לאחר רכישת דירה ניתן להנמיך או לסלק את הקיר שמפריד בין הסלון למטבח ולהוסיף שירותי אורחים. ואולם איכות החיים נמדדת בעיקר בסביבת הדירה, ואותה לא נוכל לשנות בעצמנו. אם הסביבה מוצלחת והדירה לא, ייתכן שיש באזור דירות נוספות שעשויות להתאים לנו, אך אם הסביבה סובלת מחסרונות — חבל להשתקע בה.

רחוב מסחרי: שירותים ומצרכים במרחק חמש דקות הליכה

איכות חיים נמדדת, בין השאר, במגוון השירותים שניתן להשיג בהליכה. אם כל מה שאנו צריכים, כולל מקום העבודה והיכל תרבות, נמצאים במרחק חמש דקות הליכה — החיים שלנו דבש. אבל זה מצב נדיר. סמיכות לרחוב מסחרי היא מצב שכיח יותר, המאפשר להגיע בלי להיכנס לאוטו ובלי לחשוב פעמיים למספרה, לירקן, למאפייה, לסופרמרקט קטן, לחנות משקפיים, לקיוסק שפתוח 24 שעות ביממה, חנות כלי בית ובית מרקחת.

ככל שהרחוב ארוך ומחבר יותר חלקים בעיר, סביר שיהיו בו גם מקומות בילוי שנוכל להשתמש בהם לפעמים: מסעדות, ברים, בתי קפה, חדר כושר, חנויות בגדים ונעליים, מעדניות, חפצי עיצוב ומרפאות. ברחוב כזה לבטח עוברים אוטובוסים שמאפשרים להגיע בתוך 20 דקות וכמה תחנות לאזורים אחרים בעיר, או לרכבת ליעדים רחוקים יותר.

במשפט אחד: רחוב מסחרי במרחק 100–200 מטר — צורך בסיסי, או לפחות יתרון גדול.

הדרך לבית הספר: נעימה ובטוחה

לא כדאי למדוד את המרחק במטרים, אלא את איכות הדרך. בית ספר שנמצא 400 מטר מהדירה עלול להיות נגיש פחות מבית ספר שנמצא ק"מ ממנה. אם בינו לבין הדירה מקשרים כבישים שאין בהם דבר מלבד כלי רכב, שבין מקומות החצייה מפרידים מאות מטרים; אם החצייה היא בצומת עם שישה נתיבים לכל כיוון וכוללת המתנה על אי תנועה בין מכוניות דוהרות, כנראה שלא נרגיש בטוחים לשלוח את הילד מהבית לבדו. כך נמצא את עצמנו פעמים רבות מדי אזוקים במכונית בהסעות.

זה יכול להיות אחרת. אם אל בית הספר מובילים רחובות צרים שיש בהם חנויות ועסקים ואנשים שמסתובבים, אם יש צמתים בדרך, מעברי החצייה רבים והרחוב צר, אם יש צל על מדרכות ואולי אפילו שביל אופניים ותנועת רכב מתונה שמובטחת בתנאים כאלה. ברחובות רגילים נהנה ללוות את הילדים ברגל לגן ולבית הספר, וכשהם יגיעו לגיל מתאים הם ירצו וישמחו ללכת או לרכוב בהם באופניים לבד, גם לחברים ולחוג.

במשפט אחד: דירה בסביבה של רחובות עם כל סוגי התנועה ועסקים בקומת קרקע.

מרחק לתחנת רכבת: 2 ק"מ או פחות

רכבת מנגישה יעדים רבים ופותחת אפשרויות תעסוקה מגוונות בכל הארץ. ברכבת, גם אם הנסיעה לג'וב נחשק מתמשכת שעה ויותר, היא נעשית בתנאים המאפשרים לנוח ובלוחות זמנים שניתן לסמוך עליהם. הנסיעה ברכבות בישראל היא זולה. תחנה נגישה תחסוך החזקת מכונית אחת לפחות, ואת ההפרש בהוצאה המשפחתית השוטפת אפשר להשקיע בקניית הדירה ובשיפוצה כדי שתתאים לצרכים שלכם.

יש בישראל ערים עם גישה נוחה לתחנות המאפשרת להגיע תוך עשר דקות באופניים, בחמש דקות ו–25 שקל במונית לילית, או ברבע שעה באוטובוס שיש לו נתיב משלו (אם אין לו היום, יהיה בעתיד). יש הבדל בין דרך שעוברת ברחוב עירוני שנוח ללכת בו ברגל במקרה הצורך, לבין דרך לתחנה הכרוכה בחציית כביש מהיר על גשר שתוכנן עבור מכוניות. המרחק יכול להיות אותו מרחק — הנגישות לא.

במשפט אחד: 3–4 ק"מ לתחנה הם מרחק סביר. מרחק אידיאלי — 2 ק"מ או פחות.

מקומות הבילוי והשירותים שיישארו לנצח

כדאי לצאת לסיבוב ברגל קילומטר אחד מכל כיוון של הדירה שאנו מתכננים לרכוש ולסמן לעצמנו: לאן ניתן להגיע בלי להתאמץ. מה הדברים שאליהם הילדים יוכלו להגיע לבדם כשיהיו בני 10. לדמיין חיים באזור אחרי שימלאו לנו 80 שנה — מקומות בילוי שיהיו נגישים ביכולת ניידות וצרכים של אנשים מבוגרים מאוד.

טבעה של סביבה עירונית שהיא משתנה כל הזמן. ואולם יש דברים שמשתנים יותר ויש שפחות: אורך החיים של בית קפה וברים קצר מחייהן של חנויות, ומבין החנויות — עסקי אופנה נסגרים ונפתחים בקצב גבוה מחנויות שגרה כמו מכולת, בית מרקחת ומתקן אופניים.

