ביום הרווקים הסיני האחרון שחל ב-11.11 שברה עלי אקספרס שיא של מכירות בשווי של 25.3 מיליארד דולר. מועדי השופינג הגדולים כמו הבלאק פריידי, סייבר מנדיי, או הבוקסינג דיי, מעלים מדי שנה את רף המכירות המקוון. הרשתות הגדולות בארץ אימצו גם הן את ימי המכירות הללו, והן מציעות הנחות אונליין ואופליין, אך האם גם לעסקים הקטנים והבינוניים יש מקום להשתתף בחגיגה?
נכון לשנת 2016 יש 532,000 עסקים קטנים ובינוניים בישראל, אך יכולת השרידות של רבים מהם אינה גבוהה. בשנת 2016 נפתחו כ-55,200 עסקים ונסגרו כ-41,700 עסקים, כלומר נוספו רק כ-13,500 עסקים במגזר העסקי. רוב העסקים שנסגרים הם בתחומי המסחר והשירותים.
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מספר שהחסמים המרכזיים הניצבים בפני העסקים הקטנים והבינוניים כיום הם התחרות מול תאגידי הענק ובשל כך, גם מציאת לקוחות. כמו כן, הגישה למימון וזמינות כוח העבודה נמוכים בהרבה מאשר אלו המוצעות לחברות הגדולות. בנוסף, רבים מהעסקים הקטנים מעידים על עומס ביורוקרטי גדול המקשה עליהם להתקדם. לדברי קויתי, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מפעילה באמצעות מערך מעוף מרכזים לקידום עסקים ויזמים. מרכזים אלו מסייעים לעסקים ויזמים באמצעות ארגז כלים נרחב אותו פיתחה הסוכנות כגון: ייעוץ וליווי עסקי, מימון והלוואות, קורסים והדרכות, הדרכה על פתיחת עסק חדש והכרות עם עולם המסחר המקוון.
"בשנים האחרונות, יותר ויותר בעלי עסקים קטנים ובינוניים השכילו לאמץ פתרונות שיווק ופרסום דיגיטליים, שהינם זולים יותר ואפקטיביים יותר. באמצעות כלי השיווק הדיגיטליים מצליחים להגיע לקהלי היעד הרלוונטיים. את הידע כיצד לעשות זאת הם רוכשים בהדרכות וסדנאות שאנחנו מציעים באמצעות מערך השטח מעוף. אנו רואים ביקוש הולך וגדל להדרכות ולשעות ייעוץ בתחומי הדיגיטל", אומר קויתי.
הסוכנות לעסקים קטנים משקיעה מאמצים רבים בתחום והיא מקדישה את שבוע היזמות 2017 לחדשנות בעסקים. במסגרת השבוע, שייערך עד ה-19 בנובמבר, מתקיימים עשרות אירועים בהם ייהנו בעלי עסק ממגוון סדנאות, מפגשים והרצאות בחינם בכל אזורי הארץ. מקידום העסק ברשתות החברתיות ועד טרנדים במסחר מקוון.
ענבל לויטס הצטרפה לפרויקט מסחר מקוון במטרה להגשים חלום: לפתוח חנות בגדים אונליין, לבגדי וינטג' ברמה הגבוהה ביותר, בפנייה לקהל הישראלי והבינלאומי גם יחד. היא הקימה חנות באתר Etsy, שבתוך מספר חודשים ספורים הפכה ללהיט, ובעקבות כך עזבה את עבודתה כשכירה ופתחה גם חנות פיזית בכפר האמנים אניעם ברמת הגולן. בזכות הפרויקט, יכולים עסקים בפריפריה ליצור אפיקי פרנסה חדשים ומקורות הכנסה כמעט בלתי מוגבלים. כיום ענבל מוכרת את המוצרים שלה אונליין, עובדת על אתר מסחר עצמאי, מעסיקה עובדים, עורכת אירועים ומכירות ברחבי הארץ - ובונה צעד אחר צעד את העסק שלה – "בטי בארץ הווינטג'".
