תחשבו על הסיטואציה הבאה: אתם עצמאיים או בעלים של עסק קטן והרגע הודיעו לכם שקיבלתם מענק של עשרות אלפי שקלים. הכסף בדרך לחשבון, ההתרגשות בשיאה וקשה למחוק לכם את החיוך מהפנים. אבל מה הצעד הבא?

אז מצד אחד, מענק צמיחה כספי הוא לפעמים כל מה שעסק קטן צריך כדי להתייצב. המטרה של המענק היא להעניק לנו מרווח גמישות בתקופות של משבר כלכלי, לייצר עבורנו יתרון מול המתחרים ובאופן כללי לתת בוסט שיעיף את העסק קדימה. מצד שני, לפעמים אנחנו לא יודעים בדיוק מה כדאי לעשות איתו ועלולים להשקיע אותו במקום הלא נכון.

כל חולשה והפתרון שלה

"קודם כל, וזוהי בעצם נקודת המפתח, תשאלו את עצמכם מה הם הכשלים והחולשות של העסק", מציעים שי צדוק (רו"ח) ותום ורדי מחברת הייעוץ הכלכלי "קוגנום", יועצים מטעם "הבית לסולידריות חברתית", ומסבירים: "במידה והחולשה של העסק נובעת ממאגר לקוחות מצומצם, הרחיבו את מאגר הלקוחות בעזרת השקעה במערך שימור הלקוחות ובפנייה ללקוחות פוטנציאליים, בנוכחות ברשת, בפיתוח או שדרוג של אפליקציה וכן הלאה".

"נקודה מהותית נוספת היא שיווק ופרסום העסק. זכרו – שיווק ופרסום מהווים השקעה בעסק, בהנחה שהפרסום אפקטיבי ופונה לקהל היעד המתאים. לכן, לרוב, נעדיף לפנות לבעל מקצוע בתחום, שיבצע מחקר שוק ויבנה אסטרטגיית שיווק המתאימה לקהל היעד הרלוונטי".

"כדאי לבדוק האם ישנה יעילות עסקית נמוכה, במידה וכן יש לנתח מהם הגורמים לכך. חשבו על השקעה בציוד, טכנולוגיה, או הון אנושי. השקעות מסוג זה עשויות להפחית את העלויות וזמן הייצור, ולשפר את המוצר הסופי או את חווית השירות של הלקוח".

"חוץ מזה, שקלו להיעזר ביועץ עסקי, שיעזור במיפוי הצרכים וההשקעות הנדרשות, ויסייע בהגדרת מטרות ריאליות לקידום העסק, ויכוון את העסק להגשמתן", אומר שי.

מענק אחד – הרבה שימושים

המסקנה היא שמענקי צמיחה שונים צריכים להתאים למטרות שונות. בין אם מדובר במענק גבוה או נמוך, ההחלטה מה לעשות איתו היא לגמרי שלנו.

מיזםWeR1  של "הבית לסולידריות חברתית" מיסודה של "קרן משפחת שעשוע" לדוגמה, מאפשר להגיש בקשה לקבלת מענקי צמיחה עד 30 אלף ש"ח לעסקים נבחרים. המיזם שהוקם מתוך תחושת הזדהות בתקופת משבר הקורונה ומוגדר כיום כחל"צ (חברה לתועלת הציבור), מכיל מגוון כלים ואפשרויות שיסייעו לעסקים הקטנים בישראל לצמוח ולהתפתח, כקהילה מגובשת.

לפי נתונים שנאספו על ידי מכון אדווה מחקר ופיתוח, 28% מבעלי העסקים שקיבלו מענק של הבית לסולידריות חברתית בחרו להשקיע אותו בפרסום ושיווק. לעומת זאת, 16% רכשו ציוד כללי, 15% הקימו אתר אונליין והשקיעו בקידום מכירות אונליין ו-11% פנו לייעוץ אסטרטגי או פיננסי. וההשקעות הללו מוכיחות את עצמן.

"אל תסתכלו רק על הטווח הקצר"

בזכות המענק, 75% מהעסקים הקטנים שיפרו את ההכנסות שלהם (לא כולל ההכנסה של קבלת המענק עצמו) וכחמישית מהם אף רשמו זינוק של מעל 20%. בטווח הארוך, 87% מבעלי העסקים שקיבלו את המענק סבורים שהוא השפיע על פוטנציאל שיפור ההכנסות שלהם בעתיד.

"במקרים רבים, בעלי עסקים קטנים מתרכזים בלשרוד את החודש, ומקבלים החלטות עסקיות שמסייעות להם בעיקר בטווח הקצר. במקום זה, מומלץ להשקיע בכתיבת תוכנית עסקית, שתאפשר לבעל העסק להבין בצורה טובה יותר את השוק בו הוא פועל ולקבל החלטות נכונות. בנוסף, מומלץ למפות בצורה מלאה את כלל ההכנסות וההוצאות ולבנות תחזית תזרים מזומנים. באופן הזה, תוכלו להתכונן כראוי למצב של תזרים מזומנים שלילי שעלול להתהוות, למשל – בעת רכישת ציוד חיוני או תשלום שכירות לתקופה מראש", מפרט תום.

"כמו כן, חשוב להיות עם "יד על הדופק" באשר למצב השוק והמתחרים, וכן מומלץ לבדוק מדי תקופה האם ניתן לשפר תנאים מול ספקים, נותני שירות ועוד".

העסק הוא לא המשפחה: זה הזמן להפריד חשבונות

קבלת מענק צמיחה כמו זה של מיזם  WeR1היא גם הזדמנות מעולה לעשות סדר בחשבון ולהבין מי נגד מי. לפי הניסיון של שי ותום, הפעולה הראשונה שבעלי עסקים קטנים צריכים לבצע בהקשר הזה מאוד ברורה: הפרדה בין חשבון הבנק הפרטי והעסקי.

"כאשר חשבון העסק מתופעל ביחד עם חשבון המשפחה, נוצר ערבוב אשר מקשה להבין ולשלוט הן בתזרים המזומנים העסקי והן בכמות הוצאות המשפחה. לכן, מומלץ לקיים הפרדה ברורה בין החשבונות", אומר תום.

"לבסוף, השקיעו בעובדים שהינם משאב חשוב במיוחד בעסק קטן. זכרו, הצלחת העובדים היא הצלחתכם. השקעה בעובדים מייצרת מחויבות, שברגעים קשים תרתום את העובדים ותשפר את התפוקה. מוטיבציה גבוהה של עובדים היא קריטית להצלחת העסק".

"איך עושים את זה? ההשקעה בעובדים יכולה להתבטא באופנים שונים, כגון הכשרות מקצועיות במימון העסק, תנאים סוציאליים משופרים שתורמים להרגשת הבטחון, גמישות בימי חופשה ומחלה, ותגמול על הישגים והשקעה יוצאי דופן", מסכם שי.

הורידו את אפליקציית WeR1 הצטרפו לקהילת בעלי העסקים הקטנים בישראל וקבלו כלים נוספים להצמחת העסק.