עובד מפוטר (צילום: David De Lossy, GettyImages IL)
הכי חשוב - לא להכנס לחרדה | צילום: David De Lossy, GettyImages IL

פיטורים בתעשיית ההיי-טק הפכו בחודשים האחרונים לכמעט דבר שבשגרה, כאשר עובדים רבים בחברות רבות חווים יום-יום את תחושת אי הוודאות והחרדה לקראת מה שצפוי להם, ואת סימן השאלה לגבי תורם להיות המפוטרים הבאים. "לאבטלה יש דמוי סטריאוטיפי של כישלון, משהו שהוא כמו מחלה שצריך להסתיר אותו", אומרת ד"ר רחל שפרון, פסיכולוגית תעסוקתית במכון אדלר.

"אבטלה בשנות ה-2000 בתחום ההיי-טק, היא חלק ממצב תעסוקתי של כל עובד היום בעולם ובוודאי עובד בהיי-טק. צריך להניח מראש, שהעסקת עובד היום, בפרט בהיי-טק, יכולה להסתיים בתוך כחמש שנים ואפילו קודם לכן", אומרת שפרון.

"אבטלה זה למעשה פסק זמן, הפסקה בין עבודה אחת לאחרת, הפסקה בין תפקיד אחד לאחר, לכן זאת לא מחלה", היא אומרת. הדרכים להתמודד עם אבטלה, לדברי שפרון, הם להתכונן ליום שבו תפוטרו ולהבין שמדובר במשהו שהוא כנראה בלתי נמנע. "אם מישהו מתכונן למצב הזה בשלב מוקדם, וגם לוקח אחריות על האפשרות הזאת, הוא יכול להכין את עצמו מבחינה כלכלית, פסיכולוגית וגם להכין את בני המשפחה".

איך עובד יתפרנס בזמן שהוא מובטל? "אנחנו יודעים שבתחום ההיי-טק רמת השכר לא רעה בכלל. אדם רציונלי צריך לצאת מנקודת הנחה, שאפשרות של אבטלה היא תרחיש סביר בחייו. לכן, כמו שהוא חוסך לגן של הילד, הוא צריך לחסוך לתקופה הזו".

"זה אולי קשה לומר למי שכל כך חרד, שיתחיל להתייחס לאבטלה כאל הזדמנות. אולם צריך לזכור שלא תמיד יש הזדמנויות כאלו בשגרת תעסוקה רגילה. אבטלה זו הזדמנות לשפר את המצב התעסוקתי, ללכת ללמוד, לעשות דברים חדשים ולהתפתח", אומרת שפרון.
החרדה מפיטורים גורמת לעובדים רבים לעבוד מסביב לשעון, בעקבות החשש שאם הם לא יוכיחו את עצמם, הם יהיו מועמדים לפיטורים. "התהליך הזה גורם לרמות שחיקה גדולות, גם של העובד וגם של המערכת הזוגית שהוא נמצא בה. לכן, לפעמים מצב של אבטלה, הוא הזדמנות לצאת מהמעגל הזה", אומרת שפרון.

מה עושים בחברות היי-טק בכדי למנוע את החרדה הזו אצל עובדיהם? לדברי אורלית יוסף, מנהלת משאבי אנוש חטיבתית ב-BMC, "הארגון יכול וצריך להקל על העובדים להתמודד עם חששות טבעיים שהמשבר הכלכלי מביא עימו. ב-BMC אנו מעודדים את העובדים להגביר את המאמץ, להירתם, להשקיע ולהתמקד בעשייה. יוסף אומרת ש"הם מדגישים לעובדים, שבעיתות אלה גדלה עוד יותר אחריותם ותרומתם להצלחת הארגון ולכושר תחרותו. כל עובד בתחומו חשוב ומשפיע ומוזמן לחשוב בגדול, מעבר לתחומי אחריותו המוגדרים".