7 חודשים לתוך המגיפה דבר אחד ברור: המרוויחים בגדולים ממגפת הקורונה הם אתרי האונליין שנכנסו להילוך גבוה וכמעט בלעדי בשגרה החדשה שנוצרה. בסקר שנערך ל- "mako" מטעם מכון דיאלוג, בקרב 509 נשים וגברים, נמצא כי 85 אחוזים מהמשיבים נוהגים להזמין מוצרים מאתרים מחו"ל, בעוד 15 אחוזים ענו כי לא נוהגים לעשות זאת.

האתר הכי פופולרי להזמנת מוצרים מאתרים מחו"ל הוא עלי אקספרס, עם 62 אחוזים מהמשיבים שענו כי הם מזמינים ממנו מוצרים, ולאחריו אי-ביי עם 48 אחוזים. אמזון (30 אחוזים), Shein  - שיין (23 אחוזים), נקסט (19 אחוזים) ואסוס (16 אחוזים) – נמצאים מיד אחריהם לפי הסדר.

אתר האופנה הסיני שיין Shein הביס השנה אתרים אהובים על הישראליות כמו אסוס, והתברג בקול תרועה רמה כאתר האהוב על בנות ישראל, בעיקר על הצעירות מתחת בגילאי 18-34, עם 34 אחוזים. אסוס תפס את המקום השני בקרב הנשים (20 אחוזים) ואחריו מופיע אתר הקוסמטיקה והטיפוח הטבעי אייהרב IHerb (14 אחוזים). בקרב הגברים, איביי במקום הראשון (58 אחוזים), ואמזון במקום השני (27 אחוזים).

יותר ספורט, יותר מדי חום

באתר זאפ מעידים כי בהתאם לתקופה ולנסיבות, ניתן לראות בבירור זינוק בביקושים בקטגוריות מוצרי הספורט הביתיים, מכונות תספורת, צעצועים לילדים (בעיקר פאזלים ומשחקי חשיבה), מקפיאים, ציוד לעבודה ולמידה מהבית – מחשבים ניידים, מצלמות רשת, לוחות גרפיים ועוד, וכמובן חיטוי והיגיינה אישית.

"קטגוריית מוצרי הספורט הביתיים, שנתנו מענה לאלו שביקשו להמשיך לשמור על כושר גם בבית, הגיעה בשיאה לגידול של מאות אחוזים לעומת השגרה", מעיד דרור זליט, מנכ"ל זאפ השוואת מחירים. "הצורך להעסיק את הילדים בבית הוביל לגידול של 500 אחוזים בביקוש לצעצועים ואביזרים לילדים. גם המבוגרים זקוקים לתעסוקה, וכך הביקוש למוצרי הגיימינג השונים גדל ב-300 אחוזים, בעוד שהביקושים למחשבים ואבזור לעבודה מהבית הראה גידול של 250 אחוזים.

מבחינת מוצרים ספציפיים איפה ראיתם את הביקושים?

"הקטגוריות הצומחות ביותר מתחילת הקורונה בחיפושים באתר היו: מצלמות רשת – עם גידול של 3063 אחוזים, ככל הנראה בגלל המעבר לעבודה מהבית והזום, מדי חום – גידול 1016 אחוזים, פאזלים – 867 אחוזים, משקולות – 594 אחוזים, הליכונים – 538 אחוזים, אביזרי עזרה ראשונה – 529 אחוזים, אופני כושר- 489 אחוזים, אליפטיקלים – 474 אחוזים וספות כושר – 474 אחוזים".

גם באתר איביי מאשרים שהקורונה גרמה לשינויים בהעדפות הצרכנים. "אנחנו רואים שינוי משמעותי מבחינת התנהגות צרכנים – הקונים הפכו להיות ממוקדי מחיר הרבה יותר, ומאוד מוטי מבצעים", מעידה אנה פלקין ראש חטיבת פעילות עסקית eBay ישראל, מזרח אירופה, רוסיה ואפריקה. "החל מאזור סוף מרץ ואפריל ראינו רגיעה בתחום שאפיין את הגל הראשון- מוצרי היגיינה, ופריחה של מגמה חדשה, קטגוריות ה "גל השני" או "קטגוריות מוצרי הבידוד" כפי שאנחנו קוראים להם באיביי.  אנשים מבלים הרבה יותר זמן בבית ומבינים שזו סיטואציה שעשויה לקחת זמן, לעיתים גם ללא גישה לחנויות פיזיות, ומחפשים להנעים ולשדרג את הסביבה שלהם, על ידי הזמנת מוצרים כמו לפנאי כמו פאזלים ומשחקי ווידאו, מוצרי טיפוח כמו צבע לשיער ומסיכות פנים, ומוצרי כושר שניתנים לשימוש בבית”.

אז מאיפה יותר כדאי להזמין היום? מהארץ או מחו"ל?

