סקר שערך משרד האוצר גילה כי הרוב המוחלט של הישראלים לא מבינים שום דבר, או מבינים מעט מאוד, בחסכון שעשוי להיות החשוב ביותר לעתידם ועתיד ילדיהם – קרנות הפנסיה. בעקבות הממצאים הוחלט במשרד להשקיע בקמפיין הסברה חדש שיעזור לכולנו להבין מעט יותר.

הטענה הרווחת היא כי הניירת שנשלחת לאנשים פשוט מסובכת מדי למי שלא למד כלכלה או ראיית חשבון, אלא שהבעיה מתחילה עוד הרבה קודם לניתוח הכלכלי. "95% מהמשקיעים אפילו לא יודעים את השם של קרן הפנסיה", מסביר יהודה שרוני, הפרשן הכלכלי של עיתון מעריב. "חשוב לדעת קודם כל שהזכות להחליט נמצאת בידיכם בעקבות רפורמת בכר".

טעות בסיסית נפוצה נוספת בקרב ישראלים רבים היא כי מקום העבודה הוא זה שמחליט עבורם ובדרך כלל המלצת היועץ הפנסיוני שמגיע למקום העבודה אף לא תיבדק. אלא שגם כאן, מתברר, מומלץ להיות עם היד על הדופק. "לצערי הרב, בדרך כלל היועץ הפנסיוני ממליץ על פי האינטרס שלו", מסביר שרוני. "כדאי לברר עמו בכלל כמה אתם משלמים ולהראות שאתם בעניינים ויודעים להתמקח. מומלץ גם לברר את רמת הסיכון של ההשקעה".

המטרה של הקמפיין, כפי שמסביר שרוני, היא לגרום לכם לדעת את הבסיס ולא להכניס אתכם לחישובים מסובכים. ויש גם חמישה טיפים שיעזרו לכם לעשות את הצעדים הראשונים בדרך לעתיד טוב יותר:

בידקו מי מנהל את כספכם, בידקו כמה דמי ניהול אתם משלמים, מהי התשואה והאם כספכם מושקע בקרן השתלמות או בקופת גמל, בידקו האם ניתן להעביר את כספכם לתכנית רווחית יותר, דעו שפעם בחודש ניתן לנייד את הכסף ואם קיבלתם שירות לא טוב - אל תהססו ליצור קשר עם אגף שוק ההון באוצר דרך אתר האינטרנט המיוחד שהקים משרד האוצר. צפו בדיון מתכנית הבוקר לפרטים נוספים.