עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה מגיעות ליפו, והן ישנו לחלוטין את הסדרי התנועה באזור ואת הגישה למרכז המטרופולין מכיוון זה. ההסדרים החדשים ייכנסו לתוקפם במאי וישפיעו על תנועת כלי רכב פרטיים, על גישה רגלית ועל המסלולים והתחנות של עשרות קווי תחבורה ציבורית.

בקטעים האחרים של הקו האדום בתל אביב מסילת הרכבת היא תת־קרקעית, לכן הדרכים סביבן נותרו פתוחות לתנועה גם בזמן העבודות, והמטרדים העיקריים הם נקודתיים ומורגשים סביב אתרי חפירת התחנות. עד כה במקרים של חסימת צמתים יצרו דרכים עוקפות, אבל עם ההגעה לדרום לראשונה חסימת התנועה הממונעת תהיה של תוואי דרך מרכזי ארוך ובמלואו.

עיקר השינוי יהיה באזור שבו מרוכזת אוכלוסיית יפו, לאורך 2 הקילומטרים שבהם עוברות שדרות ירושלים. מתחילת מאי השדרה תהיה פתוחה לתנועת הולכי רגל בלבד, ובימים אלה נשקלת אפשרות להתיר מעבר לאופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים. הדרך לכלי רכב ממונעים — מכוניות, אופנועים ואוטובוסים — תיחסם, והם יוסטו מהשדרה אל שני נתיבים מקבילים: רחוב יפת במערב ושלבים במזרח. הקשר בין שניהם מתוכנן בחמישה מעברים צרים יחסית שיחצו את שדרות ירושלים, ובהם ייסעו גם אוטובוסים וגם כלי רכב פרטיים.

לפי התוכניות של חברת נת"ע הבונה את קווי הרכבות הקלות בגוש דן, אל רחוב יפת יועברו האוטובוסים שנוסעים לצפון העיר דרך המרכז והמערב: קו 18, שהסיע מבת ים למרכז תל אביב, והקווים 13, שנוסע לרמת אביב, ו–10, שנוסע לראשון לציון (שחלק קצר ממסלולם עובר כיום ביפת).

שינוי לטובה שיקל על הנוסעים בתחבורה הציבורית יהיה בקטע הצפוני של רחוב יפת שבין כיכר השעון והירידה לנמל. כיום התנועה שם היא בשני נתיבים לכיוון דרום, ובהסדרים החדשים הקטע יהפוך לדו־כיווני, עם נתיב אחד לתחבורה ציבורית לכיוון צפון. הדבר יקצר את הדרך לנוסעים באוטובוסים, בשעה שכלי הרכב הפרטיים יופנו למסלול עוקף דרך יפו העתיקה.

אל רחוב שלבים שבמערב יפו תועבר כל יתר התנועה משדרות ירושלים: קווי האוטובוסים שנוסעים לדרום ומזרח המטרופולין, ובהם קו 1 שנוסע בתדירות גבוהה על התוואי העתידי של הקו האדום מבת ים עד פתח תקוה, הקווים 125 ו–25 שנוסעים מבת ים דרך מרכז תל אביב לאוניברסיטה, אזורי חן וקרית החינוך בגוש הגדול, והקווים 42, 41 ו–240 שנוסעים עד לשכונות עבר הירקון המזרחי — שכונת רמת החייל בגבול רמת גן ובני ברק ועוד.

רחוב שלבים מפריד בין יפו לשכונת נוה עופר — מתחנת הרכבת וולפסון עד רחוב סלמה בגבול פלורנטין. בשנים האחרונות נוספו בו נתיבים, ובהם נתיב נפרד לאופניים. הצפי של המתכננים הוא שרוב תנועת כלי הרכב תוסט אליו, ולכן יוקצו בו לכל כיוון נתיבי תנועה לאוטובוסים בלבד (נת״צים). כך, גם אם יהיה גודש בנתיבי התחבורה האחרים, לתחבורה הציבורית תובטח נסיעה שוטפת ומהירה, תוך חיבור לרשת הנתיבים המועדפים הקיימים בהמשך המסלול בעיר.

