מפעם לפעם תוקפת את הרשתות החברתיות סערה צרכנית, שמתפשטת ומגיעה לכל אמצעי התקשורת והאזרחים, לרוב מדובר בשירות לא הולם או פערים בהשוואת מחירים. אז נכון, ברור וידוע לכל שיוקר המחייה בישראל לא הופך את חיינו לקלים במיוחד, אבל עם יד על הלב, כמה מאיתנו יודעים לצרוך מזון באופן יעיל וחסכוני?

אייל רביד וקובי
נלחמים ביוקר במחיה. אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי וקובי מזרחי, השף המוזיל

ב"ויקטורי" יודעים את התשובה, ולכן יוצאים עם מיזם צרכני חדש – "סופר צרכן", בו מעניקים כלים לצרכן ומלמדים אותו כיצד לצרוך נכון, "כמו שאנחנו לא נזרוק כסף לפח כך לא צריך להשליך מזון, שיכול לשרת אנשים אחרים, לפח", אומר אייל רביד, מנכ"ל ובעלים משותף של הרשת.

 נלחמים ביוקר המחייה

רשת ויקטורי מונה 27 סניפים בכל רחבי הארץ, וסניפים נוספים נמצאים בתהליכי הקמה. לפני למעלה משנה החלה הרשת במכירה מקוונת דרך האינטרנט. בימים בהם רשתות מזון מחפשות להגדיל את המכירות שלהן, רשת ויקטורי, היא אחת הרשתות הראשונות שנלחמו ביוקר המחייה בארץ על ידי ייבוא מקביל ומכירה של מוצרי "המותג" המוזלים. "המפתח ליוקר המחייה נמצא בידיים של הצרכנים, כל עוד אנשים קונים מבלי לכלכל צעדיהם יוקר המחייה לא ירוסן", אומר רביד, "כולם צועקים בסיסמאות "יוקר המחייה", ומייצרים מחאה בגלל פער של 1.20 ₪ במחיר הקוטג', אך בין הרשתות ניתן למצוא פערים של מעל 40 ₪ במוצרים כמו ג'ילט פיוז'ן. צריכים לגרום לספקים להוריד את המחירים ולהילחם עם היבואנים הגדולים. הצרכנים הם אלה שצריכים לקבוע את מחיר המוצר".

האימהות שלנו תמיד נהגו לומר לנו: "אתם יודעים כמה ילדים רעבים יש באפריקה? אוכל לא זורקים!". והן צדקו, אבל היום לא צריך להרחיק עד אפריקה כדי למצוא ילדים רעבים. הם נמצאים גם בישראל.
אם גם אתם משליכים לפח כמויות רציניות של מזון, אתם לא לבד. משפחה בישראל משליכה לפח האשפה מידי חודש מזון בסכום חודשי כולל של 296 ₪ בממוצע. הנתונים מספרים כי 40% מהאשפה שלנו הם שאריות מזון ו-14% מהאוכל שאנו קונים מושלך לבסוף לפח.

ויקטורי סופר צרכן (צילום: גל תקשורת)
אייל רביד והשף קובי מזרחי. מהלך "סופר צרכן" יוצא לדרך | צילום: גל תקשורת

תכנון קולינארי נכון: ארוחת גורמה ב-9 שקלים בלבד

באירוע השקה שהתקיים בסניף של הרשת באוניברסיטת תל אביב, קיבל לידיו שף הבית של רשת ויקטורי, קובי מזרחי, הידוע בכינויו "השף המוזיל", אתגר להכין ארוחה בת 4 מנות הכוללת: פוקצ'ה, בשר, אורז, דג וסלט כשכל מנה לא תעלה על 9 ₪, ועמד בה בהצלחה רבה.

"מה שמוביל לעלויות זה התכנון הנכון: כמה גרמים דרושים לכל מנה על מנת שהאוכל יהיה שבע ולא ייזרק אוכל, וזאת בהתחשב בכמויות החלבונים הנדרשים וחומרי גלם איכותיים. ארוחה צריכה להיות מחושבת נכון ממש כפי שעושים זאת במסעדה – השתמשו בכמות החומרים אותם אתם צורכים, והפסיקו להיות מושפעים מפרסומות ומותגים", אומר השף מזרחי. 

השף קובי מזרחי (צילום: יהודה לוי)
ארוחת גורמה ב-9 שקלים לסועד. השף המוזיל קובי מזרחי | צילום: יהודה לוי

רשת ויקטורי החליטה לשאול מעולם הכלכלה עקרונות של ניהול פיננסי נכון, והעתיקה אותם לתחום הקולינארי. חלק מהעקרונות שאותם מעודדת הרשת את הצרכנים לאמץ הם: תכנון שבועי קולינארי, וקניה מחושבת ע"פ תכנון זה, כך תימנע הוצאה מיותרת של כסף והשלכת מזון לפח. בנוסף, מותגים זה אאוט - מחירם גבוה יחסית, ואין זו ערובה לאוכל בריא, טעים ואיכותי. כדאי גם להיפרד מכמה מיתוסים סביב מוצרי מזון שהם לא בהכרח נכונים, כמו לדוגמא שבשר טרי הוא נבחר ומשובח יותר מבשר קפוא. שימוש בבשר קפוא שמחירו נמוך מבשר טרי, יעניק את אותו טעם למנה כבשר טרי.

באתר הבית של רשת ויקטורי יעלה מדי יום ג', תפריט שבועי המיועד לזוג עם שני ילדים סביב ארוחה חמה אחת ביום, שאותו רקח השף מזרחי, ועלות מנה בודדת שלו מתוקצבת משקלים בודדים ועד 10 ₪, בין המתכונים יהיו: פריטטה תירס פיקנטי, לביבות דג בטטה, צ'ילי קון קרנה ועוד.
תכנון קולינארי וקנייה נבונה הן מילות המפתח. עכשיו זה בידיים שלכם.

לכל המתכונים של סופר צרכן >>