אין תמונה
רק עכשיו נחת

ג'יימי אוליבר, השף החטוב והשרמנטי הוציא את ספר המתכונים "ימים שמחים עם השף העירום" כבר בשנת 2002. למדפים בחנויות בארץ הוא הגיע רק כעת, אבל עובדה זו לא פוגמת באיכותם של המתכונים הפשוטים והטובים שבתוכו. 

בשונה מחלק מהספרים האחרים של אוליבר שתורגמו לעברית, פעולת ההתאמה למטבח הישראלי בספר זה מוצלחת ביותר, פה לא תיתקלו במונחים כמו טרקל או סירופ מוזהב בלי שיציעו לכם הסבר או חלופה זמינה.

אוליבר שעשה קריירה מבישול פשוט ולא מתחכם הקדיש בספר הנוכחי פרק שלם לבישול עם הזאטוטים ועבורם. ליקטנו עבורכם שלושה מתכונים שהקטנטנים מאוד יאהבו וגם ייהנו להכין. לכל מתכון מקדים אוליבר מעט הגיגים וטיפים, מונחים לא ברורים מבוארים בסופם.

עוגות טופי בציפוי שוקולד
לאן נעלמו העוגות האישיות? אהבתי אותן מאוד כשהייתי ילד, ובעודי משתעשע עם מתכון לפודינג טופי, ניסיתי להמציא מחדש את העוגות האישיות הישנות והטובות - הן תמיד מעלות חיוך על שפתיי.

אין תמונה
עוד שתי שניות והן כולן נעלמות מהתבנית

כ–12 עוגות אישיות
30 גרם צימוקי סולטנה (בהירים גדולים)
30 גרם משמשים יבשים
30 גרם תמרים
1 כפית אבקת אפייה
140 גרם (1 כוס) קמח תופח מאליו
30 גרם סוכר חום
1 כף סירופ מוזהב*
1 ביצה גדולה
30 גרם חמאה מומסת
140 מ"ל מים חמים

לציפוי השוקולד
40 גרם חמאה
40 גרם סוכר
40 גרם שוקולד מריר
70 מ"ל שמנת מתוקה (48% שומן)

עוגיות שוקולד ממולאות שוקולד רך
זהו מתכון מצוין לעבודה עם ילדים, מכיוון שהוא פשוט מאוד, ומהנה מאוד להניח את עיגול הבצק העליון מעל לשוקולד ולהצמיד בעדינות את הקצוות כדי למנוע מהשוקולד לברוח בזמן האפייה. התערובת די יבשה, אבל אל דאגה, העוגיות אמורות להיראות קצת סדוקות וגסות, כך שאי אפשר באמת לטעות! אם אוכלים אותן ממש לאחר שנאפו, השוקולד די נוזלי, וכשאוכלים אותן קרות הן נחמדות ודביקות. תזדקקו לשני כלי חיתוך עגולים, אחד בקוטר כ–4 ס"מ ואחד של כ–5 ס"מ.

 30 עוגיות
140 גרם חמאה
140 גרם אבקת סוכר
2 חלמונים
250 גרם קמח תופח מאליו
30 גרם אבקת קקאו
30 קוביות שוקולד (חלב, לבן או מריר)

משמנים תבנית אפייה גדולה. מקציפים את החמאה והסוכר ביחד עד שהם מקבלים צבע בהיר. מוסיפים את החלמונים, ואחר את הקמח ואבקת הקקאו ליצירת הבצק. מוציאים מהקערה ולשים, ומכניסים למקרר לזמן מה. מחממים את התנור מראש ל–190 מעלות/ דרגה 5 בתנור גז.
על משטח מקומח קלות מרדדים כשליש מהבצק לעלה דק וקורצים 30 עיגולים בעזרת כלי החיתוך הקטן יותר (אפשר לקרוץ פחות עיגולים אם רוצים עוגיות גדולות יותר). מסדרים אותם על תבנית האפייה ומניחים קוביית שוקולד באמצע כל אחד — מוודאים שמשתמשים בכל השוקולד, לא משנה כמה יש. מרדדים את שאר הבצק (אני תמיד מוסיף את השאריות מקריצת העיגולים הראשונה, ולש אותן מעט). קורצים אותו מספר עיגולים בעזרת כלי החיתוך הגדול יותר ומניחים אותם מעל קוביות השוקולד, מהדקים בעדינות מסביב כדי לאטום את השוליים, כך שכל השוקולד יישאר בפנים.
אופים בתנור שחומם מראש 10 דקות, ואוכלים אותן חמות או קרות.

יוגורט קפוא
זה כמעט כמו גלידה, יכול להיות כמעט בכל טעם שרוצים, ובאמת טעים ומרענן, אבל חשוב יותר, זה כל כך, כל כך מהיר הכנה כיוון שאין צורך להקציף או להקפיא. רק מעט עזרה ממעבד המזון האמין שלכם וכמה פירות קפואים.

אין תמונה
רק קצת עזרה ממעבד המזון

6-4 מנות
300 גרם פירות קפואים (תות שדה, פטל, אוכמניות וכו')
500 גרם יוגורט טבעי (ביו)
2 כפות דבש מאיכות טובה
אפשרי: גביעי גלידה או עלי ואפל

הדבר היחיד שחשוב לזכור כאן הוא שהפירות צריכים להיות קפואים, במקפיא, והיוגורט צריך להיות קר, במקרר, לפני שמתחילים. מוציאים את הפירות ושמים במעבד מזון. מפעילים ל–30 שניות, מוסיפים את היוגורט והדבש, ומערבבים כדקה עד שהתערובת חלקה. בשלב זה בודקים מתיקות — פירות נוהגים להקפיא כאשר הם בשלים ונמצאים במיטבם, אז המתיקות אמורה להיות די מושלמת. אם לא, מוסיפים עוד מעט דבש. מחלקים את היוגורט בעזרת כף גלידה, וצריך לאכול אותו מיד, או להניח בקערה מכוסה ולאחסן במקפיא, שם זה יחזיק מעמד כשבועיים. נו, טעים?

 מחממים את התנור מראש ל–200 מעלות / דרגה 6 בתנור גז. מעבדים במעבד מזון את הצימוקים, המשמשים, התמרים, אבקת האפייה ומעט מהקמח (רק כמה שנחוץ כדי שהפירות לא יידבקו ללהב). אם אין מעבד מזון, אפשר לקצוץ הכול דק מאוד. מעבירים את התערובת לקערה, ביחד עם הסוכר החום, הסירופ המוזהב, הביצה והחמאה המומסת ומערבבים. מוסיפים את המים החמים מאוד ואת שארית הקמח וטורפים היטב. מחלקים את התערובת ל–12 עטרות נייר (אני אוהב להניח עטרות כפולות כדי שתהיה לתערובת יותר אחיזה) ומסדרים בתבנית אפייה. אופים בתנור שחומם מראש כ–15 דקות.
בינתיים ממיסים את מרכיבי ציפוי השוקולד בסיר קטן ונותנים להם לבעבע מעט עד שהתערובת מקבלת צבע קצת יותר כהה. מסירים מהלהבה ומניחים לרוטב להתקרר עד שהוא מסמיך. ואז יוצקים מעט מעל כל עוגה.

*גולדן סירופ, מוצר לוואי של תהליך זיקוק הסוכר.