הרבה בעלי עסקים קטנים טועים לחשוב ששיווק באינטרנט גדול עליהם. הם רואים את הקמפיינים של המתחרים הגדולים בכל מקום ובכל שעה, אבל אין להם זמן או ידע כדי להתעסק בזה. בנוסף, נוכחות אונליין עולה כסף ודורשת לא מעט משאבים.

החדשות הטובות הן שבשנת 2022 זה כבר ממש לא ככה: אתר אינטרנט הוא המינימום בכל עסק וכלי בסיסי שאתם פשוט חייבים שיהיה לכם. בנוסף, אפשר כיום לייצר מערך מכירות אונליין גם במשאבים מוגבלים ולהתאים את הפעילות לכל תקציב. אז מאיפה מתחילים?

לגזור ולשמור: הדרך שלכם לנוכחות מקוונת

"לא כדאי להסתכל על זה בתור איזה נדבך צדדי, אלא להבין שהדיגיטל הוא חלק בלתי נפרד מהצלחת עסק ועל כן חייב להיכלל כחלק מהמטרות הראשונות של העסק: אני רוצה להגיע לכך וכך עוקבים, לכך וכך המרות בחודש וכן הלאה. אם עושים את זה מסודר ומקצועי, זה בוודאות גם יהיה מאוד משתלם", מסביר סער ברקוביץ', מנהל מחלקת הדיגיטל של חברת פאר לוין, יועץ מטעם 'הבית לסולידריות חברתית'.

"כל עסק צריך קודם כל להגדיר את המטרות שלו - נניח שנה קדימה", מפרט ברקוביץ'. "מתוכן, צריך להוציא את מה שאמור לקבל ביטוי בדיגיטל, בהתאם למה שקבעתם בתור מטרות העסק".

"אם לדוגמא יש לי מסעדה ואני רוצה להחליט על אסטרטגיה לפעילות, אני צריך לבחור את המטרות שלי ולפרוט אותן למשימות. במקרה כזה, אני כנראה ארצה להתמקד במערך הזמנות ומשלוחים, וכך גם הפעילות בדיגיטל תביא לידי ביטוי את מה שרלוונטי עבורי בנושא הזה, למשל ממשק ידידותי ללקוח ליצירת הזמנות, פרסום מוכוון רכישה למוצר של העסק ועוד".

והמחיר? אלפי שקלים בודדים ואתם ברשת

"גם מבחינת מחירים – הרבה תלוי בתקציב ובכמה מוכנים להשקיע", ממשיך סער. "כמובן שככל שמשקיעים יותר כסף, כך מגיעים לאתר יותר איכותי: מהיר, מעוצב ומאובטח".

"אבל לא כולם צריכים את הכי יקר. עצמאי שעובד לבד, כמו לדוגמא אינסטלטור, לא צריך יותר מדף נחיתה. עסקים כאלה יכולים להשקיע כ-1,500-6,500 שקלים בצורה חד פעמית ולקבל סוג של כרטיס ביקור דיגיטלי ברמה גבוהה. בשוטף, הם ישלמו רק 67 ש"ח בשנה על דומיין (הכתובת של האתר) ועוד כ-15-20 דולר לחודש על אחסון".

"בשלבים מתקדמים יותר של עסקים עם נפח גדול יותר, כמו חנות בגדים שעושה משלוחים, כבר יהיה צורך במערך הזמנות ופלטפורמה של חנות.  כאן כבר מדובר בהקמה של  מיני-סייט, שמחירו משתנה ותלוי מאוד בצרכים, במאפיינים ובנפח הפעילות של העסק.

"שלב מעל זה הוא אתר מלא וגדול, עם יותר דפים, שיעלה כ-5,000-12,000 שקלים. מפה השמיים הם הגבול וכל בעל עסק יכול לבחור כיצד יראה האתר, והאם להוסיף פיצ'רים, שפות ועוד המון כלים ודפים, כך שהמחיר יהיה בהתאם".

אבל יש גם אזהרה: "העניין הוא שלעשות את זה לבד זה בעייתי וחשוב להתייעץ עם איש מקצוע בנושא שיוכל להכווין מניסיונו. אם יוצאים לדרך לבד, בלי הבנה, ומשקיעים כסף, צריך לקחת בחשבון שבמידה ורוצים לעשות שינויים למשל, לשנות דף נחיתה לאתר - או להפך - זה עלול ליצור בעיה ולגרור עלויות נוספות".

