לאחרונה פורסם מענק חדש לעסקים קטנים: "מענק להתאמות בעסק וקידום פעילות בדיגיטל". המענק ניתן דרך מעו"ף - גוף השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה - והוא מאפשר לעסקים הזדמנות מצויינת לשפר את פעילות השיווק והפיתוח העסקי, ולהיעזר לשם כך בהחזר כספי מהמדינה. הנה כל מה שצריך לדעת

מה כולל המענק?

בניגוד למענקים הרגילים לעסקים, מענק התאמות הקורונה ניתן כנגד הוצאה כספית שביצע העסק, במטרה להתאים עצמו למציאות העסקית החדשה. במילים אחרות, אתם תצטרכו להוציא כסף כדי לקבל כסף בחזרה מהמדינה.

מדובר בהחזר של 50 אחזים מסך ההוצאות הרלוונטיות למענק, ועד לתקרה של 5,000 שקלים כולל מע"מ. אם תשקיעו מהעסק 10,000 שקלים על הקמת אתר חדש, לדוגמה, תוכלו להגיש את הקבלה למעוף ולקבל החזר של 5,000 שקלים. אם תרכשו מחשב חדש ב-12,000 שקלים, תקבלו 5,000 שקלים בחזרה - משום שזהו הגבול העליון להחזר עבור כל עסק.

לעומת זאת, אם תשכרו את שירותיו של יועץ אסטרטגי כדי לבנות תוכנית שיווקית או עסקית לתקופת המשבר, ותשלמו על כך 2,000 שקלים, תקבלו בחזרה 1,000 שקלים לאחר שתגישו את החשבוניות לאישור.

עוד חשוב להדגיש שהמענק הוא עד סכום של 5,000 שקלים כולל מע"מ ושהוא מחוייב בדיווח ככל הכנסה בעסק. בניגוד למענקים הרגילים מהמדינה, המענק הזה כן נכנס למחזור העסקי שלכם, ומוציאים עליו חשבונית או קבלה.

טל איתן (צילום: צילום פרטי)
טל איתן | צילום: צילום פרטי

לכן, מומלץ לבדוק שהמענק לא משפיע על היבטים אחרים בעסק, כמו הזכאות שלכם למענקים על ירידה בהכנסות או על מדרגות המס שלכם. למרות שמדובר בסכום לא גבוה (5,000 שקלים), בעבור עסקים קטנים רבים, בפרט בתקופה זו, זה יכול להיות סכום משמעותי.

בנוסף, את תוכלו ליישם את הדברים שתכננתם, ולקבל על כך החזר כספי, רק לאחר שנרשמתם וקיבלתם אישור סופי,  ועד 90 יום לאחר מכן. לא תקבלו החזר על הוצאות שביצעתם לפני שקיבלתם אישור במייל על קליטתכם ואישורכם במערכת. אישור התהליך לוקח עד שבעה ימי עסקים, ואתם תקבלו מייל אוטומטי המודיע על קליטת המסמכים מיד לאחר הרישום. 

מי זכאי למענק?

למענק ההתאמות זכאי כל עסק הרשום ברשויות באופן רשמי: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ. גם מלכ"רים זכאים לקבלת המענק. בניגוד למענקים שמעניקה המדינה, אין קשר בין הכנסות העסק לבין קבלת המענק. גם עסקים רווחיים, ששיפרו ביצועים והגדילו מכירות בתקופות הקורונה, זכאים לקבל את המענק.

מענק התאמות הקורונה ניתן בפעם הראשונה בחודש ספטמבר-דצמבר 2020. עסקים שקיבלו את המענק בסבב הקודם, הם היחידים שאינם זכאים לקבל את המענק פעם נוספת. כל עסק זכאי למענק פעם אחת בלבד.

אילו הוצאות מוכרות ואילו לא?