סיפור הצלחה נוסף הוא של מרים אבו-רקייק , בעלת העסק "בת המדבר"- מוצרי טיפוח בדואים מהטבע. מרים מלקטת צמחים מהמדבר ורוקחת באמצעותם מוצרי טיפוח, משחות טיפוליות סבונים, שמנים וכו'. כשרק הקימה את העסק, מרים הייתה עוברת ומוכרת את מוצריה מבית לבית במועצה הבדואית תל שבע. לפני יותר מ- 10 שנים הקימה בעזרת ליווי, הדרכה ובניית תכנית עסקית עם מעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, את החנות "בת המדבר" וכיום מוכרת שם את מוצריה ומעסיקה מספר עובדים. בשנים האחרונות ולאחר שראתה שהעסק צומח ומשגשג, החליטה מרים לקחת ייעוץ עסקי במעוף ולהרחיב את העסק לעולם הדיגיטלי. מרים הקימה אתר וחנות מקוונת ובאמצעותו הגדילה את מכירותיה בעשרות אחוזים. בימים אלו מרים כבר חושבת על הצעד העסקי הבא והיא עובדת על השגת אישורים לבניית חממה משלה כדי לגדל בעצמה את צמחי המדבר ללא צורך לחפש וללקט אותם, בכך תוכל למכור בעצמה בחנות ובאתר המקוון ולהגדיל את המכירות.
בניית אפליקציה לעסק קטן בשיטת עשה זאת בעצמך
בשנים האחרונות הוקמו לא מעט עזרים טכנולוגיים אשר מיועדים למינוף עסקים קטנים ובינוניים. אחד מהם הוא APPSVILLAGE. "היום לכל עסק כמעט יש אתר אינטרנט, שמשמש בעיקר ככרטיס ביקור לעסק, לעומת זאת אפליקציה הינה כלי מכירות אקטיבי רספונסיבי שדואג לשמור על קשר ישיר עם הלקוחות הנאמנים של העסק", אומר מקס בלובנד, שותף ומייסד בחברה, ביחד עם שחר היידו ונדב דניאל. APPSVILLAGE מציעה פלטפורמה הנותנת מענה לעסקים בהקמת אפליקציה דרך דף הפייסבוק וללא עלויות פיתוח.
"כמעט לכל עסק עצמאי כיום יש עמוד עסקי בפייסבוק, האתר מביא אותו לשלב הבא בעולם העסקים ובונה לו אפליקציה אינטראקטיבית ומכירתית בהליך של 15 שניות בלבד, ללא מתכנתים וללא הוצאות מיותרות", הוא מסביר.
לדברי בלובנד, מחקרים שונים שנעשו הראו כי אפליקציות ידידותיות למשתמש העלו את מספר המשתמשים בקרוב ל- 40% לעסק. "באופן כללי עולם המובייל וממשק המשתמש הוא פרמטר אקוטי בכל השימוש במדיה דיגיטלית. מכיוון שאפליקציה נחשבת למוצר יקר הדורש ידע, משאבים וניסיון, בעלי עסקים לא מסוגלים לייצר לעצמם אפליקציה בסכום השווה לכל כיס. כל בעל עסק אשר בבעלותו עמוד עסקי בפייסבוק יכול להיכנס לאתר שלנו באמצעות הפייסבוק ולקבל תצוגה מקדימה לנראות ולפיצ'רים של החנות באפליקציה, שתהיה זמינה להורדה באפ סטור ובגוגל פליי".
בלובנד מציין ש-80 אחוז מההכנסות של כל עסק מבוססות על 35-20 אחוזים מהלקוחות הקבועים שלו. אפליקציה, היא כיום הערוץ הכי יעיל ללקוחות הקבועים. ניתן לעדכן דרכה על מבצע חדש או הטבה, יש פיצ'רים כמו קש בג דרכם ניתן לקבל אחוזי הנחה בקנייה הבאה. "קמעונאיות גדולות כמו שופרסל או סופר פארם, עובדות עם אפליקציה כי זו הדרך להגיע ללקוחות בצורה ישירה ללא מתווך".