בתי חולים, לשכות שירות של העירייה ומוסדות חינוך עוברים דירה לעתים רחוקות, אבל זה קורה. לעומתם מבני תרבות כמו מוזיאון והיכל תרבות, גינות קטנות וכיכרות, קבועים במקומם כמעט לתמיד, ואת הים, האגם, הנהר והוואדי — אפילו ראש העיר לא יכול להזיז.

במשפט אחד: לבדוק את המוסדות והשטחים הפתוחים שיהיו נגישים באופן עצמאי לבן 9 ולבן 90.

שיכון ובינוי מציגה - השכונה הראשונה בערד (צילום: סולל בונה)
שיכון ובינוי מציגה - השכונה הראשונה בערד | צילום: סולל בונה

שמים פתוחים, אבל אל תבנו על הנוף

מרפסת בקומה עליונה שמשקיפה על גגות בתי הרחוב בשכונה ותיקה, תשקיף על נוף אחר לחלוטין כשהבתים מסביב יעלו נגדה בשתיים או שלוש קומות. חדר שינה הפונה לעורף ירוק, גבוה ושקט עלול להפוך בתוך שנים אחדות לנוף התצפית של שכנים שסידרו את סלון הפנטהאוז שלהם בכיוון הלא נכון מבחינתנו, בבניין שעבר התחדשות.

תוכניות המתארות את העתיד האפשרי למבנים בעיר קיימות במערכות המידע של מוסדות התכנון המקומי והארצי, אך עין לא מקצועית תתקשה לפענח אותן וגם מקצוען לא יוכל לנבא את מועד מימושן.

כדי להימנע מרוב ההפתעות אפשר לקנות דירה בבניין העומד על מגרש שכבר אסף אליו את רוב זכויות הבנייה לגובה באזור (ומשמעותו שותפות עם עשרות ואף מאות אנשים). דירה עם חזית שפונה לרחוב מרכזי או כיכר ציבורית, בשכנות לגינה או חצר מבנה ציבורי — מצמצמת את גורם ההפתעה לשינוי הנוף, אך זו באה עם ודאות להשפעה ומטרדים הנובעים מפעילות ותנועה של אנשים בחוץ.

במשפט אחד: הנוף העירוני משתנה — מה שרואים עכשיו מחלון הסלון הוא אינו מה שנראה בעוד חמש או עשר שנים.

בתוך הדירה: הגודל קובע, הכיוונים לא פחות

הנוף מהחלונות אינו קבוע, אבל יש דברים שלא ישתנו — כיווני האור והאוויר. לחובבי השמש, לא כדאי לוותר על צד דרום, שמחמם בימות החורף ובכל עונות השנה מספק אור שמש טבעי. לסובלים מחום — כדאי להימנע מצד מערב, שבערים רבות בישראל אמנם מגיע עם רוח ים, אבל גם עם קרניים ישירות בימי קיץ ושרב. למעדיפים להימנע משמש ישירה, כדאי לחפש דירות שפונות לצפון ולמזרח, הן יהיו אפלוליות בחורף, אך מובטחת בהן קרירות בקיץ.

שטח דירה הוא דבר נתון, והמשפיע הגדול על מחירה, אך החלוקה הפנימית של דירה עלולה לתעתע. קירות אפשר להזיז ובזול, ובמחיר גבוה יותר משנים מיקום לחדרי שירותים מטבח ומקלחת. מעצב פנים יצירתי יכול לייצר ב–90 מ"ר חללי התכנסות ותנאי פרטיות נוחים למשפחה של חמש נפשות. מרפסת מרובעת של 12 מ"ר מוארת ומאווררת מתגלה כשימושית בהרבה לחיי המשפחה מיחידת הורים של 25 מ"ר.

במשפט אחד: לא לקנות מטראז׳, אלא כיווני אור ואוויר. כל שקל שיושקע במעצב פנים טוב יחזיר את עצמו לימים.

אוטובוס דן (צילום: shutterstock Stanisiav Samoylik)
אוטובוס דן | צילום: shutterstock Stanisiav Samoylik

עצות למשקיע: אוטובוס מתחת לחלון באופציה העירונית

דירה ברחוב ראשי בעיר מקבלת כיום הנחת תנועה. המחיר יורד בגלל מפגעי רעש וזיהום. אלא שהאוטובוסים יעברו בעשור הקרוב מהפך: יותר ויותר יהיו חשמליים, מכוניות ייסעו פחות בתוך העיר וכלי הרכב הפרטיים הנפוצים יהיו חשמליים וקטנים, כמו קורקינטים ואופניים. בחלק מהרחובות הראשיים תעבור רכבת חשמלית קלה, וכל השינויים האלה יהפכו אזורים שנחשבים למפוייחים וסואנים למקומות נעימים ומבוקשים.

האופציה העירונית היא שכונות ותיקות שנבנו לפני קום המדינה, ששימרו את איכות הדרכים, פיזור המסחר והשירותים במרחב ציבורי נגיש ונעים. דירות אלה יקרצו לצעירים, מבוגרים ומשפחות בזכות הניידות והנגישות לשירותים. אם מתוכננות בשכונה תחנות של רכבת קלה — התשואה בטוחה.

במשפט אחד: שימו לב לתחבורה הציבורית והפרטית באזור.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

המתחרה השקטה של פייסבוק וטוויטר מתכוננת להנפקה לפי שווי של 12 מיליארד דולר

זוכרים להחתים שעון בעבודה? יו"ר ועד רמ"י תועמד לשימוע בטענה ששכחה 5 שנים