אין תמונה
מה לחומוסייה ולמסעדות? או, יש חומוס ויש חומוס

הרבה יותר כיף לגלות מקום עם אוכל טוב בצפון מאשר להיתקל בעוד מסעדה טובה בתל אביב. יש בזה משום האפליה המתקנת, תיקון הסטיגמה השגויה שלפיה מחוץ למטרופולין הקולינרי TLV אין מסעדות ראויות. יש כמה וכמה, זו האמת, ואחת לכמה זמן הן אפילו מתחדשות.

ברשימה שלפניכם אין מכנה משותף: חלק מהמסעדות חדשות יותר וחלקן פחות, חלקן מזרחיות וחלקן פלצניות, חלק בעיר, חלק בכפר, חלק בעמק וחלק בהר. המשותף לכולן הוא, כאמור, שהן שוות את הביקור שלכם, ושכולן רחוקות לפחות 50 דקות נסיעה מתל אביב.

קצה הנחל, קיבוץ גינוסר

היא נראית כמו מסעדת תחנת דלק מעאפנה על אם הדרך בואכה כנרת, אבל מדובר באחת המסעדות הלבנוניות היותר טובות, שמתהדרת ברשימת סלבס מרשימים כלקוחות קבועים ומופעלת בשיתוף פעולה של בעלים ערבים ויהודים. התפריט עשיר, השירות דה-לוקס, ואם תתאמצו תוכלו לדמיין שאתם נמצאים באיזו מסעדת פאר בביירות.

קצה הנחל, קיבוץ גינוסר, 04-6717776

אין תמונה
מג'דרה בקצה הנחל. ערבים, יהודים ואוכל מצוין

כפית סוכר, בית השיטה

במרחק נגיעה מהרי הגלעד, בקיבוץ בית השיטה, מתגורר לו זמר העבר שאול צירלין, ויש לו מסעדה. מסתבר שהוא בענף ההסעדה כבר הרבה שנים, אבל המסעדה פועלת פחות משנתיים, ומצליחה יפה. המקום לא גדול ולא קטן, האוכל בדגש של בית ובמחירים שנעים לראות, והטעמים – פשוטים, מדויקים וטובים.

צירלין טוען שהכנת כל מנה נפתחת אצלו בכפית סוכר על המחבת. לא בדקנו אותו, אבל כן בדקנו את סטייק החזיר המעלף שלו וגם את הבלינצ'ס המתוק והנפלא. איזה יופי למצוא בפריפריה מסעדת קז'ואל טובה וכיפית.

כפית סוכר, קיבוץ בית השיטה, 04-6536600

אין תמונה
קוקייה. תאכלו ארוחת בוקר, אבל אל תוותרו על קינוח
קוקייה, קיבוץ דפנה

לקוקייה יש את הסיפור הקלאסי: זוג תל אביבי שמאס בחיי העיר, עלה לצפון (צפון צפון, הכי צפון שיכול להיות) ופתח בית קפה. כנראה שהקהל הפריפריאלי בכל זאת יודע מה טוב לו, כי בית הקפה הפך ללהיט תוך שנה, והיום אפילו תל אביבים עולים אליו לרגל.

קוקייה הוא בית קפה עם תפריט של בתי קפה, אבל הוא קודם כל קונדיטוריה. מה שמסביר למה הכי הכי כיף להתפנק שם עם אחד (או יותר, אם אתם יכולים להרשות לעצמכם) מהקינוחים הסופר שווים.

קוקייה, קיבוץ דפנה, 04-6945800

חיותא, קריית טבעון

חיותא ממוקמת בתוך תחנת דלק בלב טבעון, מה שמקשה קצת על הגילוי שלה. זהו בר המבורגרים קולי ונחמד, לא מתיימר מדי ולא פושטי מדי, עם אוכל טעים ולא יקר. בתפריט תמצאו בעיקר המבורגרים ומנות ראשונות, סלטים וכמה בשרים נוספים. במקום יש גם בר חביב, והוא בהחלט מתאים ליציאת חבר'ה הדורשת נשנוש.