לקוחות החברה כוללים קוסמטיקאיות, בתי קפה, מתווכים, סוכני נסיעות, מאמנים אישיים, וגם רשתות ביגוד כמו דיסקריט. בלובנד מציין שכל מה שבעל עסק זקוק לו הוא דף פייסבוק, הפלטפורמה שואבת מידע כמו הלוגו, התוכן והצבעים מדף הפייסבוק שלו, והוא יכול להשיק אותה תוך פחות מדקה.
לאלו עסקים האפליקציה יכולה להתאים?
"לכל העסקים שיש להם לקוחות חוזרים. באותה מידה, היא לא מתאימה לעסקים שיש להם לקוחות חדשים כמו חנות לשמלות כלה או אינסטלטור. בארץ יש כבר אלפי עסקים קטנים שהשיקו אפליקציה דרכנו ובארה"ב, שם השקנו את הפלטפורמה לפני חודשיים, יש כבר הרבה יותר לקוחות מאשר בישראל".
כל הדאטה של העסק במקום אחד
ההתמודדות הדיגיטלית אינה רק חיצונית, אלא גם פנימית. גם ניהול חברה דורש יכולות טכנולוגיות, שלא כל העסקים הקטנים יכולים להתמודד איתם בכוחות עצמם. אחת החברות שמבקשות לגשר על הפערים היא iCount, אשר נוסדה בשנת 2007. השירות של החברה מאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להפיק חשבוניות אלקטרוניות, לבצע סליקת אשראי, לשלוח מסמכים אוטומטיים לאתרי מסחר, לנהל גביה, לעקוב הוצאות ומלאי ועוד. לחברה מעל ל-21,000 לקוחות במגוון רחב של ענפים משרברבים וסנדלרים ועד חברות כמו סופר גז וגלובס.
"iCount מחליפה את הפנקס חשבונות ,את האקסל של המלאי או של תזרים המזומנים, ואת המערכת של ניהול הוצאות לעסק", טוען מני מילשטין, מנכ"ל החברה. "זו מערכת מודולרית גם מבחינת התשלום, קיימים כ-20 מודולים, והעסק משלם לפי מה שהוא משתמש. ממסלול אקספרס שמהווה תחליף פנקס חשבוניות וירטואלי, ללא דו"חות ושירותים מיוחדים שתעריפו 99 שקלים בשנה. ועד מסלול מלא שמתחיל מ-19 שקלים בחודש ועד אלפי שקלים בחודש".
איך דור בעלי העסקים המאותגרים טכנולוגית יכול להתמודד עם פלטפורמה כזו?
"מדובר כאן בהתנהלות. השימוש ב-iCount מצמצם את הטעויות שנעשות בחישובי מע"מ או פרטי לקוח. עסק שמפיק מסמכים באופן שוטף לא ירגיש את המעבר, ומשום שאנו מנסים את המערכות כל הזמן, אם משהו לא עובד אצל חלק מהלקוחות, זה מוצף, אנו מתקנים וזה מתעדכן אוטומטית. רוב העסקים עובדים על מערכת ממוחשבת, מעט מהם עובדים עם חשבוניות ידניות, ובאיזשהו שלב כולם יעברו לזה, מעבר לזה, עסק שרוצה למכור באינטרנט לא יודע עם אילו כלים ותוכנות לעבוד. אנו מאפשרים לו לבחור מתוך מספר אפשרויות חנויות אינטרנט או שירותי סליקת אשראי שכבר עברו סינון ראשוני. היום הדבר הכי ערכי לעסק זה הדאטה שלו. כאן כל הדאטה נמצאת במערכת אחת, ניתן לדוגמא לבחור את כל הלקוחות החדשים ולשלוח להם סמס על מבצעים חדשים. אלו אפשרויות שהיו בעבר זמינות רק לעסקים גדולים ועלו הרבה מאוד כסף לעסק, היום בעשרות שקלים בודדים, עסק קטן יכול להציע שירותים של עסק גדול".