הקורונה פוגעת ברוב הגדול של העסקים, אבל בינתיים מי שמסתמנים בשלב זה כמנצחים – זמניים לפחות – הם יצרני המוצרים הסניטריים וקמעונאיות המזון. עבור הקמעונאיות, מדובר בשילוב של כמה גורמים שהתאחדו לסוג של סערה מושלמת וחיובית מבחינתן: ראשית, העצירה של תנועת ישראלים החוצה מישראל, כלומר: יותר ישראלים מבקרים בסופרים ועלייה בצריכה; שנית: הכנסתם לבידוד של עשרות אלפי שבים מאירופה וכאלה שנחשפו לנגיף בישראל, מה שהכריח רבים לרכוש במרוכז לשבועיים מראש; ובנוסף: חג הפורים שבפתח, שמשפיע גם הוא לטובה.

חשוב להדגיש שלא חלה בהכרח עלייה במספר המבקרים בסופרים. רבים, שחוששים להגיע למקומות ציבוריים, ניסו להזמין דרך האינטרנט. חלק ניכר מהאתרים קרסו, כולל של שופרסל, השחקנית הגדולה בשוק. זה היה ברור. החלק היחסי של רכישות באינטרנט עבור הקמעונאיות עומד על 3% מההכנסות. רוב החברות לא השקיעו שם כסף רב. זה פשוט לא השתלם להן.

אחרי שהווירוס ייגמר, אולי נראה עלייה בשירותים ובמשלוחים של קמעונאיות המזון, לאחר שהציבור יעבור תהליך של התרגלות כפויה לטכנולוגיה. זו עשויה להיות בשורה חשובה מאוד לקמעונאיות: יותר רכישות באינטרנט מובילות לפחות סניפים, כלומר ירידה במצבת כוח האדם והוצאות נמוכות יותר. כשלוקחים בחשבון בשילוב מעבר לפעילות משמעותית באמצעות המרכזים הלוגיסטיים (מרלו"גים). בטווח הארוך, מהלך כזה יכול לחסוך לקמעונאיות מיליונים רבים בשנה. עכשיו רק צריך לראות לאן הציבור ילך.

"לא רואים משהו כאוטי שהעולם לא ידע להתמודד איתו"

לפי איתן יוחננוף, הבעלים של רשת יוחננוף, העלייה בצריכה מתבטאת ב-10% במכירות, בעיקר בתחומי השימורים, מוצרי הניקיון והמתוקים. "ההכנסה לבידוד של כל החוזרים מאירופה ועצירת את היציאה לחו"ל, מעלה את הצריכה בישראל, משהו שכל השוק ירוויח ממנו. זה פועל לטובת שוק המזון", אומר יוחננוף. למרות זאת, הוא מדגיש שהעלייה במכירות קשורה גם לחג הפורים. "חשוב להבהיר שהמכירות לא נובעות מהיסטריה. הדבר המהותי הוא שיש יותר אנשים בארץ".

למרות זאת, הוא טוען שהצרכן הישראלי לא מראה סימנים של פאניקה. השאלה הברורה והמיידית, היא: האם זו בגרות או אדישות? "אני לא מוטרד בכלל. לנו יש חנויות ענקיות ומרלו"גים גדולים. אנו מתבססים על ייבוא בעיקר ברמת צרכים עודפים. אם נסתכל על השוק ברמת הצריכה, יש לנו כל כך הרבה סחורה שאין מה לחשוש. מזון לא יחסר. אולי תהיה העדפה מסוימת. הייתה אונייה עם בשר מאיטליה שנתקעה בחוץ ובסוף אושרה להיכנס. אנחנו לא רואים משהו כאוטי שהעולם לא ידע להתמודד איתו".

נערכתם מראש לכך?

"המדינה מנהלת את המוצרים הקריטיים ואת מלאי החירום ונמצאת אתנו בקשר כבר חודש. אנחנו שם עם הקורונה מהרגע הראשון. מיום ליום השוק מבין יותר טוב איך להתמודד עם ההשלכות של המצב, כולל העברת ייצור בין מפעלים. צריך לחשוב מה יקרה אם ייפסק חלק מהייבוא, יש לנו מלא מפעלים בארץ ויש לנו גיבוי מספק. יכול להיות שיצרנים מקומיים יעלו במכירות".

האם נראה עלייה במחירים?

"לא כרגע. כרגע כולם ממוקדים בלספק את הסחורה. אסור לשכוח שזה גלגל מלא. גם הספקים הגלובליים נמצאים במשחק. הבעיה היא בינלאומית, כרגע אנחנו לא שמים פעמינו על התמודדות ברמת המחירים. הקריסה של אתרי האינטרנט מעידה שכרגע השוק לא יכול להישען על האינטרנט לבדו. אנחנו צריכים להיערך למעבר לשירות דרך האינטרנט. מדובר בהרבה כסף, אבל יש לנו את היכולת הזו".

תכנים נוספים מאתר ביזפורטל:

>> תוך שבועות יהיה לנו טיפול בקורונה
>> שיעור התמותה מהקורונה לגילאי עד 50 – 0.4% בלבד