מתחילת משבר הקורונה נסגרו כבר עשרות אלפי עסקים שלא הצליחו להתמודד עם המציאות החדשה, הסגרים התכופים, הנחיות הבידוד, הקנסות ויותר מהכל – השינוי שהעולם עבר, שאנחנו עברנו. מהדורות החדשות מספרות השכם והערב על עסקים שונים ממגוון תחומים שנקלעו למשברים כלכליים חמודים ועושים מאמצים כדי להחזיק את הראש מעל המים, עד שהתקופה הזו תחלוף. אולם בין כל אלו, ישנם גם כמה עסקים קטנים שהצליחו דווקא למנף את התקופה הנוכחית ואפילו לסייע לעסקים נוספים לשרוד את התקופה ולהישאר אופטימיים. לכבוד מיזם חשוב של "הבית לסולידריות חברתית", אשר במסגרתו יוענקו מיליון שקלים ליזמים ועסקים צעירים שהוקמו מ-2019 ונפגעו מהמשבר, יצאנו לקבל מהם קצת השראה.

"הבנו שכל יום שעובר – סחורה הולכת לפח"

שם העסק: משתלת מרמלשטיין

שנת הקמה: 1978

קצת עלינו: "המשתלה שלנו היא עסק משפחתי", מספר מורדי מרמלשטיין – מנהל המשתלה, "ההורים שלי הקימו אותה ביחד בגוש קטיף וניהלו אותה עד להתנתקות, אז הם החליטו שהם סוגרים את העסק. בשלב הזה אני נכנסתי לעניינים והחלטתי שאני לוקח אותו על עצמי. המשתלה שלנו היום שוכנת במושב גני טל שליד גדרה ומעסיקה כ-11 עובדים, ביניהם גם אשתי ואני. אנחנו מגדלים צמחים בצורה מקצועית בחממות וגם מחזיקים משתלה שמוכרת כל מיני דברים כמו ציוד לגינה, אדניות, פרחים, צמחים, מתנות, עצים ועוד".

איך התמודדנו עם משבר הקורונה?

"הסגר הראשון היה מפחיד ברמות הכי מפחידות שיש. המדפים שלנו היו מלאים בסחורה שאי אפשר פשוט להשאיר לחודשיים-שלושה. אלו צמחים אמיתיים שממשיכים לגדול ולהתפתח ולא חפצים מפלסטיק. בהתחלה היינו ממש חרדים לגורל העסק, וכמונו גם הספקים והקולגות שנכנסו להיסטריה. המזל שלנו היה שכעסק יש לנו חיבור מאוד חזק לעולם המדיה, גם בתקופה שלפני הקורונה, והבנו מהר מאוד שלשם אנחנו צריכים לכוון. תוך כמה ימים יצאנו בקמפיין של משלוחים, היינו מהמשתלות הראשונות שהתעשתו והתחילו לעבוד בצורה כזאת. עם הזמן הקמנו אתר אינטרנט ושיכללנו את עצמנו לכדי מערך שלם של מכירות".

איזה מהלך עשינו כדי לעזור לעסקים אחרים?

"בניגוד אלינו, קולגות שלנו לא היו כל כך בקיאים בנושא המדיה החברתית והדיגיטל, וחלקם ממש נכנסו למשברים מאוד גדולים. ידענו שאנחנו לא יכולים לעזור לכולם, אבל החלטנו לקחת כמה משקים נוספים ולהציע להם להיעזר באתר שלנו כפלטפורמה למכירה של המוצרים שלהם. בין המשקים שחברנו אליהם היו 'משק בן בן' בנתיב העשרה, שנתקע עם מלאי של פרחים וצמחים שהדד ליין שלהם היה צפוף, 'משתלת שדות חמד' מאזור השרון שהגיעה למצב של חוסר וודאות ומלאי של פרחי נוי שעומד לפוג תוקפו, ללא יכולת למכור אותו בתקופת חג הפסח שהיא תקופה מאוד חמה בענף. עסק נוסף הוא 'משתלת ברגר' שהם שכנים שלנו במושב ורצינו לעזור גם להם. דרך הפלטפורמות שלנו והתשתית שכבר הייתה מוכנה המלצנו ללקוחותינו לקנות מהמוצרים שלהם, בטלפון ובדיגיטל, הבנו שכל יום שלא עובר – סחורה הולכת לפח".

