אדם חולה בשפעת (צילום: Stephen Uber, Istock)
טפלו בו היום כי מחר תורכם יגיע | צילום: Stephen Uber, Istock

דבר ראשון, תשכחו את כל מה שסבתא אמרה לכם על שיני שום, לימון או דבש – שפעת אמיתית אי אפשר לרפא. כל הדקסמול-קולדים והאנטיביוטיקות בעולם לא יצליחו לחסל את הווירוס הקטן והמרושע שגורם לנו להיזרק על המיטה כסמרטוט משומש עד לזרא ולהצטער על הרגע שבו באנו לעולם.

לא, אנחנו לא מנסים לייאש אתכם סופית, אנחנו כאן בשביל לעזור, ולהציע כמה תומכי לחימה קולינריים. נכון שגם הם לא באמת יכולים למנוע או לרפא שום דבר אלא רק להקל על הסימפטומים, אבל לפחות הם עושים את זה בדרך הרבה יותר טבעית, נעימה וטעימה.

מרק חם (צילום: SXC)
שתי צלחות מזה פעמיים ביום ותיק - תק אתם על הרגליים | צילום: SXC
הנוזל שמקל: מרק עוף

תרופות מהמטבח משמשות ללוחמה בשפעת כבר דורות, וכמובן שהדבר הראשון שצריכים להצטייד בו הוא מרק עוף. מחקר שנערך בארה"ב בשנות ה-70 לימד את כולנו שמבין כל הנוזלים החמים, מרק העוף הוא האפקטיבי ביותר לניקוי הנזלת מהאף: הוא גם מזין את החולה, גם מייבש את הנזלת, ובתור בונוס, אדיו החמים פותחים את נתיבי הנשימה החסומים.
מחקר אחר שנערך בעשור האחרון מצא שבמרק העוף יש רכיבים אנטי דלקתיים שמסייעים להקל על כל הדברים המעיקים שקורים לכם בגוף בזמן המחלה. איך זה עובד? לכל אחד מאיתנו יש בדם נטרופילים, כדוריות לבנות שאצות להילחם כנגד כל פלישה של וירוסים לדרכי הנשימה, ותוך כדי הקרב מעוררות סימפטומים מוכרים כמו עיטוש, שיעול וכמובן, האורח החביב מכל, גודש באף (הניסוח העדין לטונות נזלת).מתברר שמרק עוף מאט את מרוץ הנטרופילים הזה, ולכן מפחית משמעותית את הגודש. אז מכל הסיבות הללו, וגם כמובן בגלל שזה גם טעים, מגיעה לחולה שלכם מנה של הפניצילין הכי יהודי שיש. אפילו שהוא לא מחסל בעצמו את הווירוסים, מרק העוף לפחות הופך את האף לנושא פחות כאוב.

הוהרי המתכון:
מצרכים:
1 עוף טרי, נקי וחתוך לשמונה (ניתן להחליף ב-3 כרעי תרנגולת וגרון הודו)
1 שורש סלרי קלוף
1 שורש פטרוזיליה קלוף
4-5 גזרים קלופים
1 בצל
1 עגבנייה
3 תפוחי אדמה בינוניים קלופים
צרור עלי פטרוזיליה שטופים
צרור קטן של עלי שמיר שטופים
5 גבעולי סלרי (אלו שהיו על השורש, ולא גבעולי סלרי אמריקני ענקיים)
20 גרגרי פלפל שחור שלמים
מלח
הכנה:
1. שוטפים היטב את העוף ומכניסים אותו לסיר מלא כמעט עד סופו במים. אחרי הרתיחה, תתחיל להתהוות שכבת קצף על המים, ויש להסיר אותה בעזרת כף גדולה (מה שנקרא "לקפות"). הקצף ימשיך להתהוות וצריך להמשיך ולהסיר אותו. לאחר שהמים מבעבעים במשך כמה דקות מבלי שנוצר קצף, אפשר להפסיק.
2. מוסיפים לסיר את המלח והפלפל, את כל הירקות מלבד תפוחי האדמה ואת צרורות עלי השמיר והפטרוזיליה (כדי שהגבעולים לא יתפזרו בסיר, נוטלים מהצרור את אחד הגבעולים ומשתמשים בו כדי לקשור את הצרור כולו).
3. מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה ונותנים למרק להתבשל במשך כ-40 דקות. לאחר מכן מוסיפים את תפוחי האדמה, מניחים למרק להתבשל במשך 20-25 דקות נוספות ומסירים מהאש.

תפוזים חצויים (צילום: iStock)
מחמשים את הגוף בויטמין סי לקראת הקרב | צילום: iStock
בכל פלח נשק יום הדין - ויטמין C

כולנו, לא רק הלוקים בצננת ובשפעת, בוודאי מודעים למשוואה של ויטמין C = בריאות. אם להיות יותר ספציפיים, מדובר בוויטמין שעוזר לגוף שלנו הילחם בווירוס השפעת וגם לפתח נגדו עמידות כדי שלא ישוב ויתקוף. הטבע עשה עימנו חסד וארגן לנו אותו בצורה טעימה בתוך פירות ההדר, ודווקא בחורף, מתי שאנחנו הכי צריכים אותו.

