בעוד נוסעי התחבורה הציבורית מתייבשים בתחנות - נתוני דו"ח הבקרה החצי־שנתי, שערך משרד התחבורה בקרב מפעילות קווי האוטובוסים, מציגים הרעה נוספת בשירות לנוסעים. מהדו"ח עולה כי במחצית השנייה של 2016 נרשמה עלייה של 38% בביטולי אוטובוסים שאמורים היו לצאת לאיסוף נוסעים בקווי השירות - לצד זינוק של 61% באוטובוסים שאיחרו להגיע לתחנות ביותר משש דקות.

האחראי העיקרי להידרדרות במדדי השירות ברחבי ישראל הוא אגד, קואופרטיב התחבורה הציבורית הגדול במדינה. האיחורים של אגד הוכפלו תוך חצי שנה, ושיעור נסיעות האוטובוסים שבוטלו האמיר פי ארבעה ל-2.2%. זאת, בעיקר על רקע קשיים תפעוליים שבהם נתקל אגד בסניף ירושלים - ושבגינם נקנס כבר ב-7 מיליון שקל.

באשר למפעיל האוטובוסים השני בגודלו, חברת דן, הציונים אמנם השתפרו, אולם שיעור אי־ביצוע הנסיעות עדיין גבוה משל אגד. יותר מ-3% מכלל הנסיעות של דן ביולי־דצמבר 2016 בוטלו, והותירו מיליוני נוסעים בהמתנה לאוטובוס הבא.

באופן רשמי, שיעור האיחורים של אגד ודן עומד על פחות מ-2%. אולם, אף שבכל אוטובוס מותקן GPS המשדר את מיקומו בזמן אמת למערכות משרד התחבורה, לא נעשה בנתונים שימוש לבקרה על האיחורים, אלא רק להצלבת נתונים עם דיווחי הפקחים האנושיים.

מבין 16 מפעילות תחבורה ציבורית בישראל, אגד ודן דורגו במקומות 11 ו-12 בהתאמה, במדדים משוקללים של עמידה בלוחות הזמנים, מידע לציבור וקיום מסלול הנסיעה. חברת מטרודן, שפעלה עד תחילת השנה בבאר שבע, נמצאה כמפעילת התחבורה הציבורית בעלת השירות הירוד ביותר. מטרודן, שהיתה משותפת לדן ולחברת מטרופולין - הוחלפה על ידי חברת דן באר שבע.

באופן אירוני, חברת התחבורה הציבורית המשתפרת בדו"ח האחרון היא דן בדרום, והחברה המידרדרת ביותר היא דן בצפון, מפעילת המטרונית בחיפה. החברה הדרומית של קבוצת דן נכנסה ברגל שמאל לאשכול הקווים בצפון הנגב בתחילת 2016, אך התאוששה וזינקה מהמקום האחרון בטבלת המפעילות למקום השביעי מתוך 16. שיעור חריגות השירות של דןבצפון, שדורגה במקום הרביעי, גדל ב-47%%, כשעיקר הנקודות השליליות התקבלו על בעיות נגישות באוטובוס.

במקום הראשון במדדי השירות דורגה, בפעם השנייה ברציפות, חברת "נסיעות ותיירות" מקבוצת עפיפי, שמפעילה קווים באזור נצרת.

הנוסעים ביקורתיים יותר מהפקחים

לדו"ח הבקרה צורפו תוצאות של סקר שביעות רצון ארצי מהמפעילות שנערך בקרב נוסעים. היקף הסקר היה חסר התקדים וכלל 42 אלף נשאלים ביותר מ-4,000 נסיעות. בניגוד להצהרות עבר של משרד התחבורה, ממצאי הסקר לא שולבו במדדי החריגה הרשמיים, שלהם השלכות כלכליות על המפעילים בהיבטים של קנסות או זכייה במכרזים עתידיים - ולפיכך קולו של ציבור הנוסעים נותר חסר משקל.

הנוסעים היו ביקורתיים יותר כלפי החברות המסיעות אותם, ביחס לפקחים שהפעיל משרד התחבורה. כלומר, שימוש בממצאי הסקר היה מוריד את הציונים התפעוליים של מרבית המפעילות.

עם זאת, דירוג החברות על פי הסקר דומה לדירוג הרשמי. קבוצת עפיפי בנצרת דורגה במקום הראשון גם בקרב הנוסעים, עם ציון ממוצע של 3.9 מתוך 5 לשביעות הרצון הכללית מפעילות של המפעיל. ציון מעט נמוך מכך קיבלה חברת קווים -- הגדולה מבין החברות הפרטיות. הנוסעים מיקמו את אגד ודן בתחתית הטבלה - במקומות 14 ו-12 בהתאמה. כמו במדדים הרשמיים, גם בסקר הנוסעים סיימה מטרודן במקום האחרון, עם ציון ממוצע של 3.1.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
חבר במשלחת חברת החשמל לפולין השתכר בפאב – ונעצר
מגרש לבניין בוטיק במתחם נגה בתל אביב נרכש ב-37 מיליון שקל