שלט מלון בכניסה למלון (צילום: Adam Gryko, Istock)
בעקבות המשבר חברות יעדיפו כנסים שמתבצעים בווידיאו קונפרנס | צילום: Adam Gryko, Istock

בעולם המלונאות הצרפתי לא האמינו שזה יקרה להם, אבל בימים האחרונים מדווחים אמצעי התקשורת בצרפת, שהמשבר הכלכלי הגיע גם אליהם. פריז, שנחשבת בשנים האחרונות למרכז כלכלי מתעורר, הזמינה נציגי עסקים וחברות מרחבי העולם למרכזים, כנסים, תערוכות ופגישות עסקיות. כולם התאכסנו עד עכשיו במלונות פאר והיו מאוד מרוצים. אבל לפי מחקר שביצע משרד הייעוץ "דלואט" מסתבר שהידוק החגורה בקרב חברות עסקיות, שמשכנות את עובדיהם במלונות ארבעה כוכבים ומעלה בעיר, יאלץ את המלונות האלה לרכך את הספרות שמודפסות על החשבון שיוגש בסוף השהות.
"מאז ספטמבר-אוקטובר האחרונים ההכנסות הכלליות של מלונות בצרפת ירדו ב-4%, מה שגרר להוזלת מחירים של 2% מטעם המלונות, וזה מאוד לא שגרתי" אומר פיליפ גוגייה מי שאחראי על תחום חקר המלונאות במשרד דלואט. "מה שחדש לגבי חודש אוקטובר, בהשוואה לחודש ספטמבר, הוא שכל קטגוריות המלונאות נפגעו, לא רק הגבוהות ביותר" הוא מוסיף.

שנת 2007 בעולם המלונאות בפריז הייתה יוצאת דופן בשגשוג שלה, ובשנת 2008 הנפילה החלה רק בחודש ספטמבר, מה שמשאיר רק שלושה חודשים של סכנת הידרדרות לתהום עמוקה. הדאגה של אנשי התיירות מופנית בעיקר לשנת 2009, שבה הרבה מלונות, שנמצאים כרגע בשיפוצים, יאלצו לשלם את החשבון. בהתחשב במשבר, לא תהיה להם ברירה, אלא להוזיל מחירים.

בעולם המלונאות יודעים שבעקבות המשבר הנוכחי מנכ"לים של חברות יעדיפו כנסים שמתבצעים בווידיאו קונפרנס כדי להגביל את ניידות השכירים שלהם, דבר שיקל על החשבון בסוף החודש מבחינת כרטיסי טיסה, מלון ואש"ל.

"הנקודה השחורה היא אנשי עסקים זרים שמתחילים לחשוב על החשבון הסופי ומגיעים פחות לצרפת", מנתח גוגייה. לדבריו, התוצאה תהיה שמלונות ארבעה כוכבים עד דרגת לוקס יהיו הסובלים העיקריים. כבר בספטמבר הסקטור הזה ראה את ההכנסות שלו צונחות ב-14%. נכון לאוקטובר הנסיגה עומדת על 10%-12% בעוד שמלונות של שניים או שלושה כוכבים לא נפגעו בצורה כל כך משמעותית. התוצאה היא שבאופן מפתיע, נהיה קל יותר להתמקח עם הצרפתים במלונות היוקרה, מאחר שהם החלו להציע את מרכולתם - לילות בעיר האורות במחירים מפתיעים לטובה, בעיקר אם מזמינים באמצעות אתרי מלונות באינטרנט. זה אולי ירכך את המכה וישכנע אנשי עסקים להמשיך ולהגיע לפריז, וזו בפירוש בשורה משמחת עבור התיירים.