שיווק מפה לאוזן קורה הרבה פעמים באופן טבעי, כאשר אדם מסוים מעביר מידע לאדם אחר אודות חברה או עסק ובכך משווק אותו בצורה משכנעת וחברית. אולם, האפשרות להגיע להרבה יותר קהלים, באזורים רבים וביותר שעות, להשיג חשיפה גבוהה ולקבל חוות דעת והמלצות ברשת וברשתות החברתיות, הפכה את השיווק מפה לאוזן לכלי שיווקי חלש שאינו מספיק לשיווק עסקי. למעשה, השיווק הדיגיטלי והגידול בהיצע העסקי שינו ועוד משנים את כללי המשחק. ישנם כיום ערוצים אפקטיביים ובעלי יתרונות מהותיים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, שבהחלט יכולים להתמודד עם השחקנים הגדולים, וכל זה במגבלות תקציב שבדרך כלל לא עוברות את היכולות של עסק ממוצע. מעבר לכך, לצד השיווק הדיגיטלי ישנם עוד ערוצים, כדוגמת שיתופי פעולה עסקיים ונטוורקינג, שגם הם יכולים להביא לעסק לקוחות, פרויקטים, הזמנות, חשיפה לשווקים חדשים ועוד.

כדי לשווק בצורה נכונה יש להכיר את הערוצים הפתוחים, לבצע בחירות והחלטות נכונות לגביהם, לבנות אסטרטגיה שיווקית ואת תקציב השיווק בצורה נכונה ומושכלת, ולהיות עם היד על הדופק לגבי התוצאות המושגות. אז איך עושים את זה? אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על שיטות השיווק החמות שקיימות היום בשוק:

הדרך הקלאסית: שיתופי פעולה עסקיים

כאמור, בעידן הנוכחי פתוחים בפני עסקים לא מעט ערוצי שיווק, ונתחיל דווקא עם אלו שאינם קשורים אל הרשת ואל הרשתות החברתיות. אפשרות ראשונה וותיקה שלמרבה הצער היתרונות שלה אינם מוכרים מספיק טוב במרבית העסקים, היא שיתופי פעולה עסקיים. מדובר בפנייה יזומה מצדכם (או מצד גורם אחר הפונה אליכם) אל עסק הפועל בתחום משיק לזה שלכם. העיקרון הבסיסי הוא להציע לבעל העסק השני שיתוף פעולה שבו הוא מעביר אליכם לקוחות רלוונטיים, ואילו אתם מעבירים אחוז מסוים ומוסכם מהמכירה על כל לקוח שהגיע אליכם דרכו. לדוגמה, קבלן בנייה ושיפוצים המעוניין להרחיב את מעגל הלקוחות שלו, צריך לפנות אל משרד אדריכלים המעניק שירות באותם אזורים, כדי לקבל לקוחות המעוניינים לבצע שיפוצים בביתם. בתמורה לכך, יכול הקבלן להעביר למשרד האדריכלים לקוחות שפונים אליו ישירות וזקוקים בין היתר גם לשירותי עיצוב פנים או לתוכנית אדריכלית. בנוסף, הוא גם יכול להציע להעביר אחוז מסוים מהמכירות אל הלקוחות שהגיעו אליו דרך משרד האדריכלים.

היתרון הברור של שיתופי פעולה מסוג זה הוא שאינם כרוכים בעלויות קבועות רק על בסיס הצלחה בלבד, ובהחלט יכולים להביא לקוחות חדשים. יחד עם זאת, כמובן שיש לתכנן ולבנות את ההצעה בצורה נכונה, בדגש על האחוז שמעבירים מכל עסקה, כך שתהיה משתלמת בסופו של יום. כמו כן, צריך לדעת כיצד להציג את התוכנית לשיתוף פעולה באופן אטרקטיבי, שישכנע את בעל העסק השני ביתרונות של הצעד הזה מבחינתו. מומלץ לעבור תהליך של ייעוץ עסקי ולבצע מיפוי ואיתור עסקים שאליהם כדאי לבצע פנייה, וגם להתכונן ולתרגל התגברות על מכשולים וחסמים.