מענק ההתאמות לדיגיטל, כשמו כן הוא, ניתן במטרה לעזור לעסקים להתאים עצמם לדיגיטל או למשבר המתמשך. לכן, על ההוצאות שלכם להיות קשורות לנושא והדבר צריך להיות מצויין בבירור על החשבוניות או הקבלות שתגישו למעו"ף.

את הסיוע ניתן לדרוש עבור הוצאות מהקטגוריות הבאות: הקמה או שדרוג של אתר אינטרנט, פיתוח פלטפורמה למסחר מקוון, שיווק דיגיטלי, פיתוח תשתית לשילוח וכל הוצאה שתאפשר לעסק להמשיך ולתת שירות מרחוק לקהל לקוחותיו. בנוסף, ניתן לקבל החזר בעבור התאמות מבנה ורכישת ציוד שנדרשו להתמודדות עם השלכות הנגיף, דוגמת מחיצות, אמצעים לניהול תור ועוד. בנוסף בציוד הדורש זאת, תקבלו החזר גם עבור הובלה והרכבה.

הנה רשימה מורחבת של דברים בהם תוכלו להשקיע ולקבל בחזרה 50 אחוזים עד לגובה של 5,000 שקלים:

  • תוכנות הדרושות לניהול עבודה מרחוק, ניהול עובדים וצוות, פגישות ועוד
  • רכישת דומיין (כתובת אינטרנט לאתר), הקמה או שדרוג של אתר עסקי
  • הקמת מערכת לקליטה וניהול הזמנות לקוחות
  • התאמות וקידום במנועי חיפוש, אתרי השוואות מחירים ואתרי מכירות
  • הקמת פלטפורמה לאריזה ושילוח - כולל הקמת מחסן, ארגזים רב פעמיים, ציוד נלווה רלוונטי לרכב (נגרר וכדומה)
  • מחשב נייד או נייח, ציוד נלווה למחשב כמו מצלמת רשת, מיקרופון, אוזניות, מסך
  • שירותי ענן ושרתים, קישור למערכות סליקה
  • הוצאות הקשורות באינטרנט: חיבור לתשתיות, ראוטר, מגביר טווח
  • הפקת חומרי שיווק דיגיטליים, ניהול קמפיינים דיגיטליים, קידום אורגני באתרים ובמנועי חיפוש, קידום ממומן ושיווק ברשתות חברתיות, תוכנות דיוור
  • הוצאות על תקציבי קידום ממומן - למשל בפייסבוק או בגוגל
  • כתיבת תוכן לאתר או לרשתות החברתיות
  • מיתוג ועיצוב אתר ולוגו, צילומים לאתר תדמית
  • ייעוץ מקצועי במסגרת קמפיין, ייעוץ מקצועי במסגרת הקמת אתר
  • התאמות מבנה: קירות גבס, מחיצות, הפרדת מתחמי עבודה, שילוט רלוונטי לקורונה, עמדות חיטוי קבועות, ריהוט הנועד ליצירת ריחוק חברתי. בנוסף ניתן להגיש מכשירי חשמל משרדיים שנרכשו בעקבות שיפוץ או הפרדות משרדיות.

כפי שתוכלו להתרשם, מדובר ברשימה ארוכה ומפורט של הוצאות. לעומת זאת, ישנן הוצאות שאינן מוכרות ולא יזכו אתכם במענק, לדוגמה:

  • הוצאות על שיווק לא-דיגיטלי
  • שכר עובדים קבועים
  • עמלות, עלויות סליקה קבועות
  • ציוד מקצועי של העסק (לדוגמה: צלם לא יקבל החזר על מצלמה)
  • תשתיות חיבור לסיב אופטי
  • חברת שליחויות, אריזות חד פעמיות, דלק
  • ייעוץ שאינו בנושא קמפיין או אתר - כל ייעוץ עסקי אחר
  • חפצי נוי למשרד, תמונות, עציצים
  • לא יינתן החזר על מזגנים ומוצרי חשמל ביתיים כגון מכונות כביסה, מדיחי כלים, שואבי אבק וכדומה.

