צוות אקסודיגו באזור הבולען בנתיבי איילון

פיתוח של חברת Exodigo הישראלית, שאנשיה הוזעקו אתמול בערב לנתיבי איילון, אפשר לפתוח במהירות את נתיבי איילון, באחד מנתיבי התחבורה העמוסים בישראל. טכנולוגיה שפיתחו בחברה מאפשרת למפות את תת-פני השטח באזור הבולען, וכך נחסך את הצורך בחפירה פיזית, הנמשכת זמן רב, כדי לגלות את ממדי הבולען תחת הכביש וכדי לוודא שאין אחרים.

הבולען נפער בנתיבי איילון במהלך השבת ובתחילה היה חשש כי הנתיבים ייסגרו הרמטית למשך זמן רב, מה שצפוי היה לגרום לפקקי ענק שישפיעו על כל גוש דן כמו גם על אלפי מקומות עבודה ואף פעילות מחנות הצבא באזור. בסופו של דבר הנתיבים נפתחו, למעט מחלף השלום, אחרי מספר שעות סמוך לשעה 3 לפנות בוקר (ראשון).

אנשי חברת ההזנק הרכיבו הדמיה תת-קרקעית באמצעות ניתוח מבוסס בינה מלאכותית של מידע ונתונים המתקבלים מחיישנים המחוברים לרחפנים או על עגלה קרקעית.

אקסודיגו, שהוקמה בידי יוצאי יחידה 81, היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין, מחוללת בזמן קצר מפה גיאוגרפית דיגיטלית תלת-ממדית של מה שיש מתחת לקרקע כולל צינורות, כבלים וכן מידע על שכבות האדמה, סלעים, מינרלים ואפילו מי תהום - מעין CT, MRI ורנטגן בו-זמנית על אותו תא שטח.

צוות אקסודיגו באזור הבולען בנתיבי איילון

בפרויקטים בתחום הנדל"ן והתשתיות, המפה המפורטת מייעלת ומקצרת את עבודת אנשי התכנון והביצוע ומצמצמת את הסיכון להפתעות במהלך ביצוע העבודות. במקרה של איילון מיפתה הטכנולוגיה את גודלו של הבולען ונוסף על זה בוצע ניתוח קרקע לאיתור בולענים נוספים באזור. ואכן, המערכת גילתה כמה מקומות חשודים – והם נחפרו ומילאו בבטון ובכך הפחיתו גם סיכון עתידי.

30 מיליארד דולר בשנה

בחברה מציינים כי הטכנולוגיה שפיתחו כבר "הופעלה בהצלחה והודגמה במספר פרויקטים בישראל ובארה"ב, ובהם פרויקט המטרו בלוס אנג'לס, והצליחה לזהות בצורה בטוחה ומדויקת קווים נטושים שהסתתרו מתחת לפני הקרקע".

עוד ציינו שם כי "הטכנולוגיה של החברה מסייעת לפתרון אחת הבעיות הגדולות של קבלנים בעולם, שנתקלים כל הזמן בתשתיות בלתי צפויות בשטחים שבהם הם עובדים, דבר שגורם לנזקים ועיכובים גדולים בפרויקט. העלות של עיכובים ותאונות מסיבה זו נאמדת ב-30 מיליארד דולר בשנה בארה"ב בלבד".

הרשויות טרם סיימו לתחקר את נסיבות האירוע, אולם ההערכה היא שעבודות הבנייה על המגדל החדש של רשת עזריאלי, בניין הספירלה, היו הגורם להיווצרות הבולען. הבור נפער כאשר קידוחים שבוצעו באתר הבנייה של המגדל גרמו למים שמתחת לפני האדמה לזרום לכיוון הכביש.