כיאה למדינה הסטארט אפים, נדמה שכיום, אין אחד במדינה שאין לו רעיון למיזם חדשני, כזה שהולך לשנות את החוקים או לפחות לייצר לבעליו אקזיט נאה והכנסה ראויה. אבל לפני שאתם מפנטזים על שורת הרווח, כדאי שתיקחו בחשבון את הקשיים הרבים שבדרך ואת הצעדים שיש להתחשב בהם על מנת שהעסק שבניתם יצליח.
בעזרת רו"ח משה הדס, יועץ עסקי במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, בנינו את בסיס ממנו צריך להתחיל ואלו שאלות צריך לשאול לפני שמתחילים.
תבנו תוכנית עסקית טובה. "בניית תוכנית עסקית היא השלב הראשוני בבואנו לבחון האם עסק כדאי או לא", אומר הדס. "עצם כתיבתה יעשה לנו סדר בכל התהליך ואי אפשר לוותר על השלב הזה בשום אופן. ניתן לכתוב תוכנית עסקית בעצמיכם או בעזרת מלווה חיצוני אך ההתמקדות בהתחלה צריכה להיות על הרצת העסק ורק לאחר מכן לעבור ללב העניין שזה שיווק".
התעכבו רק על הדברים החשובים. "בחרתם מיקום לעסק, ריהטתם אותו, בחרתם את אנשי המקצוע שילוו אתכם, ועכשיו צריך להפסיק להשקיע זמן בדברים הכי קריטים לעסק- איך נשווק אותו", אומר הדס " גם אם לשיטתכם מדובר בדברים חשובים כמו צבע הריהוט והתאמת המדפסת למיקום הדלת, גודל הגופן של כרטיס הביקור, לוגו וכו'-לא משם תגיע פרנסה".
עסק טוב עובד כשלכולם טוב. "הנהנים מהעסק מן הראוי שיכללו בסיכומו של דבר את כל הסובבים: לקוחות, משפחה, עובדים, ספקים, איכות סביבה, קהילה, ושלטונות מס. כדי לשרוד בעסק לאורך זמן, ובטוב, צריך לדאוג שלכולם טוב, ולא רק לבעלי העסק. כשעובדים על חזון צריך לנסות ולחשוב כיצד העסק יראה גם בעתיד הקרוב והרחוק,"אומר הדס.
הצבו מטרות. "מטרה צריכה להיות מנוסחת כך:" המטרה להגיע השנה למחזור בן מיליון דולר, ולהעמיד את כמות הלקוחות על 100" , מדגים הדס. "צריך תמיד לשאול: 'לאן אנחנו שואפים להגיע עם העסק? מה התוצאות שבעצם השגתן נהיה מרוצים?' מטרות צריכות להיות קצרות, כתובות ומכומתות. קחו בחשבון שהמטרה צריכה לגדול מידי שנה, במידה סבירה וראלית מצד אחד אבל מצד שני כזאת שמצריכה מאמץ, ולא גידול שהיה מגיע בין כה וכה כדי לא לדרוך במקום".
בנו תוכנית עבודה מסודרת. לאחר שהחלטתם לאן רוצים ללכת, כעת כתבו תוכנית עבודה איך לבצע זאת. "תוכנית עבודה טובה תכלול את כל המהלכים שתבצעו, את התזמון שלהם ואת התקציב", אומר הדס." חשוב שתדבקו באותה תוכנית עבודה ולא תשנו אותה חדשות לבקרים או כאשר לא מתאים או נוח, אך כמובן, עם כל זאת, תהיה בה הגמישות המתאימה".
תחלמו את העסק. כולם מדברים על רווח, ייצוא , תזרים, אסטרטגיה, אבל מה עם לב העניין? חשוב מאוד לאהוב את מה שאתם עושים, לחלום עליו בלילה כמו גם בהקיץ. "העסק צריך לגרום לנו הנאה ממש כפי שמשחק טוב גורם לנו", ממליץ הדס. "אל תשכחו מה הסיפור שאנחנו מספרים בעסק, סיפור מהסגנון שגורם לילדינו ונכדינו לתלות בנו עינים פעורות לרווחה, נוצצות, ובולעות כל מילה. לא פעם ולא פעמיים שמעתי מנהלים בכירים אומרים שהם מחליטים על עשיית עסק או שכירת מועמד לעבודה על פי הברק בעינים".
תצחקו. כן, זה אולי נשמע כמו הצעה קצת הזויה, הרי עסק זה דבר מאוד רציני אבל הדס גורס שהומור בעסקים הוא דבר חיוני." אם לא כיף ולא מצחיק ןרק מרויחים כסף (שזה מאוד חשוב) - לתפיסתי העסק פחות טוב ממה שהוא יכול להיות", הוא אומר. "יש מספיק נושאים להתלוצץ עליהם. אופטימיות מלווה בהומור ושמחה רק תגדיל את ביצועי העסק".
תחשבו הכנסות. המחשבה שלכם צריכה להיות נתונה בעיקר להגדלת ההכנסות בעוד שהעיסוק בהוצאות חשוב ככל שיהיה יהיה במקום שני. "זה המקום שימשוך את העסק למעלה", אומר הדס. "תרחבו מעגלים חברתיים, שכנים, חברים, פייסבוק, אינסטגרם, מרמלדה, אטסי, לינקדין, טוויטר. מנגד, תזכרו שלא להסתתר מאחורי המקלדת", מזהיר הדס."תייצרו פגישות, כנסים, וכל דבר שיכול לעזור לכם להפיץ את העסק".
אלו שבתחילת דרכם נרשמו כעוסק פטור מן הראוי שיזנחו את אותם גלגלי עזר מגבילים מהר ככל האפשר. "הסכום בו מוגבל עוסק זעיר מהווה מגבלה בתת מודע, מעכב צמיחה", מזהיר הדס."יותר מידי בעלי עסקים בתחילת דרכם מתענינים בצבע הרכב, כמה כוחות סוס, כמה מהוצאות הרכב מוכרות למס, מאשר למחשבה איך מגדילים את ההכנסות ואיך לטייב אותן, כלומר, להפוך אותן לרווחיות יותר, ולכאלו שמקבלים את התקבול בגינן מהר ככל האפשר".
תנו שרות יוצא מן הכלל. "אנחנו נתקלים בו במספר מקומות לא רב לצערי, אך זהו ערך מוסף חיוני וחשוב מאד בעולם העסקי ולעיתים הוא חזות הכל", אומר הדס. "שירות לא מוכרח להיות משהו גשמי, יכול שזאת תהיה שיחה נוספת, המלצה או כל דבר שלא הובטח מלכתחילה אך בעיקר תשומת הלב והגישה".
לא על חשבון המשפחה. "עסק יוצא מן הכלל אשר יגרום בסיכומו של דבר לאובדן הקשר עם הקרובים לנו ביותר – כדאי לחשוב שנית אם עסק כזה מתאים לנו", מזהיר הדס." יש לדעת לשלב בין עסק לחיי משפחה. החיים חשובים מכדי להקדיש את כולם לעסק, טוב ככל שיהיה, שיניב רווחים גבוהים ככל שיהיו. הגישה ההוליסטית נכונה גם כאן - שילוב בהרמוניה של עסק, משפחה וכל הסובבים אתכם".
רו"ח משה הדס הוא יועץ עיסקי ופיננסי במאגר המומחים של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.