רפי כהן (צילום: דניאל צ'צ'יק, TheMarker)
מעילת ענק? השף רפי כהן | צילום: דניאל צ'צ'יק, TheMarker

מסעדת "רפאל" במלון דן בתל אביב, שהוקמה ב-2001 ונחשבת לאחת המסעדות הטובות בישראל, נסגרה באופן פתאומי בסוף השבוע. מי שמתקשר להזמין מקום מתבשר ש"יש בעיה במחשב" ושהמסעדה תפתח מחדש ב-1 במאי. "בינתיים גם משפצים ומשנים תפריט", מרגיעים בטלפון. 

בעל המסעדה, השף רפי כהן, אמר בשיחה עם "הארץ" כי המסעדה נסגרה לאחר שהתגלתה בה מעילת ענק בכספים, שבוצעה דרך מערכת המחשוב השייכת לחברת "מיקרוס פידליו ישראל". כהן טען שהמעילה נעשתה בשיתוף פעולה עם כמה מעובדי המסעדה, ואמר כי טרם פנה למשטרה, אך בכוונתו לעשות זאת לאחר החג.

עם זאת, שורה של עדויות של עובדי רפאל שהגיעו לידי "הארץ" חושפות צד אחר של הפרשה, שעיקרו הידרדרות ביחסי העבודה במקום מאז שכהן פתח את מסעדתו החדשה, "מנדלי 5". מהעדויות עולה יחס משפיל ומאיים, אלימות מילולית מצד כהן, איומים בתביעות, האשמות חוזרות ונשנות בגניבה וגל פיטורים והתפטרויות שכמעט ורוקן את המסעדה מכוח אדם עד לסגירתה הזמנית.

כמו כן, טוענים העובדים להלנת שכר וטיפים, לכאורה. הם הציגו הקלטות והודעות מלאות בקללות ששלח אליהם כהן עם פיטוריהם או עזיבתם. אחד מעובדי המסעדה סיפר: "ביום בהיר אחד רפי החליט להאשים אותי בגניבה של 50 אלף שקל במזומן. הוא טוען שהקמתי לו עסק בתוך העסק שלו והצלחתי להעלים את הכסף הזה. בנוסף, הוא הודיע לי בטלפון שהוא מוציא אותי לחופש עד להודעה חדשה, ואז ניתק לי בפנים ולא ענה לי. "עד היום הוא לא הזמין אותי לשימוע, לא פיטר אותי ולא שילם לי משכורת על חודש פברואר וחצי משכורת מחודש מארס. מדובר בסכום של יותר מ-10,000 שקל".

רפי כהן: " אני מחליף את כל מערכת המחשבים אחרי שאיבדנו בה אמון"

לדברי העובד, "את השיחה המשפילה הוא (כהן, ד"א) ערך מול כל עובדי המסעדה, ובה האשים גם את המנהלים בגניבה. הוא צעק לכולנו - 'אתם רוצים אקשן, חכו חכו, מעכשיו יהיה לכם אקשן. אני אטיל פה אימה'". 

עובדת אחרת שהועסקה ברפאל סיפרה על יחס דומה שהופנה כלפיה: "גם אם היתה בעיה במערכת המחשבים, זה לא מצדיק את היחס כלפינו ואת הלנת השכר, שהיא עבירה על החוק".

רפי כהן מסר בתגובה ל"הארץ": "הייתי שמח להגיד שאני סוגר לשבוע ימים בגלל העובדים, אבל זו לא הסיבה, המחלקות שלנו מלאות בעובדים. הסיבה הרבה יותר חמורה. אני מחליף את כל מערכת המחשבים אחרי שאיבדנו בה אמון. קיבלנו דו"חות מזויפים, החברה עשתה ביטולים רטרואקטיביים. זה ממש לא קשור לעובדים. חלקם נעלמו כי על ראש הגנב בוער הכובע: היה חלק קטן ששיתף פעולה ועומד להיחקר במשטרה. סגירת המסעדה קרתה בגלל גורמים חיצוניים שנתנו לנו שירות. בחודשיים האחרונים אנחנו חוקרים את מערכת הקופות שלנו שנפרצו בהונאה ענקית, בשיתוף פעולה עם עובדים שלנו שהוצאו לחופשות עד לגמר החקירה, אז ייערך להם שימוע".

מנכ"ל מיקרוס פידליו ישראל, עוזי ראובני, מסר בתגובה: "חברת מיקרוס מספקת שירותי מחשוב מאז 1975, ועובדת עם מסעדות ובתי מלון מהטובים בעולם. אני דוחה את הטענות של כהן ומציע לו לבדוק אצלו במסעדה מי גרם להונאה. המערכות שלנו מאובטחות בזמן אמת בכל מקום שבו אנחנו פועלים". 

הכתבה פורסמה באתר TheMarker

לכתבות נוספות:

האם יהלומים יאבדו את הברק אם מחירם יירד?

הצרכנים לא פתחו את הארנק לקראת פסח: המכירות בסופרמרקטים ירדו ב-1.7%