התמחות ספציפית או גיוון בעסק - מה נכון יותר עבורנו מתוך שפע האפשריות שהולך ונפתח בפנינו בעקבות הקורונה?

האם היום זה הזמן הטוב ביותר להתמחות בנושא ספציפי או לגלות בקיאות במגוון רחב של נושאים? מה עדיף, לתפוס נישה אחת ולהפוך אותה לממלכתכם הבלעדית או לבחור בדרך של ריבוי וגיוון אפשרויות?

במהלך חייה של כל חברה קיימים 4 שלבים: שלב ההישרדות, שלב הצמיחה ,שלב המומנטום ושלב הוורסטיליות.

שלב ההישרדות. כשאתם נמצאים בשלב הראשון, בשלב ההישרדות (הקמה), אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להשיק כמות גדולה של מוצרים, אתם לא יכולים למכור מגוון רחב של מוצרים, כי המפתח להצלחה שלכם זה להיות ממוקדים במספר מוצרים בודדים, אחרת אתם הולכים לאיבוד.

שלב הצמיחה. גם בשלב השני בשרשרת  אסור לכם להתפזר, אתם חייבים להניע את האנשים שלכם בכיוון אחד.

שלב המומנטום. כשאתם נכנסים לשלב השלישי אתם כבר למעשה גדלים בקצב מהיר, אתם כבר במקום שבו פיתחם מנהיגות עסקית, החברה שלכם מחולקת למחלקות, מגזרי פעילות עצמאיים שכל אחד מהם מתפקד כמנוע ייחודי שרץ בכוחות עצמו.

רק אז אתם רשאים לעבור לשלב הבא, שלב הוורסטיליות.

כדי להסביר לכם למה הכוונה בשלב הוורסטיליות – חשבו רגע על אמזון. אמזון התחילה את דרכה כשהיא מוכרת רק מוצר אחד וזה ספרים. חלקכם יגידו אבל אמזון מוכרת היום הכל? נכון, אבל זה לא היה ככה  בהתחלה.

אתם לא יכולים להגיד ממש בתחילת הפעילות העסקית שלכם  שאתם רוצים להיות כמו אמזון, כי אתם רק תבלבלו את האנשים סביבכם. כמו שאמרתי אמזון התחילה את דרכה עם מכירת ספרים, אחר כך הם עברו למכירת דיסקים, לאחר מכן הם חברו ל-TOYS R US והתחילו למכור צעצועים ובסופו של דבר אחרי הרבה שנים של עבודה ומאמץ הם עברו למכור פשוט הכל.

דוגמה נוספת – נייקי, בהתחלה הם בכלל לא ייצרו נעלים אלא היו חנות למכירת נעלים, אותן הן היו מייבאים ואז מוכרים אותן, כשזה הלך טוב החליטו לעבור לייצור עצמי.

איזה סוג נעלים כדאי להם לייצר? נעלים אלגנטיות, נעלים לשחקני כדורגל, לכדורסלנים?  תחילה נייקי  התמקדו בנעלי ריצה. כששמעו על שחקן כדורסל  צעיר ומבטיח ששמו מייקל ג'ורדן, שלא אהב את הנעלים של קונברס שאז הייתה המלבישה הרשמית  של ה-NBA והמותג שלהם היה מזוהה עם שחקנים גדולים אחרים.

ג'ורדן לעומתם מאוד אהב את אדידס, אבל הנוכחות שלהם על המגרש לא היתה מספיק טובה והם לא יכלו להרשות לעצמם לשלם לג'ורדן כסף כדי שהוא יהיה הפרזנטור שלהם .

כל התנאים המצטברים האלה יחד, סללו לנייקי את הדרך והיוו הזדמנות פז עבורם להחתים את הכוכב הצעיר ולהפוך אותו לפנים של המותג "אייר ג'ורדן", והשאר היסטוריה.

בעצם, נייקי התחילו מייבוא של נעלים, אחר כך עברו לייצור נעלי ריצה, ואז לייצור נעלי כדורסל ואז נעלי כדורגל ומשם לכל הסוגים האפשריים. כמו אמזון גם הם עברו מחברה שמתמחה בדבר אחד לחברה ורסטילית שעוסקת בהרבה תחומים אחרים .

דוגמה נוספת – אובר, שהתחילו עם נוסעים בעיר קטנה אחת, אח"כ עברו לאזור שכלל מספר ערים, אח"כ הם עברו למדינה, ועוד מדינה , ואז הם הקימו את הובר איטס (UBER EATS) שרותי משלוחים וטייק-אווי למסעדות, ואז לאובר פרייט UBER  FREIGHT  - שרותי הובלות ושילוח לעסקים מכל הסוגים כפי שהבנתם, אובר מתפתחים, הם הפכו להיות ורסטיליים. אבל אם הם היו מנסים ליישם את המהלך האחרון שלהם בתחילת הדרך , הם היו פושטים רגל כי הכל תלוי בסינכרון ותיזמון נכון. 

מכונית וסמארטפון על מפה (צילום: יחסי ציבור, shutterstock)
מכונית וסמארטפון על מפה | צילום: יחסי ציבור, shutterstock

אמזון הפכה להיות מה שהיא היום כי ג'ף בזוס ידע לחזות ולתזמן נכון את הצעדים הבאים שלו, הוא אמר שמהיום שבו הוא התחיל למכור ספרים הוא כבר ידע שאמזון תמכור ברשת כל דבר אפשרי חוץ מספרים.

האם אתם חושבים שנטפליקס סיימה לגדול ולהתפתח, האם את חושבים שהיא תשאר להיות מה שהיא היום?  שהיא סיימה להמציא את עצמה מחדש? אומר לכם שהיא רק התחילה. הקורונה הביאה לכך שיותר אנשים נמצאים בבית וצופים במסך כל היום, היא רק ממשיכה לצבור תאוצה ומומנטום, היא בדרך למעלה ואם הזמן אנחנו נגלה יותר ויותר מוצרים חדשים ותחומים נוספים שהיא תכבוש בדרך .

לסיכום, אם אתם עסק שנמצא בשלבים הראשונים של וכבר תקופה ארוכה דורכים במקום, יש סיבה לכך. ערכו רשימה של כל המוצרים שאתם מוכרים, ותתחילו להסיר את אלה שלא מניבים לכם תשואה. צמצמו את הרשימה שלכם כך שלבסוף תשאירו לעצמכם שניים שלושה מוצרים במקסימום, רכזו בהם את כל הכוח שלכם, תייצרו לעצמכם וודאות כלכלית, תצמחו תצברו מומנטום ורק לאחר תקופה שאתם מרגישים שמיציתם את השלב הנוכחי ואתם בשלים מספיק להתרחב, רק אז אתם מוכנים לעלות לשלב הבא ולהפוך להיות ורסטילים.

אל תעשו הכל במקביל, קחו את הזמן ותבחרו את העיתוי נכון לפרוץ קדימה עם מוצרים ותחומים נוספים.

הכותב הוא מנהל יחידת עסקים קטנים ובינוניים BDO