מה באמת לומדים בתואר שני במנהל עסקים?   (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
גם נטוורקינג צריך לדעת לעשות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

נטוורקינג – בחירת קשרים בצורה מושכלת

 עוד שיטה שיווקית מוכרת למדי היא הנטוורקינג, שידועה גם בשם רישות עסקי. גם כאן, למרבה הצער, בעלי עסקים רבים אינם מכירים את יתרונותיה וכיצד היא יכולה להעלות תרומה לקידום העסק. למעשה, מדובר במפגשים מתוכננים בהם משתתף מספר משתנה של אנשים, אשר מגיעים מתחומי עיסוק שונים – למשל יזמים, אקדמאים, משקיעים, מנהלים בכירים, מובילי דיעה ועוד. המטרה של פגישות אלו היא לייצר היכרות מקצועית ואישית עם אנשים רלוונטיים. לדוגמה, היכרויות כאלו יכולות להבשיל עם הזמן לכדי המלצות על העסק המגיעות מגורמים בעלי שם, לכדי הפנייה של לקוחות, שיתופי פעולה עסקיים וכן הלאה. במילים אחרות, בניגוד לשיתופי פעולה עסקיים שעליהם דיברנו קודם לכן, כאן לא מבצעים פנייה יזומה וישירה אל בעל עסק אחר, אלא מכירים אנשים שיש להם קשרים ויכולות עסקיות. מטבע הדברים, גם בתכנון פגישות הנטוורקינג שבהן תשתתפו יש להשקיע מחשבה: מי האנשים שעומדים להשתתף בפגישות? האם הם באמת רלוונטיים עבורכם? האם וכיצד הם יכולים לתרום לקידום ושיווק העסק? כיצד להציג את עצמכם? מה להדגיש באיכויות העסק שלכם? בכל השאלות הללו ונוספות יכול לסייע רבות יועץ עסקי מנוסה, שכמו בשיטה הקודמת שיכול להכין אותכם בצורה מירבית לקראת הפגישה.

שיווק דיגיטלי

שיווק דיגיטלי הוא עולם שלם העומד בפני עצמו ומציע מספר יתרונות מהותיים לבעלי עסקים בהשוואה למדיות הוותיקות. את העולם הזה מובילה כמובן רשת האינטרנט ובפרט – מנוע החיפוש של גוגל. יש מספר דרכים לקדם את העסק בגוגל, כאשר דרך המלך עוברת באתר אינטרנט רציני, מושקע, ידידותי לגולשים ובעל ערך מוסף, שאותו מקדמים במנוע החיפוש של גוגל באופן אורגני. יש לזכור כי המנוע של גוגל הוא כמעט הבלעדי שקיים היום עבור משתמשים ישראלים ומכל העולם. בנוסף, כדאי לדעת שכ- 90% מהגולשים אינם מדפדפים מעבר לעמוד הראשון או מקסימום השני של התוצאות. המשמעות היא שמי שנמצא בעמוד הראשון של גוגל זוכה לחשיפה גבוהה מאוד, הממוקדת בהתאם לתחום העיסוק של העסק, מיקומו הגיאוגראפי וכדומה. לשם כך יש לבצע שורה של פעולות קבועות, חלקן ניתנות לביצוע באופן עצמאי אך ישנה עדיפות ברורה לחברת קידום אתרים מקצועית לשם כך. חברה כזו בהחלט יכולה להביא את האתר שלכם למיקומים טובים בגוגל. אך זכרו- מדובר בתהליך הלוקח זמן, כאשר ההתקדמות היא הדרגתית.

ישנם ערוצים רבים נוספים לשיווק דיגיטלי. כך למשל, במנוע החיפוש של גוגל ניתן לבצע קידום ממומן שמכניס אתכם ישר לראש תוצאות החיפוש, ומתאים בעיקר למי שרוצה לתת בוסט מהיר של חשיפה לאתר, למוצר חדש שהוא מכניס לשוק, למבצעים והנחות לקראת החגים ועוד. אפשרויות מצוינות נוספות מציעות הרשתות החברתיות הפופלאריות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין ויוטיוב. כל אחת מהרשתות האלו היא בעלת מאפיינים, יתרונות וחסרונות משלה, אשר יכולים להתאים פחות או יותר לאופי העסק שלכם, לקהל היעד שלו, ליעדים והמטרות. כך למשל, כיום ניתן לבצע פעולות רבות של קידום ממומן בפייסבוק עם אפשרויות פילוח מדויקות מאוד בהתאם לקהל היעד שלכם ומאפייני הצריכה שלו. גם אינסטגרם היא כבר מזמן לא רשת של העלאת תמונות בלבד ומציעה כיום מגוון כלים לקידום הפוסטים בפילוח לקהלי יעד, אזורים ועוד, ואילו לינקדאין היא פלטפורמה מעולה לשיווק ויצירת קשרים בקרב בעלי תפקידים ומקצועות שונים.

אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל.