השאלה היכן להשקיע את הכסף מעסיקה רבים מאיתנו, וכל מי שמעוניין להשקיע יודע שהריביות בבנק נמוכות מאוד, שוק ההון מרגיש עבור רבים כמו הימור בקזינו, ושוק הנדל"ן מרגיש כבר כמה שנים כאילו הוא מיצה את עצמו. משקיעים רבים מאמינים שזה רק עניין של זמן עד שמחירי הדיור ירדו וההשקעות ירדו לטימיון.

מנגד, ישנה אפשרות נוספת שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. אמנם מדובר בהשקעה בנדל"ן, אבל זה נדל"ן מסוג שונה לחלוטין ממה שרובנו מדמיינים. לא מדובר בנדל"ן שכולל בניינים, קירות, חנויות פיזיות וחניות, אלא נדל"ן דיגיטלי. כדי להבין במה בדיוק מדובר, וכיצד משקיעים בתחום העולה הזה, ישבתי לשיחה עם גבי בר ועם אשתו, שני בר, מנכ"לים משותפים של חברת TCM DIGITAL, שמאפשרת ללקוחותיה להשקיע באפיק ההשקעה החדש הזה.

העולם משתנה, ואיתו ההשקעות

גבי בר (52) פותח את הראיון ומספר כיצד השתנה עולם הקניות בשנים האחרונות, ובעקבותיו גם עולם הנדל"ן. "בעבר, כשהיינו רוצים לקנות משהו, היינו הולכים לחנות או לקניון, מחפשים, בודקים, מוציאים את כרטיס האשראי וקונים. היום זה כבר לא ככה, ובחנויות מרגישים את זה: במקום ללכת לחנות, אנחנו נכנסים למחשב או לפלאפון, מוצאים את מה שאנחנו רוצים וקונים בלחיצת כפתור". 

השקעת נדל
"במקום ללכת לחנות, אנחנו נכנסים לפלאפון וקונים בלחיצת כפתור". גבי בר | צילום: אורי כרמי

את הדברים שגבי אומר, כולנו מכירים על בשרנו, או מהחדשות. מי לא שמע על גלי הסגירה של סניפים רבים של רשתות חנויות בארצות הברית ובישראל? "ברור שהעולם הולך לכיוון של סחר מקוון", מדגיש בר. "אז למה דווקא שוק הנדל"ן צריך להישאר כמו פעם, בלי שינוי? אין בזה היגיון".

"נדל"ן דיגיטלי הוא ממש כמו השם שלו - נדל"ן שנמצא בפלטפורמות דיגיטליות", אומר בר. "במקום להשקיע בנדל"ן פיזי שכולנו מכירים בתור דירות, בתים ובתי עסק, אפשר גם להשקיע בנדל"ן שאינו פיזי". לאחר מכן הוא מציג לי נתון פנטסטי מתוך MGR: בשנת 2014 כל מכירות האי-קומרס עמדו על 1.3 טריליון דולר. בשנת 2020 התחזית עומדת על 4.1 טריליון דולר – פי 3 תוך שש שנים!

גבי בר מדגיש את ההבדל שבין השקעה בנדל"ן פיזי לבין השקעה בנדל"ן דיגיטלי. "אדם שרוצה להשקיע בנדל"ן מסחרי, צריך להבין בהרבה דברים - האם הנדל"ן ממוקם במקום הנכון? האם יהיו דורשים לאותם משרדים או חנויות? הרי בסופו של דבר, מי שמשקיע בלי להבין בתחום, או בלי להיעזר בגורם מקצועי שמבין בתחום - עלול למצוא את עצמו משלם המון כסף על השקעה שלא מחזירה את עצמה - ואולי אפילו גורמת להפסדים".

את השינויים האלה בהרגלי הצריכה של השנים האחרונות, מתרגמים גבי ושני להשקעות, אבל במקום לעסוק בחנויות, במשרדים ובמרכזי קניות פיזיים - הם מפעילים מאות חנויות מקוונות בפלטפורמות שונות. בשלב הזה שני מצטרפת לראיון ומסבירה כי "אם פעם הייתה דרישה לנדל"ן מסחרי בגלל שהרבה מהפעילות המסחרית נעשתה בחנויות פיזיות, היום יש דרישה לנדל"ן דיגיטלי, בגלל שהקניות היום נעשות באינטרנט".

 לא רק למביני עניין

אם בשלב הזה אתם חושבים לעצמכם שאין לכם סיבה להשקיע בנדל"ן דיגיטלי כי אתם לא מבינים הרבה בתחום, לבני הזוג גבי ושני בר יש בשורה בשבילכם.

"המון אנשים משקיעים בנדל"ן מסחרי, למרות שהם מעולם לא ניהלו חנות או קניון", אומר גבי בר, "בשביל זה יש אנשים שמבינים בזה - סוכני נדל"ן, יועצים ואנשים שאפשר להיעזר בהם. בשביל זה אנחנו פה. ממש כמו שהשקעה בחברת טכנולוגיה לא מחייבת אתכם להיות מפתחי תוכנה או מהנדסים, השקעה בנדל"ן דיגיטלי לא מחייבת שתהיו ג'ף בזוס". בר מתכוון בדבריו לבעלים של אמזון, שנחשב לאחד מהאנשים העשירים בעולם.

השקעת נדל
אתם לא חייבים להיות ג'ף בזוס בשביל להשקיע בנדל"ן דיגיטלי. גבי ושני בר במשרדי TCM DIGITAL | צילום: אורי כרמי

כשבוחנים את ההיסטוריה העסקית של גבי בר, אפשר להבין שהוא מכיר את הנושא. בעבר, בימים שאמזון עוד עסקה במכירה של ספרים ומוזיקה בלבד, גבי כבר עסק בשיווק דיגיטלי עבור חברות ענק דוגמת אינטל ופומה, שהקים בסוף שנות התשעים. "חייתי ועבדתי בארצות הברית באותם שנים, והבנתי שאמזון הולכת להיות דבר ענק", מסביר בר.

בועת הדוט קום, שהייתה מוכרת גם בשמות בועת הטכנולוגיה או בועת האינטרנט, הובילה בסוף המאה הקודמת לצניחה בערך המניות של חברות טכנולוגיה רבות - ואף למחיקתן של רבות מהן. אמזון, למרות המשבר הקשה, צלחה את התקופה ההיא ואף הצליחה לגדול מחדש לממדים עצומים.

מאמינים בפשטות ומנצלים טכנולוגיה מתוחכמת

אחרי הטלטלה הקשה שגרמו הנפילות התלולות במדד הנסד"ק האמריקני, שב גבי בר לתחום האהוב עליו - מסחר מקוון. עם השנים, הניסיון ויחד עם אשתו שני בר, השניים פיתחו יכולות גבוהות בניהול חנויות איקומרס, כלים טכנולוגיים לאיתור וזיהוי מגמות ומוצרים שונים, מערכות חכמות לניהול, קידום ולתמחור מוצרים. כיום, הם מפעילים מאות חנויות בפלטפורמות שונות, ומאפשרים למי שמחפש אפיקי השקעה אלטרנטיביים לשים את כספם בתחום מתפתח במהירות.

"פיתחנו כלים טכנולוגיים שמאפשרים לנו לתפוס את הטרנדים החדשים בעולם האיקומרס בזמן, וכך אנחנו מנהלים את החנויות שלנו ברווחיות גבוהה עבור הלקוחות", מסבירים בני הזוג. "המשקיעים יכולים להשקיע בכמה מסלולים, ולהרוויח מבעלות על נכס סחר מקוון (נדל"ן דיגיטלי) וליהנות מרווחים שוטפים בדיוק כמו כל עסק סחר פיזי רק אחד שפונה לכל העולם בלחיצת כפתור ורווחי הון במידה והחנות נמכרה בשוק החופשי לחברות או ליזמים אחרים בעולם".

גבי ושני מאמינים בפשטות, בייחוד עבור המשקיעים. "אנחנו מנהלים את כלל המערך הלוגיסטי, מקצה לקצה - החל באיתור הנכס הנכון, ניתוח נתונים, ביג דאטה בעזרת כלי BI ואנליסטים, רכישת הנכס עבור הלקוחות שלהם, ניהול הנכס מקצה לקצה כולל מיתוג, שיווק, ניהול מלאי, ספקים, זיהוי מגמות שוק, חדירה לשווקים חדשים בעזרת כלי AI, ומקסום הפוטנציאל העסקי לחנות המקוונת והמותג הנרכש", אומר גבי בר, ומדגיש כי הם פיתחו לוח בקרה פשוט עבור המשקיעים, כדי שיהיה להם קל ונוח לעקוב בזמן אמת אחרי הנכס הדיגיטלי שלהם, לייצר דוחות, לקבל תמיכה בזמן אמת ולבצע פעולות שונות.

השקעת נדל
מנהלים את המערך ניהול הנדל"ן הדיגיטלי מקצה לקצה. גבי ושני בר | צילום: אורי כרמי

סכום ההשקעה המינימלי ב-נדל"ן דיגיטלי בחלק יחסי לשווי הנכס עומד על כ- 100 אלף דולר, ומי שישקיע יצטרף למאות לקוחות פרטיים, חברות, ארגונים, וקרנות שנהנים מהכנסה פסיבית מחנויות איקומרס שמנהלת עבורם החברה.

"ברור לנו שזה תחום יחסית חדש עבור משקיעים רבים", מציינת שני, "אבל אין ספק שכמו שהעולם הולך לכיוון המסחר המקוון על חשבון המסחר הפיזי - כך גם עולם הנדל"ן צפוי להשתנות. ברור שאנשים יצטרכו דירות כדי לגור בהן, אבל הצורך בחנויות פיזיות הולך ומצטמצם".

מה היעד הבא מבחינת החברה שלכם?

"כחברה מובילה בעולם האיקומרס, אנחנו ממשיכים לפתח מערכות בינה וביג דאטה וכל זאת בכל לנהל מאות מותגים פרטיים מצליחים בעולם כאפיק השקעה אלטרנטיבי נושא רווחים משמעותיים. כמו כן, החברה נמצאת בבדיקת  אפשרות להנפקה בבורסות בעולם", מספרת שני בר, "אנחנו במגעים עם כמה בורסות ברחבי העולם, ובחודשים הקרובים יהיו לנו חדשות טובות לספר".