תירס כמוש (צילום: hairballusa, Istock)
לא עומד בחום | צילום: hairballusa, Istock

ההתחממות הגלובלית צפויה להוביל למחסור חריף במזון בקרב מחצית מאוכלוסיית העולם. כך על פי מחקר אמריקני חדש.

ההשלכות הגרועות ביותר תתרחשנה באזורים הטרופיים והסאב-טרופיים, בהם כבר מתגוררים העניים ביותר. בנוסף, באזור האקלים הממוזג (משתרע בין קוי הרוחב 40-60 צפון ודרום. ש.ח). מזג האוויר הממוצע יהיה חם מאד. "העונה החמה ביותר באזור זה, מאז שהחל התיעוד, תהיה הנורמה העתידית", כתבו דייוויד בטיסטי, מדען של האטמוספרה מאוניברסיטת וושינגטון, ורוזמונד ניילור מאוניברסיטת סטנפורד.

שני המדענים מצאו כי בסבירות של 90%, עד 2100, הטמפרטורות הנמוכות בעונת הגידול באזורים הטרופיים והסאב-טרופיים יהיו גבוהות יותר מהטמפרטורות הגבוהות ביותר כיום. "אנו לוקחים את הגרוע ביותר שהתרחש בהסטוריה ואומרים כי מה שיקרה בעתיד יהיה הרבה יותר גרוע, אלא אם תהיה איזושהי הסתגלות", אמר ניילור.

לדבריהם, כבר קיבלנו טעימות מהעתיד לבוא, כמו גל החום שפקד את אירופה ב-2003 וגרר מיתות וקיטון בייצור המזון. טמפרטורות השיא פגעו ביבולים, כמו תירס, והאיצו את ההבשלה ב-10-20 יום. בנוסף, חיות המשק נפגעו, והאדמה היבשה הצריכה כמות מוגדלת של מים לחקלאות.

"מה שהכי הבהיל אותי היה שכשבחנו את הדוגמאות בהסטוריה, היו דרכים לפתור את הבעיה בטווח של שנה. בני האדם יכלו תמיד לפנות למקום אחר בשביל מזון", אמר ניילור. "אך בעתיד, לא יהיה לאן לפנות. זאת, אלא אם נחשוב מחדש על אספקת המזון שלנו".

בטיסטי אמר כי 3 מיליארד איש חיים באזורים שיספגו את הפגיעות הקשות ביותר. המדענים קוראים להשקעה בפיתוח זנים של יבולים עמידים לטמפרטורות גבוהות.