מה הטיפ שלנו לעסקים חדשים בתקופת הקורונה?

"לצערנו זו לא הפעם הראשונה שהעסק שלנו עובר משבר, אבל אם יש משהו שלמדנו לאורך השנים זה שהדבר הכי חשוב הוא להיות יצירתי ולהסתגל למצבים חדשים. העולם הוא מאוד דינאמי ומביא כל פעם דברים חדשים והתמודדויות חדשות. עכשיו אנחנו חווים את הקורונה בפול ווליום ונאלצים להתמודד איתה. עסק צריך להבין שהוא יכול להיות מאוד טוב במה שהוא עושה, מאוד משתלם ומאוד איכותי – אבל אם הוא לא ילמד להתרגל לסיטואציה החדשה ויחשוב מחוץ לקופסא – הוא לא יוכל להעביר את היתרונות האלו הלאה. עסק צריך לדעת להמציא את עצמו כל יום מחדש, לחשוב מה החידוש שהוא מביא לעולם ביחס למתחרים ומה הוא יכול לעשות מול האתגרים הניצבים בפניו. מרבית העסקים יוכלו למצוא פתרון עם קצת אמביציה והרבה יצירתיות."

מורדי מרמלשטיין (צילום: רננה קפח)
מורדי מרמלשטיין | משתלת מרמלשטיין | צילום: רננה קפח

"תתאימו את עצמכם ללקוחות שלכם"

שם העסק: לינדה ששון – ייעוץ, תקשורת ואסטרטגיה

שנת הקמה: 2017

קצת עלינו: "החברה שלנו כוללת חמישה-שישה עובדים במתכונת פרילנס ומעניקה ייעוץ אסטרטגי, ציבורי ותקשורתי לחברות, פוליטיקאים וארגונים", מספרת לינדה ששון – בעלת העסק, "בעברי יצא לי לנהל את מערך התקשורת של מפלגות ומועמדים במהלך קמפיינים שונים בחלק ממערכות הבחירות וכיום אני עושה זאת יחס עם העובדים שלי". 

איך התמודדנו עם משבר הקורונה?

"הקורונה השפיעה על כולנו. חברות טכנולוגיה או סטארטאפים עצרו התקשרויות וביטלו חוזים עם נותני שירותים שונים וביניהם גם אנחנו. בנוסף בוטלו לי עשרות הרצאות פרונטליות לעסקים שתוכננו כמה חודשים קדימה ובנוסף מהלך שיווקי מושקע ירד לטימיון והפך ללא רלוונטי. כשכל אלו קרו הבנו שאנחנו צריכים לחשוב אחרת והתחלנו לבנות תוכניות חדשות ללקוחות ולהסתגל ביחד איתן למציאות המורכבת שהפתיעה את האנושות".

איזה מהלך עשינו כדי לעזור לעסקים אחרים?

"בסבב א' של הסגר ובתחילת המשבר, לקחתי על עצמי לעשות פרו בונו לשני ארגונים חברתיים. בנוסף, ניהלתי שיחות עם עשרות רבות של בעלי ובעלות עסקים ופשוט סייעתי בהתנדבות בייעוץ עסקי, במחשבה יצירתית, ברעיונות למוצרים חדשים, במעבר לאונליין, במענה לאתגרים ששמעתי עליהם, בהפחתת הלחץ, במחשבה ובהקלה. אחרי ששמעתי על הרבה מאוד אתגרים ועל הצורך הקיים בשוק, הוספתי שירות חדש בעסק שלי לבעלי ובעלות עסקים קטנים ובינוניים: קורס שמלמד בעלי ובעלות עסקים איך לעשות יח"צ לעסק בעצמן/ם".

מה הטיפ שלנו לעסקים חדשים בתקופת הקורונה?

