ילד אוכל פיצה (צילום: Michael Krinke, Istock)
איזה ילד לא אוהב פיצה? | צילום: Michael Krinke, Istock

בימי החופש הגדול, פיצה - כמו מזון מהיר אחר - זוכה לפופולריות גואה. "גלובס", בשיתוף אתר "יצאת גדול", המתמחה בבדיקת בעלי מקצוע ועסקים, ערך מבדק פיצות בין רשתות ארציות - מי הכי טעימה, מי הכי זריזה ומי לא חוסכת בתוספות. בבדיקה השתתפו 6 רשתות: דומינו'ס פיצה, פיצה האט, פיצה מטר, פיצה בג דומינו, פיצה פרגו ופיצה 1+1.

הפיצות הוזמנו טלפונית כלקוח סמוי, בשעות הערב, בפורמט אחיד: פיצה משפחתית (8 משולשים או גודל דומה), מחצית מהפיצה בסגנון מרגריטה (ללא תוספות), ומחציתה עם תוספת פטריות. הפרמטר לבדיקה כלל פיצריות בפריסה ארצית המבצעות משלוחים.

פאנל הטועמים, חובבי פיצות "כבדים", כלל 5 ילדים בגילאים 8-13 - קהל היעד העיקרי של פיצות, ו-6 מבוגרים בהם קונדיטור קפדן. הבדיקה נעשתה בשיטה "עיוורת", והטועמים נתבקשו לדרג את הפיצות לפי מדדים של טמפרטורת הפיצה, פריכות הבצק, טעם ומרקם הרוטב, גבינה, תוספות - ולבסוף להעניק לפיצה ציון כללי. לצד הטעימות נבדקו מדדים נוספים: מחיר הפיצה והתוספת, מועד משוער להגעת השליח והגעתו בפועל, גודל הפיצה ואופן הגשתה (האם כוללת קרטונים לנוחיות הזלילה, מפיות, תבלינים וכדומה).

את ציוני מבחן הטעימה שיקללנו עם המדדים ש"מסביב", באופן הבא: 60% משקל תוצאות מבחן הטעימות, 30% משקל מחיר הפיצה במובן של עלות מול תמורה, 5% למשך הגעת הפיצה ו-5% לאופן הגעתה.

לאחר שקלול הנתונים הפיצה הזוכה בבדיקה היא "1+1", עם ציון של 7.8, אחריה מדורגת פיצה בג דומינו עם ציון כולל של 7.6, ובמקום השלישי פיצה פרגו (7.2). פיצה מטר איכזבה במבדק ודורגה אחרונה (5.9). פיצה האט ודומינו'ס פיצה קיבלו ציון זהה ולא גבוה - 6.8.

ראוי לציין כי רמת דירוגי הטועמים היתה נמוכה באופן כללי. במהלך הבדיקה הטועמים, בעיקר המבוגרים, הביעו אכזבה כללית, וכפי שהתבטאה אחת הטועמות, אם לשלושה: "עכשיו כשאני יודעת מה כולל המזון ממנו הילדים ניזונים לא מעט - אחשוב על פתרונות אחרים". קולות קיצוניים יותר השמיע הקונדיטור, שסיכם כי הוא חש "זלזול בלקוח" - הן ברמת הבצקים הירודה והן בגבינות וברטבים התעשייתיים, כהגדרתו.

אין תמונה
באופן כללי, הציונים במבחן הטעימה היו נמוכים יחסית

במדדים ש"מסביב" - נציין את פיצה בג דומינו שהיתה הזולה בהשוואה: 58 שקל, פער של כ-30% במחיר לעומת היקרה: פיצה מטר, שתומחרה ב-80 שקל (שתיהן כולל תוספת פטריות על מחצית הפיצה). בבג דומינו גם לא חסכו ברטבים ובמפיות ובקרטונים לנוחיות הסועדים - בניגוד לשאר. עוד נציין את פיצה האט שנחתה על מפתן הדלת כעבור 15 דקות בלבד.

