הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב־יפו נתנה בימים האחרונים היתר חפירה ודיפון לפרויקט הענק בכיכר המדינה, אחד האזורים היקרים והמבוקשים בעיר, במסגרתו צפויים להיבנות שלושה מגדלים בני 40 קומות שיכללו כ-450 יחידות דיור - כך נודע ל-TheMarker. היתר זה מהווה שלב ראשון בביצוע הפרויקט, ולאחריו יינתן היתר בנייה שיאפשר לראשונה מזה עשרות שנים את פיתוח האזור, בהיקף ביצוע מוערך של כמיליארד שקלים. על פי התוכנית המעודכנת, שאושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב באוקטובר 2017, תוכנית הענק כוללת שלושה מגדלים מרכזיים, שיתפתלו סביב צירם, וכן מבנה ציבורי בגובה 10 קומות, שטחי חניות ואגם מלאכותי.

כיכר המדינה, הכיכר הגדולה ביותר בתל אביב, מוקפת ברחוב ה' באייר וחוצים אותה שני רחובות מרכזיים: רחוב ויצמן מצפון לדרום, ורחוב ז'בוטינסקי שחוצה את שטח הכיכר ממערב למזרח. הכיכר תוכננה בידי האדריכל אוסקר נימאייר, בשיתוף האדריכלים ישראל לוטן ואבא אלחנני, שתכננו את מבני המגורים בסביבתה.

בשנים האחרונות ניהלו בעלי הקרקע בכיכר המדינה משא ומתן עם עיריית תל אביב, במסגרתו נחתם הסכם פיתוח שקובע כי שני הצדדים יממנו את עלויות הפיתוח על פי חלקם היחסי בבעלות על הקרקע, ועל בעלי הקרקע תוטל האחריות לביצוע הפרויקט באמצעות קבלן ביצוע. הפרויקט בכיכר המדינה תוכנן על ידי משרד יסקי מור סיון אדריכלים, על הליווי המשפטי לפרויקט אחראים משרד ש. הורוביץ, וחברת וקסמן גוברין גבע מנהלת את הפרויקט מטעם בעלי הקרקע.

המנהרה היתה אמורה לחלוף מתחת לכיכר המדינה ולהוות ציר המשכי לרחוב ז'בוטינסקי לטובת תנועה עוברת.

בהחלטתה מחודש אוקטובר 2017 ציינה הוועדה המחוזית כי הקמת מנהרה תת קרקעית תעודד שימוש ברכב פרטי במרכז העיר ותפגע בכושר המשיכה וביעילות של הרכבת הקלה שעתידה לעבור באזור — בניגוד למדיניותה העדכנית של עיריית תל אביב בנושאי תחבורה.

לאורך השנים קמו לתוכנית כיכר המדינה התנגדויות רבות, מרביתן מצד תושבי האזור ובעלי הקרקע הפרטיים במתחם, שהתנגדו לגובה המגדלים, להקצאת שטחי הציבור והעתת העצים במתחם וגם לתוכניות התחבורה שתוכננו לאזור. חלק ממתנגדי התוכנית, בהם החברה להגנת הטבע וחלק מתושבי האזור, תמכו בהכללת המנהרה בתוכנית — ובכך נדחתה התנגדותם. בהחלטתה העדכנית החליטה הוועדה המחוזית לקבל את התנגדות משרד החקלאות ולשמר את העצים הוותיקים בכיכר ובסביבתה, לצד העתקתם של עצים אחרים שאותם לא ניתן לשמר. עוד מאפשרת התוכנית את הקמתם של ארבעה קיוסקים, שלושה בתחום המגרש הפרטי ואחד בתחום המגרש הציבורי.

מעיריית תל אביב לא נמסרה תגובה.

 יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

 הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

 

כתבות נוספות:

מי הבאה בתור? "מאות חברות בנייה קורסות - מגדל הקלפים מתמוטט"

זוג צעיר ביקש 2.39 מיליון שקל, ומכר את הדירה בתוך חודש