"ישנם כמה טיפים שאני יכולה לתת לעסקים חדשים לאור המצב. לתכנן את הדברים קדימה, לנהל את התזרים היטב באופן צפוי כדי להפחית כמה שיותר הפתעות תזרימיות וליצור וודאות. עוד דבר שכדאי לעשות הוא לבחון את הכישורים שלנו כבעלי עסק ולמצוא כמה נושאים שאפשר להתפרנס מהם, להיות יצירתיים. כדאי גם לבדוק עם הלקוחות הקיימים איזה עוד שירותים הם צריכים במשבר ולעשות התאמה, להוסיף שירותים חדשים בהתאם לצורך, לעבוד בשיתוף פעולה עם קולגות או עם מי שראיתם בהם עד כה כמתחרים - שיתופי פעולה הם דבר מצמיח ומחזק. עוד טיפ חשוב הוא לעבוד משמעותית על חיזוק התודעה, דווקא ברגעים האלה. לקבל החלטות מתוך מקום שקול ומצמיח. לפעמים חרדות ושפיפות, גורמות לקבלת החלטות פחות טובה. מומלץ להיעזר בכל ייעוץ ועזרה שאפשר לקבל, לא להרים ידיים ולחשוב איך בכל זאת – כן מצליחים".

"דבר נוסף שאפשר לעשות, וגם הרבה עסקים השכילו לעשות הוא לעבור לאונליין ולהנגיש את השירותים שלנו למקומות נוספים או לקהלי יעד נוספים, ליצור שיתופי פעולה חדשים ולהגיע ללקוחות חדשים או לקהלי יעד שעוד לא הכרנו. השקיעו בשיווק ואל תמהרו להוריד אותו כי הוא זה שמצמיח את העסק ועוזר לכם להגיע לקהלים חדשים. ואחרי כל אלה – אל תחששו למצות זכויות ככל שניתן – בדקו זכאות למענקים, להחזרי מקדמות או לסיוע בסיסי מהמדינה".

לינדה ששון (צילום: בן גוטמן)
לינדה ששון | ייעוץ, תקשורת ואסטרטגיה | צילום: בן גוטמן

"היו פה משברים גם לפני הקורונה"

שם העסק: הלל הפקות

שנת הקמה: 2002

קצת עלינו: "את העסק הקמתי כאשר הייתי בת 26, אמא לשני פעוטות", מספרת אביטל אריכא – בעלת העסק, "אני מפיקה בעיקר תוכן חוויתי לאירועי בר ובת מצווה כאשר המומחיות של הצוות שלנו היא העצמת הילד או הילד החוגגים. אנחנו מפיקים קליפים, קברטים, מופעי במה חיים, הפקות מוזיקליות, הפקות יחודיות לילדים על הספקטרום וגם לילדים כישרוניים במיוחד. העסק שלנו דואג בכל אירוע להפעלה לבני ובנות המצווה החוגגים עם חברים, חלק מההפעלות הן מוצרי מדף וחלקן נתפרות במיוחד בהתאמה אישית לחוגגים. מצבת העובדים מבוססת על פרילנסרים והפרויקטים כולם נתמכים בספקי משנה".

איך התמודדנו עם משבר הקורונה?

"כבר לפני הקורונה יצא לי להקים קבוצת פייסבוק להורי בני ובנות מצווה, אולם המשבר הפך אותה לחמ"ל של ממש וגייס אותי לתפקיד יועצת-מחלצת ממצבי משבר. הטלפון שלי הפך להיות מוקד חירום וסיוע להורים לחוצים מאוד שנקלעו למשבר. האירועים בוטלו, הסגר השאיר אנשים בבתים והרבה בכי ובלבול הגיעו אליי, הן מצד העסקים הקטנים והספקים והן מצד המשפחות. גם אנחנו מצאנו את עצמנו עם זמן מסוים של שקט לתקופה ארוכה, שקט של בהלה והפנמה של המצב. הטלפון דמם ואנחנו המשכנו לערוך פרויקטים שהתקבלו לפני הסגר מבלי לדעת מה ילד יום. כתבנו תסריטים לימים בהם יעבור המשבר ואפילו הפקנו סרטים בצילום עצמי כדי לייעל את התהליך ולהתאים אותו למצב. שירים אישיים הוקלטו במסגרת ביתית והועברו לעריכה באולפני הקלטות".

