הלשכה המרכזית לססטיסטיקה מפרסמת הבוקר דו"ח מצב העסקים והתעסוקה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה נכון לחודש יולי. בסקר השתתפו ל-1,400 עסקים, כ-1,452,000 שכירים שהם כ-34 אחוז מסך השכירים במשק ערב משבר הקורונה.

הסקר הקיף עסקים עם חמש משרות שכיר ומעלה, בחלק מהפעילות במשק: בענפי ההייטק, התעשייה המסורתית והמעורבת, הבינוי, המסחר הקמעוני, והשירותים הפיננסיים ושירותי הביטוח ושירותי המזון והמשקאות ובתוכם מסעדות, דוכנים ואולמות אירועים.

מהסקר עולה כי חל גידול משמעותי באחוז המפוטרים בכלל הענפים ובכל קבוצות הגודל. אחוז המפוטרים בענפים השונים עלה מ-4.5 אחוזים מפוטרים באמצע חודש יוני ל-7.6 אחוזים בגל הנוכחי.

הנפגעים הגדולים הם העובדים בענף שירותי מזון ומשקאות – שיעור מפוטרים של 13.5 אחוזים, ולאחריו בענפי הבינוי – 10.8 אחוזים. בענף ההייטק עלה שיעור הפיטורין לכ-7.1 אחוזים מתחילת המשבר בנוסף על כ-3 אחוזים הנמצאים בחל"ת.

>> אפקט הגל הראשון של הקורונה: ירידה של כמעט 40% במכירת דירות

מנגד, אומדני הסקר הנוכחי מצביעים על המשך ירידה של אחוז העובדים הנמצאים בחל"ת על רקע תוכנית התמריצים של משרד האוצר להחזרת העובדים לתעסוקה. ירידה זו מתבטאת בעיקר בענפי המסחר הקמעוני והתעשייה. לעומת זאת, בענפי שירותי המזון והמשקאות (מסעדות ואולמות אירועים), חלה עלייה באחוז העובדים בחל"ת כחלק מהחזרת המגבלות על ענף זה.

בסקר הנוכחי נוספו לראשונה שאלות על השפעת המשבר על השקעות החברה בנושאים שונים ושינויים מבניים שביצעה החברה כתוצאה מהמשבר כמו האפשרות לרכישה מקוונת, יצירת תשתית טכנולוגית לעבודה מהבית.
רוב הנשאלים ( 38.6 אחוזים) סימנו את הירידה בביקוש בשוק המקומי כגורם המשמעותי ביותר הפוגע בחברתם. הגורם השני בגודלו הפוגע בפעילות החברות הוא הנחיות הממשלה ומשרד הבריאות (17.6 אחוזים) כשהנפגעים העיקריים מכך הם ענף שירותי המזון והמשקאות.

עוד עולה מהסקר כי 24.9 אחוזים מהעסקים דחו/ביטלו גיוסי עובדים שהיו מתוכננים, 45 אחוזים מהם בענפי ההייטק, וכי הם נמנעים מהשקעות בקווי יצור קיימים או מקימים קווי יצור חדשים.

אבל יש גם היבטים חיוביים להתמודדות העסקים עם המשבר. יותר מרבע מהעסקים דיווחו כי פיתחו או שיפרו אפשרות טכנולוגית לעבודה מהבית. אחרים דיווחי כי הוסיפו אפשרות של קנייה מקוונת של מוצריהם ואפשרות של משלוח המוצר וכ-23.9 אחוזים מהעסקים דיווחי כי נכנסו לשווקים חדשים ושינו את תמהיל הלקוחות.