פיצה מטר

ציון משוקלל: 5.9.
ציון טועמים: 5.9.
מספר סניפים: 8.
מחיר: כ-80 שקל (עבור 75 ס"מ פיצה, כולל 4 שקלים עבור תוספת על רבע מטר).
הערות: הפיצה זכתה להסכמה בין מרבית הטועמים, שקבעו כי היא מאכזבת. בין ההערות צויין כי היא שמנונית מדי, אולי בשל כמות הגבינה הגדולה. הבצק היה עבה מאוד ולא התחבב על הטועמים.
אופן הגעה: הפיצה הגיעה כעבור 45 דקות, 5 דקות פחות מזמן ה"גג" שהובטח. לפיצה התלוותה כמות נדיבה של תבלינים ומפיות. קרטונים לא סופקו. הפיצה היתה גדולה מספיק והגיעה חמה במידה.
שורה תחתונה: יקר ומאכזב.

אין תמונה
הציונים הכי נמוכים. פיצה מטר

דומינו'ס פיצה

ציון משוקלל: 6.8.
ציון טועמים: 6.
מספר סניפים: 27.
מחיר: 67 שקל (5 שקלים עבור תוספת על מחצית הפיצה).
הערות: חלק מהטועמים טענו כי הבצק היה עבה או קשה מדי, וכי טעם הרוטב הוא "אנמי". אחרים טענו כי הפיצה "בסדר". למרות שהוזמנה פיצה דקה, הפיצה שהגיעה התבססה על בצק עבה.
אופן הגעה: הפיצה הגיעה כעבור 25 דקות, חמה ומעוררת תיאבון, בגודל מספק ועם תוספת נדיבה, ועם מוצרים נלווים בחסכנות (מפיות, תבלינים וקרטונים שלא היו כלל).
שורה תחתונה: פספוס.

פיצה האט

ציון משוקלל: 6.8.
ציון טועמים: 6.4.
מספר סניפים: 22.
מחיר: כ-70 שקל (מתוכם 4.50 שקל עבור תוספת על מחצית הפיצה).
הערות: לצד אלה שחיבבו את הפיצה מאוד, היו מי שטענו כי הרוטב היה דל בכמות וכך גם הגבינה. עוד נטען כי הבצק עבה מדי וכי הפיצה שמנונית.
אופן הגעה: תוך 15 דקות מרגע ההזמנה השליח דפק בדלת. גם כאן הגיעה הפיצה כמעט ללא "ציוד" נלווה", שכלל שתי מפיות בלבד, ללא קרטונים. הפיצה לא גדולה יחסית, אולם היתה מעוררת תיאבון.
שורה תחתונה: עניין של טעם.

אין תמונה
עבה ושמנונית מדי. פיצה האט

פיצה בג דומינו

ציון משוקלל: 7.6.
ציון טועמים: 6.5.
מספר סניפים: 63.
מחיר: 58 שקל (כולל תוספת בשווי 3 שקלים).
הערות: רוב הטועמים, בעיקר המבוגרים, חיבבו את הפיצה, אולם מה שגרע ממנה היו הרוטב המתקתק, כהגדרתם, ובעיקר - תוספת הפטריות שהיו מקופסת שימורים - ולא טריות כמצופה ובדומה ליתר הפיצות שנבדקו. היו שטענו כי הבצק הדק של הפיצה היה קשה מדי.
אופן הגעה: הפיצה הגיעה כעבור 40 דקות (המועד המשוער היה 40-50 דקות). נדגיש כי היתה זו הפיצה הגדולה מכולן, ומחירה היה הנמוך בהשוואה. עוד נציין כי היא היחידה שהגיעם עם קרטונים לנוחיות הסועדים, ועימם רוטב, תבלינים ומפיות בשפע.
שורה תחתונה: פיצה ענקית וזולה. נמליץ לעבור לפטריות טריות ולבחון מחדש את טעם רוטב העגבניות.