איזה מהלך עשינו כדי לעזור לעסקים אחרים?

"כמו השקט שהיה בזמן הסגר, כך עוצמת המבול של הפניות אלינו ברגע שהוא נפתח. כל הקיץ היינו שקועים בעשייה של צילומים, הקלטות והכל במסגרת ההגבלות. חוקי המשחק החדשים גרמו לנו לחשוב על מוצרים בפורמטים חדשים והקבוצה עצמה התמלאה חיים. החלטנו להיעזר בה על מנת לקדם את העסקים הקטנים שסובבים סביב עולם האירועים כמו צלמים, אולפנים לעריכת ווידאו והקלטות, שירותי קייטרינג, בתי הלבשה ועוד. מצד אחד ההורים נהנו וקיבלו בה מענה לדילמות ולהתמודדויות בתקופה הזו, ומצד שני הזרמנו פרנסה לעסקים רבים שעבודתם הוקפאה בזמן הסגר".  

מה הטיפ שלנו לעסקים חדשים בתקופת הקורונה?

"לעסק בתחילת דרכו יש את היתרון של ההתחלה, הוא יכול לשנות כיוון יחסית בקלות. בעלי עסקים צריכים להבין שאי אפשר לצפות מהעסק רק להביא סיפוק של הגשמה מתוך עניין, אלא צריך לא פעם לעשות גם דברים שאנחנו לא כל כך אוהבים כדי שהוא יהיה עסק חי ופעיל. חייבים לקרוא את המפה ולפעול לפי השטח. בסופו של דבר משברים היו פה גם לפני הקורונה, תמיד עשוי לקרות משהו לא מתוכנן. לפעמים נדמה לי ששכחנו את ההפגזות בדרום ובצפון הארץ ששיתקו אותנו בעבר, את העכברת במי הירדן, את החורפים הקשים ואת השריפות בקיץ הלוהט. אם לא נלמד להרכין ראש כמו חיטה – נישבר. גמישות וערנות הן שתי התכונות הכי משמעותיות לעסק. כשאנחנו דרוכים אנחנו מבינים שיש זמנים שאנחנו חייבים לשלוף רעיון חדש".

אביטל אריכא (צילום: יעל רביד)
אביטל אריכא | הלל הפקות | צילום: יעל רביד

כאמור, על רקע משבר הקורונה המתמשך ונתונים מדאיגים על מצוקתם הקשה של עסקים קטנים בישראל, הכריז "הבית לסולידריות חברתית", מייסודם של ענת ואמנון שעשוע, על מיזם פילנתרופי חדשני. המיזם we-19 יעניק כ-100 מיליון שקלים ליזמים ועסקים צעירים- בתחילת דרכם, שהוקמו מ-2019 ונפגעו כתוצאה מהמשבר. על בעל העסק להירשם באתר, להזין את פרטי העסק, לכתוב כמה מילים על הסיפור שלו וכיצד יסייע לו מענק הצמיחה - האם לצורך הקמת אתר אונליין, מערך משלוחים, יעוץ אסטרטגי, רכישת ציוד, גיוס עובדים ועוד. לאחר ההרשמה, בעלי העסקים הרשומים למיזם יתבקשו לבחור את העסקים האחרים על סמך הסיפורים האישיים שלהם. כל עסק ייחשף לכ-20 עסקים בממוצע, אותם יצטרך לבחור על פי ראות עיניו ולנמק את סיבת הבחירה בהם, על בסיס הקריטריונים לצמיחה. 2,000 העסקים שייבחרו, יגישו את הטפסים הנדרשים, ולאחר בדיקת תקינותם - יקבלו הודעה על בחירתם. קבלת המענק תתבצע ב-3 שלבים, תוך ליווי העסק לאורך הדרך.

רוצים להשתתף? לחצו כאן, בדקו האם אתם עונים לקריטריונים ואולי העסק שלכם ייבחר.