"המשלוחים מחול התייקרו בין 20-30 אחוזים, תלוי בטריטוריה ובסוג המוצר", מעיד דרור זליט, מנכ"ל זאם השוואות מחירים. "באופן כללי יש יותר התכנסות באתרים הבין לאומיים על הטריטוריה המקומית ולכן רואים עליה משמעותית של רכישות באתרים ישראליים, יש פחות מבצעים מבעבר ומחיר המשלוחים הגבוה משפיע גם כן על כדאיות העסקה. האתרים בחו"ל עדיין עובדים, אבל יש להשקיע יותר מאמץ במציאה של הדילים המשתלמים, ואנו רואים שיותר ישראלים משווים מחירים ועושים מחקר מקדים לפני הרכישה".

לא רק תחביבים – הביקוש לבעלי מקצוע נסק

שני מלניק, מנהלת פיתוח עסקי באיזי, מנוע חיפוש מקומי למציאת נקודות עניין, עסקים, אירועים ועוד, מעידה גם היא על שינויים בדפוסי החיפוש של הישראלים בעקבות המשבר: "בסגר הראשון ראינו איך מיד לאחר כל הצהרה בתקשורת על הגבלות חדשות, הגולשים הגיבו בהתאם. עם כל כתבה שעסקה בחשש מפני מחסור צפוי של ביצים או נייר טואלט למשל, ראינו כיצד חיפושי הגולשים נטו בעיקר להצטיידות במוצרי צריכה חיוניים ולכן התמקדו בעיקר בחיפוש אחר מקומות פתוחים כמו חנויות מזון, סופרמרקטים ובתי מרקחת".

ומעבר לפאניקה ולצורך של הישראלים להצטייד לפני שיאזול המלאי, ראיתם עוד שינויים?

"עוד מגמה מעניינת ראינו בעקבות העובדה שישראלים רבים הונחו לעבוד מבית וכן המעבר של מערכת החינוך ללמידה מרחוק", מציינת מלניק. "חיפושי הגולשים אחר עסקים ובעלי מקצוע בתחום המחשבים והציוד המשרדי קפצו באופן משמעותי".

"לקראת הסגר השני כאשר הישראלים כבר היו למודי ניסיון אחרי הסגר הראשון, הגולשים חיפשו בעיקר חנויות ומוצרים שיעזרו להם להעביר יותר בקלות את הזמן בבית", מספרת מלניק, "עיקר החיפוש היה לחנויות ספורט, לחנויות יצירה ולחנויות צעצועים. מגמה שהחלה כבר בסגר הראשון אך התחזקה במיוחד בקיץ כשהתחיל הדיבור סביב סגר נוסף". לצד תחביבי פנאי שפיתחו הישראלים, באיזי מציינים כי העלייה בזמן השהות בבית עלתה גם את נתוני החיפוש עבור נתוני שירות ובעלי מקצוע כמו אינסטלטורים, שיפוצניקים, טכנאי מזגנים ועוד.

 "צריך לחזק את האתרים הישראלים"

כיום כבר אין ספק כי קיימת עליה חד משמעית בהזמנות אונליין בתוך ישראל. "האתרים החביבים על הישראלים להזמנה מחו"ל היו אמזון ועלי אקספרס, אבל אנחנו מדברים על זמני אספקה ארוכים מאוד ועל ייקור משלוחים מחו"ל ולכן חלה עלייה בפופולריות של ההזמנות המקומיות", אומרת מעיין פרילוק, מנהלת קבוצת הפייסבוק ליידי חיסכון. "אפשר לראות מגמה ברורה של מעבר מאונליין באתרים חו"ל לארץ גם כי הישראלים מרגישים נוח יותר ושיש להם "אבא ואמא" במקרה של בעיה. כולם מאוד השתפרו פה מבחינת היכולות הלוגיסטיות שלהם, זמני האספקה וממשק המשתמש באתר".

"אנחנו צרכים להפגין סולידריות חברתית ולעזור לחזק את העסקים הישראלים", היא מסכמת." רוב החברות מנסות להוזיל מחירים כי הן מבינות את המצב. מה גם שכאן המשלוחים יגיעו תוך כמה ימים שלא כמו בחו"ל- שאין ודאות מתי זה יגיע".

  

 

בדרך לקניות באינטרנט עוברים ב-TOPCASH ומקבלים כסף חזרה על כל קניה
TOPCASH היא פלטפורמה חדשה המוצעת לבעלי כרטיסים הזכאים לתוכנית מקבוצת ישראכרט ומאפשרת לכם לקבל כסף חזרה על הקניות שלכם באינטרנט - ישירות לכרטיס האשראי. איך זה עובד? נכנסים לאתר TOPCASH, נרשמים לשירות, נכנסים דרך הלינק לאתר הקניות הרצוי וממשיכים בקנייה כרגיל: ההחזר יינתן בהתאם לתנאי התוכנית. מקבלים זיכוי בכרטיס האשראי על אחוז מסוים מגובה העסקה. השירות חינמי וניתן על ידי חברת קאשדו טכנולוגיות בע"מ.