות ייצור ממוצעת של כוס קפה היא 2 שקלים"

גלעד רותם ממייסדי אפליקציית "קאפס" (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
"חבל שאין לנו כסף לאנשי יחסי ציבור טובים". רותם, ממייסדי האפליקצייה | צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
רותם מספר כי "קצת כמו קופיקס, לפני שנה, זיהינו שקפה הוא מוצר שיש עליו המון רווח, כמו מוצרים אחרים - פופקורן בקולנוע למשל. כוס הפוך קטן ממוצעת עולה שני שקלים בממוצע לבית הקפה ובעייני גם אם מגלמים את השכירות ואת העובדים והמזגן והארנונה, אין סיבה לקחת יותר מעוד שקל או שניים לכל כוס", הוא אומר, "זיהינו שאם בית הקפה יציע הנחה על הקפה שלו הוא עדיין ירוויח. האפליקציה מאפשרת לבתי קפה עצמאיים להרוויח לקוחות חדשים וללקוחות לקבל הנחה משמעותית במגוון בתי קפה באזורם".

"אנחנו למעשה צרכן הקפה הגדול ביותר בתל אביב ואולי גם בארץ ולכן אנחנו מקבלים הנחה גדולה מאוד", מסביר רותם את השיטה, "חלק נכבד מההנחה אנחנו מחלקים בין הלקוחות שלנו", הוא מסביר את אופן בו פועל המודל העסקי של החברה.

ביום א' (ה-13.10) הסבירו היחצ"ן רני רהב ומנכ"ל רשת רולדין כי אין מקום שהרשתות הגדולות יוזילו את מחירי הקפה, בשל האיכות הגבוהה יותר בהשוואה לרשת "קופיקס" המוכרת קפה בחמישה שקלים. עם זאת, יום לאחר מכן, ב"ארומה ישראל" הודיעו כי בחברה שוקלים להוריד את מחירי הקפה בתגובה להצעת הרשת החדשה והמוזלת ונראה ששוק הקפה מתחיל להיות מושפע ממחירי הקפה החדשים שמוצעים לציבור.

בקרוב בניו יורק ואולי גם בשאר ערי ישראל

ביום חמישי האחרון, בעקבות פרסום בעיתון "דה מרקר" על כי הרשתות הגדולות תיאמו לכאורה שלא יורידו את המחירים בעקבות כניסת "קופיקס" לשוק, החליטה הרשות להגבלים עסקיים לפתוח בחקירה. בתגובה שהעבירה הרשת בעקבות הפרסומים על תיאום מחירים נכתב כי "בהמשך לכתבות שהתפרסמו לאחרונה, רצינו להדגיש שלמקבלי ההחלטות בארומה ישראל אין ולא היו מעולם קשרים עסקיים או אישיים עם מקבלי ההחלטות או הבעלים של רשתות הקפה האחרות. נהפוך הוא, מבחינתנו מדובר במתחרים עסקיים שלנו, שבראש מעיינינו להיות תמיד טובים יותר וזולים יותר מהם".

כזכור, לפני כשבועיים, השיקה רשת "קופיקס" את הסניף הראשון שלה בתל אביב והכריזה כי בכוונתה למכור קפה "לקחת" או סנדוויץ' במחיר של חמישה שקלים בלבד, ובכך הצטרפה לרשת "מקדונלד'ס" שהחלה כבר מזמן להציע קפה במחיר דומה (4.90).

אפליקציית "CUPS", שזכתה עד כה לאלפי משתמשים, פועלת בינתיים בתל אביב בלבד. עם זאת, לדברי רותם, מקימיה שואפים להרחיבה לערים נוספות ברחבי הארץ. "הבנו שצפיפות בתי הקפה חשובה למשתמשים ולכן התחלנו בתל אביב", הוא מסביר ומספר ש"בחודש הקרוב חלק מאיתנו יעברו לניו יורק כדי ליישם את האפליקציה גם שם ואנחנו מקווים להתרחב בקרוב לערים נוספות בישראל". 

>> איך הקפה של קופיקס? טעמנו