כוס של מיץ תפוזים, אשכוליות או מנדרינות היא גם טרייה ומרעננת, וגם מכילה המון מהחומר הטוב (כ-50 מ"ג לכל 100 מ"ל משקה). מעבר לזה ורק כדי לוודא הריגה, אפשר וכדאי לצרוך ויטמין C גם בצורתו המקופסלת והמבוקבקת, שנמצאת על מדפי הפארמים ובתי המרקחת.

פלפל חריף אש (צילום: istockphoto)
ישרוף לוירוסים את האמא | צילום: istockphoto
קר בחוץ, חם בפה

טיפ אחרון שאיתו תעזרו ליקיריכם להילחם בווירוסים הרשעים: פלפלו להם את האוכל למשך כל תקופת המחלה. כשהחריפות מתפשטת בחיך, בגרון ובקיבה, היא מייצרת חומרים הגורמים לעיניים לדמוע ולאף לטפטף, וזה טוב כי מדובר בתהליך של ניקוי טבעי שעוזר להיפטר מווירוסים.

רוב החולים ממילא לא ממש מרגישים טעמים, ככה שגם אם הם בדרך כלל נרתעים מחריף, אפשר להגיש להם אותו מבלי שישימו לב. אמיצים במיוחד יכולים אפילו לטחון פלפל חריף, למהול אותו בכמה טיפות טבסקו, להוסיף לחצי כוס מים חמים ולשתות. הפחות נועזים יכולים להיעזר במתכון הבא.

אין תמונה
רק בריאות - גולש חם וחריף

גולש אקסטרה הוט
מצרכים:
3 בצלים קצוצים גס
2-3 שורשי פטרוזיליה חתוכים לחצאי עיגולים
6 גזרים קלופים חתוכים לחצאי עיגולים
750 גרם בשר מצוואר בקר חתוך לקוביות
2 עגבניות
4 תפוחי אדמה בינוניים חתוכים לקוביות
1 פלפל צ'ילי ירוק וחריף קצוץ דק
1 כפית זרעי קימל
חצי כוס עלי פטרוזיליה קצוצים דק
פפריקה אדומה חריפה
פפריקה אדומה מתוקה
מלח
פלפל
4 כפות שמן
ההכנה: 
הערה מקדימה: את המלח יש להוסיף אחרון, משום שהמלחת בשר בשלב מוקדם מקשה אותו וגורמת לו להפוך צמיגי וקשה ללעיסה.
1. מניחים את שתי העגבניות בקופסה או סיר עם מכסה, מכסים במים רותחים, סוגרים את המכסה ומניחים בצד לכמה דקות.
2. מטגנים את הבצל בסיר גדול בעל תחתית עבה, מעל להבה בינונית, עד שהוא הופך שקוף.
3. מוסיפים את הפלפל הירוק ונותנים לו להיטגן יחד עם הבצל כדקה.
4. מוסיפים לבצל ולפלפל את שני סוגי הפפריקה, מערבבים, מוסיפים מיד את הגזר ושורש הפטרוזיליה, מערבבים ומטגנים במשך 3-4 דקות.
5. שוטפים את הבשר, מסננים ומוסיפים לסיר. מדי פעם הופכים את הבשר כך שייסגר מכל צדדיו (עניין של 5-7 דקות). במקביל מוציאים את העגבניות מהמים, קולפים וחותכים לקוביות גדולות.
6. מוסיפים לסיר את קוביות העגבניות וזרעי הקימל.
7. מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר ומבשלים כחצי שעה תוך בחישה מפעם לפעם. אם אוזלים המים יש להוסיף מעט מים רותחים (מים קרים יקשו את הבשר).
8. אחרי חצי שעה ממלאים את הסיר במים רותחים כמעט עד סופו, מוסיפים פלפל שחור ומניחים להתבשל במשך חצי שעה נוספת. מוסיפים את קוביות תפוחי האדמה, ואז ממליחים בנדיבות.
כדי להפוך את החוויה למושלמת, השקיעו גם בנוקדלי שילווה את הגולש – בצקניות קטנות שצפות ברוטב וסופגות את טעמיו.

מצרכים לבצקניות:
2 ביצים
חצי כוס קמח
מלח
פלפל

ההכנה: 
1.
טורפים היטב שתי ביצים ומוסיפים להן מלח ופלפל. תוך כדי בחישה מוסיפים לביצים הטרופות כחצי כוס קמח, עד שנוצרת עיסה צמיגה שגולשת מאוד באטיות לשולי הצלחת אם מטים אותה.
2. ביד אחת מחזיקים את הצלחת באלכסון מעל הסיר, וביד השנייה נוטלים כפית מהעיסה ומורידים אותה לתוך מי המרק תוך שטובלים את הכפית במרק. כך עד שנגמרת העיסה.
3. אחרי שהנוקדלי צפים במרק מוסיפים כחצי כוס עלי פטרוזיליה קצוצים. מבשלים הכל ללא מכסה כ-10 דקות ומסירים מהאש. הגולש נהדר כשהוא חם, אבל טעמיו משתבחים אף יותר אחרי יום במקרר.