עצמאיים ובעלי עסקים קטנים הם נדבך חשוב וגורם מניע בכלכלה הישראלית. לפי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה והתעשייה, כ-99.6% מכל העסקים הפעילים בישראל מוגדרים "קטנים ובינוניים" עם עד 100 מועסקים. מתוך סך העסקים הקטנים והבינוניים, כ-56% הם עסקים ללא שכירים, כ-32% הם עסקים זעירים (עם 1-4 שכירים), כ-10% מהם עסקים קטנים (9-5 שכירים) והשאר (כשני אחוזים) עסקים בינוניים.

אלו נתונים מדהימים, כי הם מוכיחים עד כמה העסקים הקטנים הם חלק משמעותי מהמשק הישראלי, ומזכירים עד כמה חשוב לשמר את פעילותם, בעיקר בעקבות משבר הקורונה שפגע באופן חסר תקדים בתפקודם. כשלוקחים בחשבון את כל הקשיים שיש  לבעלי העסקים הקטנים בזמן שגרה, החל מחוסר יציבות בתנועת לקוחות, דרך התמודדות יום יומית עם בעיות תזרים שנובעות בדרך כלל ממחזור נמוך ועד קשיי מימון ועמידה בתשלומים המשתנים של העסק, אפשר להבין את גודל הגזרה שנחתה על ראשם בתקופת הקורונה, ואת האיזון שהופר במשק הישראלי, בלי העסקים הקטנים – כל המשק ייפגע.

בין הספקים ללקוחות: "הקושי המרכזי זה התזרים"

הסיפור האישי של שורה קרסלבסקי, בן 33 ובעל עסק למארזי תה ייחודיים, מדגים איך נראה חודש אופייני בחייהם של עצמאיים בישראל: "הקושי המרכזי זה התזרים. אנחנו משלמים לספקים בתנאים מסוימים והלקוחות לא תמיד משלמים בזמן. לאחרונה, בעקבות הקורונה, גם המחירים מאוד עלו וזה מקשה עלינו לתת מחירים טובים ללקוחות הקצה. גם אם יש סביב העסק צוות טוב ומוצר מעולה, התזרים מייצר קושי קבוע".

"חוץ מזה, אני חושב שבתור בעל עסק, יש התמודדות עם הרבה גורמים בירוקרטיים וזה ממש הכרחי להיות מצויד בכלים נכונים כדי להתגבר על זה. לשם השוואה, בתור שכיר אתה רק צריך להיות נוכח בעבודה ולעשות את מה שמבקשים ממך. אבל בעל עסק עצמאי צריך לעשות הכול מהכול. בסופו של דבר, ההרגשה שלי היא שעצמאיים עובדים יותר קשה משכירים אבל לא תמיד מצליחים להרוויח יותר".

עסק למארזי תה ייחודיים (צילום: Sagi Saroya - שגיא סרויה)
עסק למארזי תה ייחודיים | צילום: Sagi Saroya - שגיא סרויה

מיכל פלג, בת 47 שמתמחה בפיתוח גבינות טבעוניות ומעבירה סדנאות להכנת גבינות טבעוניות בהוד השרון, יודעת להצביע על ההיבט היצירתי של העצמאות העסקית: "התחלתי לחקור את המקורות של המזונות שלי וב-2017, אחרי ביקור ברפת פרות, לא יכולתי לראות יותר במוצרי חלב תעשייה הוגנת או סטרילית. התחלתי לחפש תחליפים וכך נוצר אתגר גדול בתזונה שלי: כמו להכין מוצרלה טבעונית. משם זה המשיך לשאר סוגי הגבינות".

"עכשיו, מתוקף היותי מייצגת תחום שהוא חדש ורק הולך ומתפתח, אני תמיד מחויבת למצוא רעיונות חדשים ולהציע אלטרנטיבות שיקלו על מי שעושים את תהליך המעבר לטבעונות. למזלי, זה כמובן משאיר המון מקום ליצירתיות והתנסויות בחומרי גלם שעולם הצומח מציע".

מיקול - סדנאות להכנת גבינות טבעוניות, מארזים ומשלוחי גבינות טבעוני (צילום: מיכל פלג )
מיקול - סדנאות להכנת גבינות טבעוניות, מארזים ומשלוחי גבינות טבעוני | צילום: מיכל פלג

"ואז הגיעה הקורונה ופשוט לא ידענו מה לעשות"

שורה מספר שהוא "הגיע לעולם התה בזכות העניין הרוחני  שהוא מתחבר אליו. התחלתי לחקור את העולם הזה ותוך כדי גם התנסיתי בייצור עצמי של תערובות ותמציות של תה. אני עושה את זה כבר 5 שנים יחד עם השותף שלי יואל: הקמנו את העסק ב-2018 וב-2019 כבר נרשמנו כעסק מורשה".

בהתחלה הכול עבד מעל ומעבר למצופה, אבל אז הגיעה המגיפה: "בזמן הקורונה היינו במצב די בעייתי, לא ידענו מה לעשות", נזכר  שורה, "ובת הזוג שלי אמרה לי שאני חייב לנסות להשתתף במיזם We19 של הבית לסולידריות וחברתית".