הנת״צים ברחוב שלבים מייצגים שיפור. אמנם עד היום יש לכאורה עדיפות לאוטובוסים בשדרות ירושלים, אבל למעשה זהו אינו המצב. המשטרה התנערה מאחריות למימוש ההעדפה בטענה כי הפיקוח עבר לעיריית תל אביב, שמצדה לא הציבה בשדרות מצלמות אכיפה ולכן נהגים לא צייתו לתמרורים והמשיכו לנסוע בשדרות ירושלים תוך חסימה של תנועת התחבורה הציבורית שעברה שם.

מפצלים את העיר

העבודות על קו הרכבת יהיו כרוכות בהצבת גדרות לאורך שדרות ירושלים, והן ימנעו מעבר חופשי מצד לצד. התוצאה היא שרחוב שפעם חיבר חלקים בעיר יהפוך לחומה שמחלקת את יפו למערב ומזרח. חציית השדרה לכלי רכב תתאפשר בחמישה מקומות: נקודת החצייה הצפונית תהיה בדרך סלמה אל רחוב מרזוק ועזר בתוואי שמגיע לכיכר השעון; חצייה נוספת תהיה בדרך בן צבי אל יהודה הימית לאזור דרום שוק הפשפשים; השלישית תהיה ברחוב ד"ר ארליך שמתחיל ברחוב יפת וימשיך בחציה דרך הרחובות מיצקביץ' למזרח ונס לגויים למערב; שתי החציות הדרומיות יהיו ברחוב איזקוב אל רחוב בת עין וברחוב אד קוץ׳ אל שדרות הבעש״ט.

התחבורה הציבורית החוצה תורכב מקווי אוטובוס קיימים שמסלולם ישתנה, ומקווים חדשים. בנוסף מתוכנן שאטל לקישור החלקים המנותקים ביפו. הוא אמור לנוע במסלול מעגלי שיעבור ברחובות קטנים המקיפים את אזור העבודות.

הסוף יהיה טוב

שדרות ירושלים אמורות להיראות ולתפקד בסוף תהליך ההתחדשות בדומה למראה הנוכחי של רחוב יפו בירושלים. המסילה וארבע התחנות שיהיו לאורך השדרה יהיו על פני הקרקע, והרחוב יעבור שיפוץ כללי. המשמעות היא שירות נגיש ונוח לנוסעים, שלא יצטרכו לרדת אל מתחת לאדמה כדי לתפוס את הרכבת, והבטחה למראה אטרקטיבי שישמר את הסגנון המיוחד של האזור.

ואולם יש לכך מחיר כבד: השיפוצים גוזרים סגירה מוחלטת של תוואי המסילה במשך כמה שנים (עד 2022 לפחות, לפי לוח הזמנים הנוכחי), ברחוב שבו נמצאים רוב השירותים המשמשים את האוכלוסייה באופן יומיומי. המהלך ישפיע על תנאי החיים והניידות של תושבים המתגוררים ביפו ובבת ים, ויהיו לו השלכות משמעותיות על נגישות של ספקים ולקוחות לעסקים ולמלונות ביפו.

מחברת נת״ע נמסר: "העבודות לביצוע הקו האדום במקטע הצפוני של שדרות ירושלים מתוכננות להתחיל במאי. הסדרי התנועה והתחבורה הציבורית יפורסמו בקרוב לאחר אישור העירייה".

מעיריית תל אביב נמסר: "כדי לעמוד בלוח הזמנים, ביקשה חברת נת"ע מהעירייה להקדים ולסגור את המקטע המרכזי לתחבורה ציבורית כבר במהלך החודשים הקרובים. סוכם כי יופעלו כמה שירותים עיקריים של תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה שיאפשרו כיסוי מיטבי לנוסעים. העירייה שואפת לאפשר תנועת אופניים לאורך השדרה והנושא בבחינה על ידי נת"ע".

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

בית הדין לעבודה קבע: הלו"ז החדש של נהגי הרכבת יופעל למרות התנגדות הוועד

אובר נכנסת לרשות הפלסטינית ולעזה דרך רכישת הענק של חברת כרים