פיצה פרגו

ציון משוקלל: 7.1.
ציון טועמים: 7.
מספר סניפים: 11.
מחיר: 74 שקל (מתוכם 9 שקלים עבור תוספת פטריות על מחציתה).
הערות: לצד הטועמים שטענו כי הבצק טעים, אחרים טענו כי הוא "ספוגי". הרוטב היה שנוי במחלוקת: חלק מהילדים ציינו כי הוא חריף, אחרים טענו כי הוא לא משתלב, והיו שחיבבו את הגיוון.
אופן הגעה: הפיצה הגיעה כעבור 25 דקות, בטמפרטורה חמה במיוחד. לפיצה, שהיתה גדולה, התלוו רוטב שום והרבה תבלינים.
שורה תחתונה: נמליץ להפחית את מידת החריפות ברוטב לטובת הילדים.

פטריות פורצ'יני בתוך סל (צילום: angi71, Istock)
ככה נראות פטריות טריות | צילום: angi71, Istock
פיצה 1+1 

ציון משוקלל: 7.8.
ציון טועמים: 7.5.
מספר סניפים: 10.
מחיר: 60 שקל (לשתי פיצות בינוניות, כולל 10 שקל תוספת על אחת מהן).
הערות: חלק מהטועמים, בעיקר הצעירים, ציינו כי זו הפיצה הטובה ביותר בגלל הבצק הקשה והפריך. חלק מהמבוגרים טענו כי הבצק היה אפוי יתר על המידה. עוד צוינה חסכנות יחסית בגבינה וכי שומשום שפוזר בשולי הפיצה היה מיותר. למרות ההערות, הפיצה הזו נזללה בהנאה יחסית.
אופן הגעה: משום שהפיצה מגיעה בצמדים, הוחלט להזמין שתי פיצות בינוניות המכילות 4 משולשים כל אחת. הפיצות הגיעו כעבור 20 דקות והיו קטנות למדי אולם חמות מאוד. מחיר התוספת היה הכי יקר בהשוואה.
שורה תחתונה: פיצה קטנה, זולה יחסית, עם בצק דק שהתחבב בעיקר על ילדים.

תגובות

דומינו'ס פיצה: "תוצאה זו רחוקה מלשקף את תוצאות מבחני הטעימה שהרשת עורכת. עם זאת איננו מקלים ראש, ונבדוק לעומק את הסיבות שהביאו לתוצאה הספציפית בסקר זה".

פיצה (צילום: webphotographeer, Istock)
פיצה 1+1 נזללה בהנאה יחסית | צילום: webphotographeer, Istock
פיצה האט: "פיצה האט היא רשת בינלאומית העומדת בסטנדרטים הגבוהים הבינלאומיים. פיצה האט ידועה בפיצה פאן שלה - פיצה הנאפית במחבת פאן המקנה לבצק גמישות ועובי מיוחדים. בגלל אופן הכנתה המיוחד נראה כי היא שמנונית יותר, אך למעשה, אם תבדקו את ערך המוצר מבחינה קלורית - הוא שווה לכל פיצה אחרת. כמויות הרוטב והגבינה נמדדות על-פי כוסות מדידה המגיעות מהרשת הבינלאומית".

פיצה בג דומינו: "אנחנו עובדים קשה על אחידות בין הסניפים. בנוגע לתוספות מקופסת השימורים: בעת ההזמנה היו צריכים להציע את האפשרויות של פטריות טריות ופטריות מקופסה - וזו טעות שלנו שלא ניתנה לכם האפשרות לבחור".

פיצה פרגו: "אנו משתדלים 'לקלוע' לכל הטעמים, אך מודעים לכך שהדבר בלתי אפשרי. אנו מתייחסים לכל הערה במלוא הרצינות. גם התלונה על חריפות הרוטב תיבדק".

פיצה 1+1: נסים סלע, מנכ"ל ובעלים: "אנו בין היחידים שמשתמשים בגבינות אמיתיות מ-100% חלב. לצד הדגש על חומרים איכותיים, אנחנו משתדלים לעמוד בדרישות הצרכנים להיות הוגנים במחיר עם מוצר איכותי, למרות ששיטת המכירה של 1+1 עלולה להטעות. אני שמח על תוצאות המבדק".

פיצה מטר: לא נמסרה תגובה.