אין תמונה
יש בישראל אוכל כפרי נהדר, בואו לפסטיבל לטעום ממנו

פסטיבל האוכל של יואב יהודה, המתקיים בימים אלה במרחבים השוקקים של הרי יהודה וסביבתם, כבר הפך מזמן לחגיגה קולינרית המזוהה עם מטבחי עדה אתניים - מטבחים צבעוניים ומיוחדים שרבים מהם, כבר נמצאים בסכנת הכחדה. השנה, בין סירי הקובות הכורדיות לבין טעימות מהמטבח הטוניסאי והמרוקאי - כולן מעשה ידיהן הטובות של מאמות האזור, הצטרפו לחגיגת האביב הקולינרית גם שפים צעירים, בני הדור השני. אלה, שבו לבית הוריהם חמושים בידע ובניסיון במסעדות בארץ ובעולם ובתשוקה להביא בשורה קולינרית חדשה לאזור היפהפה, הלוקה במיעוט מסעדות. אפרת אליאסף - גורפינקל, המפיקה את הפסטיבל מזה 9 שנים, מסבירה את חיבורם החדש של השפים הצעירים למעגל הגסטרונומי האזורי: "מדובר בדור צעיר שעזב את בית ההורים מתוך תפיסה שגרסה שאותם מושבים הינם נטולי פוטנציאל, בעיקר כלכלי. כיום, לאחר שהסתובבו ברחבי הארץ ובעולם, חוו חוויות והרחיבו אופקים, הם חוזרים לפריפריה מתוך תחושת גאווה, שהמקום ראוי להקים בו את ביתם ולהוציא ממנו את פרנסתם".
המיוחד למטבחם של השפים הצעירים, הוא שכולם מחוברים בעבותות לאדמה, משתמשים בחומרי גלם מקומיים ושואבים את השראתם מהאזור הבוהק מיופי.
להלן שלוש המלצות לארוחות טובות בחיק הטבע מעשה ידיהם של דור ההמשך הפריפריאלי.

בראנץ' סורי

ארוחת הבוקר הישראלית הסטנדרטית, זו של ביצים, לחמים וגבינות, כבר חדלה מלרגש את אורית קדם מקיבוץ הל"ה. בהיותה נצר מפואר לאב סורי חובב בישול, ובהיותה בשלנית מעולה בזכות עצמה, רקחה אורית לקראת הפסטיבל ארוחת בוקר סורית, המוגשת מול הנופים המרגשים של עמק האלה. על טס מוכסף ועגול מגישים אורית ואביה יחזקאל, צלוחיות נדיבות של תקרובת בוקר מיוחדת בעלת שורשים חלאביים ועם אדפטציות מקוריות ועכשוויות - קובה בורגול מטוגן וממולא בשר בתיבול עדין, סלט מתפצח של טאבולה עם נענע ורימונים, צלוחית עם עגבניות כוסברה, סלט חצילים רווי שום, פלפלים חמוצים כבושים במילוי כרוב, סמבוסקים של חומוס, סלט תפוחי אדמה מנוקד חמוציות, סלט חומוס ביתי ולחמבעג'ון עם ביצה עלומה, אפוי בטאבון שבחצר. את הארוחה מלווה משקה צונן של עראק אשכוליות ולקינוח מוגשות עוגיות מעמול מתוקות ותה צמחים שנקטפו מהגינה. ארוחת הבוקר הסורית מוגשת בימי שישי במהלך הפסטיבל ואילו בימי שבת מצפה לבאים תפריט צהרים אחר וכן סלסילות פיקניק שניתן לקחת ולהמשיך ולטייל באזור.
אורית קדם, חצר הפאב - נתיב הל"ה. מומלץ לתאם מראש בטלפון: 052-4255739. מחירים: 120 שקל למגש בוקר זוגי כולל שתייה וקינוחים.

אין תמונה
אוכלים באוויר ההרים הנפלא
טאפאס בר בטבע

הלב מתמוגג למראם של קימורי אזור לכיש, הטובלים באור כתמתם-מתקתק של בין ערביים. אם תצרפו לשעת הקסם הזו גם בקבוק צונן של קאווה ורדרדה, מפה לבנה פרוסה בין הכרמים ועליה שפע של טאפאסים בשלל צבעים הקשת, הרי שתקבלו נוסחה מושלמת לקבל את פני השבת.
רועי סלע ממושב לכיש, שב לכור מחצבתו לאחר סיבוב בלתי נמנע בעיר הגדולה. לאחר שחווה, ספג ומאס, החליט לשוב לחצר אימו. במושב הממוסגר בכרמי ענבים ולשקט הפנימי שלו כה התגעגע. רועי מגיש בשישי מול השקיעה ארוחת טאפאסים משולבת ביין ובמוזיקה ספרדית ההולמת את התפאורה שהעמיד הטבע. סרדינים מטוגנים עם סלסת עגבניות, שרימפס טריים קלופים בשמן זית ושום, קציצות בשר קטנות, ארטישוק באיולי שום, תפוחי אדמה קטנים אפויים בקרם פלפלים בצבעי השקיעה, זיתים ספרדיים מתובלים, ברוסקטות קטנות עם סרדינים ולימון כבוש, שקדים קלויים ומומלחים, ממרח שעועית, קלמרי מטוגן, טורטיות עליזות ממולאות ירקות ועוד הרבה אוכל קטן המשמח את הנפש.
רועי סלע - מושב לכיש. ארוחת שקיעה בימי שישי בתיאום מראש. טלפון: 054-2245254. מחירים: 10-25 לצלוחית טאפאס.

אין תמונה
עכשיו היא מבשלת באווירה הרבה יותר נעימה - סיוון כהן
גורמה בכפר

השפית הצעירה סיון כהן (שחלקכם הכירו מהשתתפותה בסדרת האימה המטבח), מרגישה שהיא חיה הלכה למעשה את חלומה - חלום של אירוח ביתי על מרפסת ביתה בכפר, של אוכל משובח העשוי בקפידה מחומרי הגלם המקומיים שמניבה האדמה מלווה ביין מכרמי האזור. ואכן, החלום הגדול של כהן יכול בהחלט להפוך לחלום הקטן שלכם ולו רק ליום אחד, ארוחה מצוינת בבית כפרי קטן, חבוי בשבילים נסתרים באמצע שום מקום.
לאחר שנים של עבודה במטבחים בארץ ובעולם וסטאג' אחד משמעותי במסעדה באירלנד, שבה כהן אל בית הוריה בכפר ורבורג, מתוך רצון להשתקע במקום ולארח אנשים חובבי החיים ואוכל טוב בביתה.
השולחן העגול שבמרפסת השלווה יכול לאכלס עד 12 איש שמחים ועליו תגיש כהן ארוחת גורמה מפוארת ועשויה היטב. התפריט נקבע בשיתוף האורחים ועל-פי גחמותיהם, אך בעקרון כולל הרפרטואר של כהן מנות מהמטבח הים-תיכוני כגון: שרימפס בחמאת פיסטוק, כיסוני טלה נהדרים ברוטב יוגורט נענע חמצמץ וסלט טעים של מוצרלה מחלב בופלו של חוות ביצרון הסמוכה.
אירוח גורמה סיון כהן - כפר ורבורג. בתיאום מראש. טלפון: 054-2014971, מחירים: ארוחת 8 מנות לא כולל יין: 250 שקל לסועד. 

הפסטיבל מתקיים בין התאריכים 20.2-14.3 טלפון לבירורים נוספים: 08-8502240