חיותא, האלונים 2, קריית טבעון, 04-9533503

אין תמונה
חיותא. קלאסית לנשנושים עם החבר'ה

נגיש קפה, רמת ישי

ללכת לבית קפה רק כי מעסיקים בו אנשים עם מוגבלויות זה אחלה, אבל לגלות שהמקום באמת מגיש אוכל טוב - זה כבר אחלה בריבוע. בנגיש קפה, מקום קטן בפאתי רמת ישי, עובדים עיוורים, חירשים ופגועי נפש. המקום מעסיק אותם ומאפשר להם לתפקד ולהשתלב בקהילה, והאורחים מרוויחים שיעור בסובלנות ובקבלת השונה.

כל זה טוב ויפה, כאמור, אבל לנגיש קפה (שמצוי תמידית בסכנת סגירה, ולכן חשוב מאוד לפקוד אותו) שווה לכם להגיע פשוט בגלל האוכל. התפריט מתבקש: קישים, סלטים וקינוחים, אבל הכל טוב ואיכותי. הדיל משתלם: גם עשיתם מעשה טוב, גם אכלתם טוב.

נגיש קפה, הערבה 1, רמת ישי, 9532588–04

פלוגי, בנימינה

משפחת פלוגי היא בכלל מירושלים, אבל לפני כשנה היא ארזה את עצמה והצפינה אל המושבה, שם פתחה את המסעדה המשפחתית הנקראת על שמה. האח הבכור, המכונה פלוגי, הוא בשלן צמרת - והוא מגיש תפריט צנוע, לא יקר ועם מנות קצת מקוריות וגם קצת לא, כמו שצריך.

כל בני המשפחה עובדים במסעדה ומעורבים בה (האבא הקים, האמא מנהלת, הבת עורכת אירועים, הבן השני עיצב את המקום), מה שיוצר אווירה משפחתית על אמת. הלקוחות קבועים ומזדמנים, ואפשר למצוא בהם הרבה משפחות מהאזור. ההורים יאכלו שקשוקה בטטה או תרד, פסטה, המבורגר או סטייק – והילד יחגוג על ארוחת ילדים. כולם ייהנו יחד מהקינוחים.

פלוגי, הגיבורים 16 (כביש 652), בנימינה, 6389628-04

החומוסייה של אורנית, עפולה

היא אישה, היא יהודייה, והיא עושה יופי של חומוס. וגם תבשילים אחרים. וגם קינוחים טעימים ממש. החומוסייה הקטנה והשיקית (כן כן, חומוס שיקי בפריפריה) של אורנית פועלת רק בשעות הצהריים, ומציעה תפריט תבשילים יומי מתחלף, חומוסים מקוריים (חצילים מטוגנים וביצה קשה) וסלטים שווים בטירוף. הקטע של השילוב בין המגניבות לאותנטיות מפתיע, במיוחד כשנתקלים בו בעפולה, ומסמלת אותו במיוחד האפשרות להזמין לקינוח עוגת שוקולד חמה (ומעולה, למרות שהיא כשרה) לצד מלבי מצוין.

החומוסייה של אורנית, קהילת ציון 4, עפולה, 04-6597550

אין תמונה
אורנית. חומוסייה שיקית עם מנות מקוריות

אלומה בכפר, רמות נפתלי

בתוך מתחם האירוח היוקרתי (והשווה בפני עצמו) אלומה בכפר מצויה מסעדת הטאפאס הנושאת את אותו השם, השייכת לבעלי מסעדת אלומה הוותיקה והידועה מתרשיחא. בתפריט טאפאס קטנים וטאפאס גדולים, כשאת כל המנות מאפיינת יצירתיות בשילובים מקוריים ובטעמים מלהיבים.

עם טאפאס כמו עם טאפאס: אפשר להתמלא בקלות, אבל צריך להזמין הרבה מנות בשביל זה. מזל שיחסית למסעדות אחרות באותו הקונספט, המחירים לא בשמיים.

אלומה בכפר, רמות נפתלי, 04-6943222

>> ואם בכלל בא לכם נודלס?