שכונת נרקיסים היא שכונה חדשה שנמצאת בהקמה במזרח ראשון לציון, השכונה הראשונה שנבנית על שטחי צריפין המתפנים מתוך כמה שכונות מתוכננות, והיא צמודה לשכונות קיימות כמו שיכוני המזרח, צמרות ורביבים. כ-75 אחוז מהדירות בשכונה מיועדות להגרלה בהנחה במסגרת תוכניות ממשלתיות כמו מחיר למשתכן ודירה בהנחה.

בשכונה ייבנו כ-3,500 דירות בבניינים בני 4-26 קומות, והבנייה הגבוהה תרוכז לאורך שדרות ירושלים, הרחוב הראשי שבו יעבור בעתיד הקו החום – קו אוטובוסים מהירים בתדירות גבוהה. השכונה תוכננה עם רשת רחובות צפופה וחיבורים למרכז העיר דרך שדרות ירושלים, והיציאה ממנה היא דרך רחוב חיים הרצוג, ובעתיד, עם התקדמות פינוי הבסיסים הצבאיים, גם מזרחה לכביש 44 ודרומה לכביש 431. בתכנון גם רשת שבילי אופניים שתאפשר להתנייד בנוחות ברחבי השכונה באופניים או קורקינטים.

כרגע אין גינות ופארקים בשכונה, אם כי מתוכננים כאלה. ממזרח לשכונה יוקם פארק של כ-800 דונם שילווה את כל השכונות החדשות מצפון לדרום. לשם השוואה, הגן הגדול באזור כרגע, גן בעברית, מתפרש על פני כ-68 דונם, ואילו פארק הירקון בתל אביב מתפרש על פני כ-3,500 דונם. הפארק החדש יוקם בשלבים. השלב הראשון, 100 דונם הצמודים לשכונה, מתוכנן לסוף 2023.

במסגרת פיתוח השכונה ישומרו כמה בניינים, כולל מגדל מים שיוסב למבנה ציבור ויכלול נקודת תצפית מהגג שלו, ומבנה קולנוע שהוקם בתקופה שהאזור היה בסיס צבאי בריטי.

לפי העירייה, כבר ב-2022 צפויים להיפתח בשכונה שבעה גני ילדים ושישה מעונות יום, וכן ייפתחו בשנה זו בית ספר יסודי ממלכתי ותיכון עירוני.

פינוי האשפה בשכונה יבוצע באמצעות מערכת בלחץ אוויר, כך שהזבל יפונה מהבניינים בצינורות תת-קרקעיים למבנה מרכזי בשולי השכונה, שאליו יגיעו משאיות הזבל. מערכת כזו חוסכת מעבר משאיות ברחובות השכונה, ומטרדים מקומיים של מכרסמים וחרקים בחדרי האשפה. מערכות דומות פועלות זה כמה שנים בשכונות חדשות ביבנה.

מחירים

לפי טל קופל, מנכ"ל madlan, מאז שהחלו שיווקי דירות בשכונה בסוף 2019 טיפסו המחירים הממוצעים בשכונה בכ-65 אחוז, ממחיר ממוצע של 1,865,000 ברבעון השלישי של 2019 למחיר ממוצע של 3,018,000 ביולי 2022.

לשם השוואה, באותה התקופה עלו המחירים בעיר בכ-25 אחוז ובמחוז מרכז בכ-27 אחוז.

נוסף לכך, בעוד שבתחילת אותה תקופה המחיר הממוצע למטר בשכונה היה נמוך מהמחיר בכלל העיר ראשון לציון (17,300 שקלים בשכונה לעומת 20,700 שקלים בעיר), בסופה המחיר הממוצע למטר עקף את הממוצע העירוני (35,000 שקלים בשכונה לעומת 24,800 שקלים בעיר).

דמוגרפיה

מאחר שהשכונה עדיין לא אוכלסה, אין נתונים דמוגרפיים על אוכלוסייתה, עם זאת, העובדה שכ-75 אחוז מכלל הדירות ישווקו במסגרת הגרלות משרד הבינוי המיועדות בעיקר למשפחות צעירות, ורוב הדירות שנמכרו בה הן דירות גדולות (886 דירות 5-6 חדרים, 228 דירות 4 חדרים, ו-448 דירות 3 חדרים) מעידה שהיא צפויה להיות בעיקר שכונה של משפחות.

תחבורה

תחנת רכבת ישראל "ראשון לציון – ראשונים" נמצאת במרחק של כ-15 דקות רכיבה על אופניים. כיום התחנה סגורה לצורך שדרוג רציפים וחשמול, וגם כשתיפתח לקראת סוף השנה השירות ממנה צפוי להיות מוגבל לרכבות פרבריות ללוד. עם זאת, מסילה חדשה שמוקמת בימים אלה צפויה לחבר אותה עד 2027 ליעדים במסילת החוף כמו בת ים, חולון, תל אביב והרצליה, ולמודיעין וירושלים.

בשכונה מתוכננת רשת שבילי אופניים שתאפשר להתנייד בקלות ובבטחה למוסדות החינוך, למוקדי קניות ולמוקדי הבילוי. לרשת המקומית הזו יתווספו שבילים שמתוכננים לביצוע על ידי העירייה ומשרד התחבורה בצירים ראשיים כמו ציר יגאל אלון ורחוב יעקב פריימן, וכן רשת שבילים שתוקם בשכונות החדשות שייבנו בסביבה בעשור הקרוב.

הקו החום, מערכת אוטובוסים מהירה שתחבר בין מערב העיר לבין שכונות צריפין, באר יעקב, רמלה ולוד, מתוכנן לפעול ב-2025. הקו צפוי לפעול בתדירות גבוהה ולקשר את האזור עם אזורי תעסוקה ובילוי רבים באזור.

קו מטרו מ1, חלק מרשת רכבות תחתיות מהירות שתקשר את ערי מטרופולין תל אביב, מתוכנן לעבור בדרך חיים הרצוג מצפון לשכונה ובשכונות החדשות שמתוכננות ממזרח לשכונה. הקו יקשר בין לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון לבין חולון, תל אביב, הרצליה וערי השרון. עם זאת, השלוחה שמתוכננת באזור כנראה לא תוקם בשלב הראשון של הפרויקט, שמתוכנן לפעול ב-2035.