בעל עסק (צילום: shutterstock By Monkey Business Images)
צילום: shutterstock By Monkey Business Images

"הדיגיטל חייב להיכנס למטרות של העסק"

החשש של עצמאיים ובעלי עסקים קטנים מובן לגמרי: כל דקה שבה הם לא משרתים לקוח, הם מפסידים כסף. מצד שני, חשוב להסתכל על התמונה המלאה ולהתייחס לדיגיטל בתור השקעה, לא בתור הוצאה.

"אין דרך לעקוף את ההשקעה של הזמן הנדרשת מבעל העסק  לתפעול הדיגיטל", מודיע סער, ומיד מרגיע: "אבל העניין הוא שזה תלוי בעסק: אם זה עסק קטן או עצמאי כמו האינסטלטור, הוא נדרש לעדכן את האתר במקרים של שינוי במחיר או בשירותים המוצעים".

"מנגד, אם זה אתר של עסק בינוני שכבר צריך עבודת קידום ותפעול, נדרשת כמובן השקעה רבה יותר. אבל גם כאן, זה לא אמור ליפול על בעל העסק לבד: הוא או היא יכולים להיעזר באדם שאפשר לסמוך עליו, שמכיר את התחום ויכול לטפל בו. זה מאוד חשוב וההשקעה משתלמת".

כך תלמדו מעסקים אחרים

התייעצות עם איש מקצוע תסייע לקבל חוות דעת מבוססת, להשוות בין סוגי האתרים ולדעת באיזה שלב בחיי העסק יהיה הכי משתלם לעשות שימוש בנכסים דיגיטליים. חוץ מזה, כדאי כל הזמן להסתכל לצדדים וללמוד ולקבל השראה מהקולגות והמתחרים.

"הבית לסולידריות חברתית" שהוקם תחת "קרן משפחת שעשוע", החל את פעילותו  כמיזם ראשוני של סיוע  לעסקים קטנים  במהלך שנת הקורונה הראשונה עם מיזם We19, בהמשך, לאחר תהליך מחקר ולמידה, הם הבינו את מכלול הצרכים והאתגרים של הסקטור הזה בישראל, מה שהוביל אותם להרחיב את הפעילות שלהם ולשכלל אותה למיזם WeR1, אפליקציה ייחודית שכוללת בתוכה מאגר אמין של עסקים קטנים, אזור ייעודי של שיתופי פעולה בין עסקים קטנים, אפשרות לבקשת מענקי צמיחה וסביבת ידע נרחבת של מומחים מתחומים שונים החיוניים לבעלי עסקים.

"המשמעות היא שבעלי עסקים קטנים שמבינים את החשיבות של נוכחות אונליין כבר לא מרגישים לבד", אומר סער. "קודם כל, אפשר להשתמש ב-WeLearn של מיזם WeR1 כדי לקבל מידע חיוני וכלים. לאחר מכן, אזור שיתופי הפעולה מאפשר לכל משתמש לפרסם מוצר שהוא מעוניין לרכוש מחברי הקהילה, או לחילופין להציע את שירותיו ואפילו לייצר שיתופי פעולה כלכליים בין בעלי העסקים". "הסיפור הוא לתת ערך מוסף לעסקים מעבר לעזרה כלכלית. כך למשל הרבה בעלי עסקים ימצאו תכנים מקצועיים בנושא שיווק, כמו למשל "ייעוץ דיגיטלי" שיכול להזניק אותם קדימה. בנוסף להרצאות מתחומים שונים וקרקע פורייה להרחיב את הידע".

"בסופו של דבר, המטרה היא שעסקים יוכלו לשאוב את המידע מהאפליקציה, החל מהתכנים המקצועיים ועד לניסיון אישי של בעלי עסקים אחרים שמוכנים לשתף, כך יוכלו לחסוך זמן וכסף", מסכם ברקוביץ'.

הורידו את אפליקציית WeR1, הצטרפו לקהילת בעלי העסקים הקטנים בישראל וקבלו טיפים נוספים להצמחת העסק שלכם.