"הייתי סקפטי כי חשבתי שזה בטח עוד חברה שרוצה כסף, אבל כשנכנסתי וקראתי מי הם, מה החזון שלהם ומה הסיוע שהם מציעים לעסקים הקטנים, כבר הרגשתי ביטחון להמשיך לעבוד איתם. הגשתי את המסמכים ואשכרה נבחרתי וקיבלתי מהם מתנה גדולה. הם עזרו לנו בתקופת הקורונה ואני שמח שהלכתי על זה"

המיזם של הבית לסולידריות חברתית - הבית של העסקים הקטנים בישראל

We19, המיזם הראשון של הבית לסולידריות חברתית, החל באוקטובר 2020 כחלק מ"קרן משפחת שעשוע", והסתיים באוגוסט 2021. הרעיון למיזם עלה בעקבות ההשפעות הכלכליות הקשות של נגיף הקורונה על העסקים הקטנים בחברה הישראלית, במיוחד על עסקים מתחילים שהוקמו מ-2019 ועד ספטמבר 2020, שלא היו זכאים לסיוע מטעם המדינה. המיזם נועד לתמוך בעסקים אלו באמצעות מענקי צמיחה עד 50 אלף שקלים.

"המוצרים שלנו היו נמכרים בעיקר ב-B2B, למסעדות ובתי קפה, אבל המענק אפשר לנו לפתוח אתר אינטרנט כדי למכור ל-B2C ואף למכור מוצר חדש שהוא אריזה של 325 מ"ל, מה שמתאים יותר לאנשים פרטיים", אומר שורה. "כיום יש לנו מפעל שנמצא באזור בית שמש, משרד בתל אביב ומוצרים שנשלחים לכל רחבי הארץ".

גם אצל מיכל הסיפור דומה: "תקופת הקורונה זימנה לנו מספיק אתגרים והגבלות שהיה צריך לצלוח, לכן גם פניתי לערוץ הדיגיטלי שבו ניתן לרכוש את תכני הסדנאות בספר דיגיטלי כדי ליישם בבית. בכלל, היינו צריכים למצוא פתרונות שמתאימים לנהלים – אי אפשר היה למשל להעביר סדנאות בלי מסכות, או תו ירוק ומינימום משתתפים ודברים כאלה. הדרישות הקשו עלינו מאוד", היא מודה.

"אני הגעתי לבית לסולידריות חברתית בעקבות מודעה שפורסמה בפייסבוק, באמת בחודשים חשוכים של הקורונה ואפילו במהלך סגר. כל פעם נוספה עוד ועוד הגבלה, הגנים היו סגורים והיכולת של נשים לעבוד הייתה מאוד מוגבלת. הגשתי מועמדות ונבחרתי לקבל את מענק הסיוע. השתמשתי בו כדי לשדרג את כל הציוד שלי, וזה משמש אותי למשל להדגמה בסדנאות, וכמובן להכנת סדנאות".

"הכי חשוב לייצר כמה שיותר שיתופי פעולה"

הסיפור האישי של מיכל ושורה מראה איך לצד הקשיים, עצמאיים ובעלי עסקים בישראל יכולים לפרוץ קדימה ולהפוך משבר להזדמנות. הניסיון של בעלי העסקים שצלחו את המשבר, הפך לכלי נוסף עבורם בקרב קהילת בעלי העסקים שהתגבשה תוך כדי המיזם, והפלטפורמה השיתופית שנוצרה אפשרה להם לחלוק טיפים ועצות מקצועיות זה עם זה.

לאחר שהבינו בבית לסולידריות חברתית את כוחה של קהילת בעלי העסקים שהתגבשה, הם השיקו לאחרונה את המיזם החדש שלהם, WeR1, אפליקציה ייעודית לבעלי עסקים שכוללת בתוכה מאגר אמין של עסקים קטנים, אזור ייעודי של שיתופי פעולה, אפשרות לבקשת מענקי צמיחה וסביבת ידע נרחבת של מומחים מתחומים שונים החיוניים לבעלי עסקים. באמצעות האפליקציה יכולים בעלי העסקים לקבל כלים חיוניים לניהול העסק ולשתף פעולה זה עם זה בתחומים שונים, וכמובן לתת טיפים משלהם להצלחה.

"ככלל אצבע בהתנהלות עסקית, בטח לבעל עסק קטן שצריך לשקול כל צעד שעושה, הייתי ממליץ לקנות רק מאנשי מקצוע בכל תחום, כדי לקבל פתרון מקצועי ועם כלים טובים. גם אם זה עולה קצת יותר", אומר שורה.

"שכיר צריך לעבור דרך הרבה צינורות ולקבל המון הסכמות, או אפילו להעלות רעיונות שלא תמיד יקבל קרדיט עליהם", מוסיפה מיכל, "אבל כבעלת עסק, יש לי חופש יצירתי ליצור ואפילו להמציא דברים חדשים. גם אם אני טועה ברעיונות שלי, או שהם לא התפתחו כפי שציפיתי, זה כיף שאפשר לממש את עצמך ואת הרעיונות שלך".

"עוד המלצה היא לעבוד בקבוצה ולא לבד, לנסות ליצור קהילה סביב המוצר או השירות", מסכם שורה. "בנוסף, צריך המון שיתופי פעולה חדשים: להכיר אנשים, להביא את המוצר לעוד מקומות ולחשוף אותו לאזורים חדשים. זה תמיד עוזר".

הורידו את אפליקציית WeR1, הצטרפו לקהילת בעלי העסקים הקטנים בישראל וקבלו טיפים נוספים להצמחת העסק שלכם