אין תמונה
כולם מוכרים בזול, אבל לא רוצים שידעו

באחת מהחנויות בפריז, שמלה של ז'אן-פול גוטיה צדה את עיניה של מארי דופואה בת ה-32. מארי רצתה לקנות את השמלה לכבוד הסילבסטר, אך מחירה היה יקר מדי. התמקחות קלה אפשרה לה לחסוך 310 אירו, ולרכוש את השמלה ב-40% הנחה.

"מעולם לא חשבתי שאוכל לקנות שמלה כזאת", אומרת דופואה, "זה כנראה בזכות המשבר הכלכלי". ואכן, החשש ממיתון ממושך מביא בתי אופנה רבים למכור מותגי יוקרה, שבעבר נחשבו לנחלתם של עשירים בלבד, במחירים סבירים יותר.

קדחת המכירות שלפני חג המולד קטנה השנה משמעותית מאשר בשנים קודמות, ואנשים רבים פונים לחנויות עודפים זולות. כדי לשרוד, מורידים כעת בתי האופנה הגדולים בכל העולם את מחירי המותגים היוקרתיים שלהם.

במקום לפרסם מבצעים על גבי חלונות הראווה, דבר אשר יכול לפגוע ביוקרתיות של העסקים, הם נוקטים בשיטה אחרת. החנויות היוקרתיות מקיימות ימי מכירות פרטיות דיסקרטיים, בהם מוזמנים הלקוחות באופן אישי אל החנות. בין המותגים הנמכרים בהנחות ניתן למצוא שמות כמו ג'ימי צ'ו, ארמאני, גוצ'י ודולצ'ה וגבאנה.

"בחלק מחנויות היוקרה טוענים שהם לא מקיימים מכירות כאלו, אבל כולם עושים את זה. הם רק לא רוצים שידעו", מגלה מוכר בחנות מעצבים במילאנו, שמסרב להזדהות בשמו. בתי האופנה לא מאשרים את המידע, אך גם לא מכחישים. "המדיניות שלנו היא לא לספק מידע על הפעילויות המסחריות שלנו", מודיע הדובר של גוצ'י.

באזורי חנויות היוקרה בלונדון, פריז ומילאנו נרשמת כמות קטנה יותר של אנשים ברחובות מאשר בשנים קודמות. "השנה אני זהיר יותר בהוצאות", אומר ז'אן מישל הרמס בן ה-55, בעודו קונה צמיד עור בשווי של 300 אירו. "כולם חוששים לגבי מקום עבודתם".