תעריפי הנסיעה במוניות צפויים להתייקר ב-3% לפחות החל ממארס או אפריל, כ-9 חודשים מוקדם מהתכנון המקורי – לאחר התערבות ישירה של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ושר האוצר, משה כחלון.

בתחילה עדכון התעריפים תוכנן לצאת לפועל רק בעוד כשנה, לאחר השלמת רפורמה חדשה במערך הגבייה של המוניות. תוכנית זו כוללת מעבר למונים "חכמים" מבוססי GPS ומערכות המתעדות את הנסיעות, בין השאר במטרה למנוע העלמות מסים. עוד תשונה הנוסחה לחישוב פעימות המונה באופן שייקר את הנסיעות העירוניות אך עשוי להוזיל את הנסיעות הבין-עירוניות. הנוסחה החדשה תהיה פשוטה יותר, ותאפשר לנוסעים לצפות מראש את מחיר הנסיעה באמצעות אפליקציות ייעודיות.

לובי נהגי המוניות, המחזיק בכוח פוליטי במרכזי המפלגות הגדולות, הפעיל בתקופה האחרונה לחצים על כ"ץ וכחלון להעלות את התעריפים באופן מיידי בכ-7%. הלחצים הכבדים נבעו גם מחשש של איגוד המוניות הארצי כי עד שייצא מכרז לאספקת המונים החדשים יתקרבו הבחירות לממשלה, והשרים יימנעו מחתימה על צו להעלאת המחירים שעלול להסב להם פגיעה אלקטורלית.

משרד התחבורה הביע הסכמה עקרונית לדרישת נהגי המוניות, אך תחילה נבלם המהלך במשרד האוצר. מקורות בענף טוענים כי כחלון התנגד להתייקרות מחשש לבעיה תקשורתית שבה ייחשב כמי שפגע בציבור והעלה את יוקר המחייה. ואולם, נציגי הנהגים השיגו את תמיכתו של שר האוצר בפגישה שקיימו עמו ביום רביעי האחרון.

לפני שנה הורדו המחירים המפוקחים שנגבים מהנוסעים ב-10.5%, ומאז מוחים נהגי המוניות בטענה לשחיקה קשה ברווחים. באופן חריג, ארבעה חודשים בלבד לאחר ההנחה, הצליחו הנהגים להביא לצמצום ההנחה בכ-35%. כעת פנו נציגי הנהגים לשרים בדרישה לבטל את יתרת ההוזלה לציבור הנוסעים ולהחזיר את התעריפים לקדמותם.

במשרד התחבורה כבר גילו נכונות לבטל את רובה המכריע של ההוזלה, אולם התקשו לגבות את ההחלטה בנתונים. מדי סוף שנה בוחנים משרדי הממשלה את סל התשומות של נהגי המוניות – עלויות סולר, אחזקת רכב וכדומה. במידה והתגלה שינוי בשיעור של 3% לפחות לעומת השנה הקודמת מתקבלת לעתים החלטה על עדכון התעריפים.

הבחינה האחרונה שנערכה לפני כחודש העלתה כי הסל של הנהגים התייקר ב-2.5% בלבד, כלומר, מתחת למינימום הנדרש לעדכון התעריפים. אלא שאז נמצא תרגיל חשבונאי הנוגע לחישוב השכר בשנים קודמות, שעשוי לאפשר לנהגים להגיע לאחוז החסימה, העומד כאמור על 3%. החלטה סופית בנושא צפויה להתקבל בקרוב, ואז ייערך לנציגי הנהגים שימוע לפני עדכון המחירים.

אחת הסיבות לעלויות הגבוהות של הנהגים היא עלותו של רישיון להפעלת מונית ("מספר ירוק"), הנסחר בכמעט רבע מיליון שקל. רבים מבעלי המוניות שוכרים את המספרים הירוקים, וחלקם אף מגלגלים את העלות על חוליה נוספת בשרשרת – נהגים ששוכרים מהם את המונית. בתרחיש של פתיחת הרגולציה למודלים של תחבורה שיתופית, דוגמת אלה של אובר, ניתן יהיה לפצות את בעלי הרישיונות הקיימים ולאחר מכן להנפיק רישיונות מוזלים משמעותית למוניות ולהסעות שיתופיות, במטרה להפחית את העלויות לנהגים, ובהתאם לכך גם להוזיל את המחירים לנוסעים.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
מדד הגלישה של נטפליקס: מי הספקית המהירה בישראל
היום שבו נהפכתי מאישה מנומסת לפרא אדם