אילו מסמכים אפשר להגיש?

ניתן להגיש חשבוניות מס-קבלה או קבלות בלבד. זאת אומרת, מסמכים שמעידים על כך ששילמתם כסף לספק. הצעות מחיר, הזמנות עבודה, חוזים או חשבונות עסקה לא מוכרים לקבלת המענק ואין להגיש אותם. זיכרו שתוכלו להגיש הוצאות מיום קבלת הזכאות ועד 90 יום לאחר מכן.

על החשבונית או הקבלה לכלול את הפרטים הבאים:

  • מספר חשבונית / קבלה
  • מספר זיהוי של מפיק החשבונית / קבלה
  • שם העסק / מספר זיהוי של העסק
  • תאריך החשבונית / קבלה
  • פירוט השירות / ציוד שנרכש

מומלץ לכתוב פירוט בהיר ככל האפשר בפירוט השירות. לדוגמה, בקשו מנותן או מנותנת השירות שלכם לכתוב "ייעוץ אסטרטגי להתמודדות עם משבר הקורונה" ולא "ייעוץ אסטרטגי".

איך עובד התהליך?

  1. ניגשים לאתר מעוף וממלאים את הטופס בעמוד הזה. לאחר הרישום תקבלו אישור למייל.
  2. לאחר הרישום נציג מעוף יתקשר אליכם כדי להציג בפניכם את המענק ולמסור לכם מידע כללי על התהליך. אתם לא חייבים להיות בטוחים (או אפילו לדעת) על מה אתם מתכוננים להוציא את הכסף. במעוף אומרים שיצרו אתכם קשר בתוך עד שבעה ימי עסקים, אז תנו למוקד את הזמן הדרוש לו - הם עמוסים ועובדים מסביב לשעון, אבל חוזרים לכולם (ואפילו די מהר, בחלק גדול מהמקרים). סבלנות.

  3. לאחר השיחה עם הנציג אתם מוכנים לצאת לדרך. תוכלו לעשות את ההוצאות, ובסיום להגיש את המסמכים למעוף דרך טופס ייעודי שנמצא כאן.

  4. יחד עם החשבוניות תצרכו להגיש מסמכים נדרשים נוספים: תעודה מזהה לפי אופי העסק, אישור ניכוי מס במקור בתוקף, אישור ניהול ספרים בתוקף (שניהם ניתנים להנפקה מאתר רשות המסים), אישור ניהול חשבון  בנק/המחאה (צ'ק) מבוטלת על שם העסק/בעל העסק. מלכ"רים נדרשים להציג גם אישור ניהול תקין.

  5. כל עסק יכול להגיש דרישת תשלום מרוכזת אחת שכוללת עד 10 חשבוניות ו/או קבלות. הסכום המינימלי למסמך הוא 100 שקלים.

  6. על המסמכים להיות סרוקים באיכות טובה, לא מסובבים ולא "על הצד", כדי שיהיה קל לצוות לסקור ולאשר אותם בקלילות. עליכם לסרוק כל מסמך בנפרד ואם חלק מההוצאות במסמך כלשהו אינן רלוונטיות עליכם לציין זאת מפורשות בעת ההגשה.

  7. לאחר ההגשה, המסמכים יועברו לבדיקה ואם הכל תקין תקבלו אישור במייל, והכסף יועבר לחשבון הבנק שלכם לפי שוטף פלוס 30, מיום אישור דרישת התשלום. אם הדרישה לא תאושר או תאושר באופן חלקי, תקבלו הסבר מלא על הדחייה או בקשה להשלמת פרטים ותוכלו להשלים את התיקונים בתוך עד 10 ימי עסקים ולהגיש שוב את הכל לאישור.

טל איתן הוא יועץ אסטרטגי, מרצה למקצועות השיווק וחוקר במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן. הוא מנהל את קהילת העסקים הקטנים "אסטרטגיה שיווקית בכיף בפייסבוק" ואת אתר "כאן עובדים בכיף".