ההוצאה בכרטיסי אשראי מתייצבת ברמה של 10% עד 15% מתחת לרמת ההוצאה בתקופה שלפני הקורונה, כך עולה מנתוני השימוש בכרטיסי אשראי שמפרסם בנק ישראל.

מדובר בנתוני חברת שבא המחולקים בהתאם לשבעה סעיפי הוצאה שונים: בתי מרקחת, חינוך ופנאי, רשתות מזון, חשמל ביגוד וריהוט, תיירות, מסעדות ודלק ותחבורה. זאת למרות שקצב ההתאוששות של שוק העבודה איטי מהצפוי - שיעור האבטלה נכון לסוף חודש מאי עומד על 23.5% וישנם 738 אלף דורשי עבודה.

מניתוח ההוצאה הכוללת מתברר כי מגמת ההתאוששות לאחר חזרת המשק לשגרה בצל הקורונה לא הייתה אחידה ולא ליניארית. על פי הנתונים, ההוצאה היומית הכוללת של הישראלים בכרטיסי אשראי ב-16 ביוני עמדה על כמיליארד שקלים, לעומת 1.1 מיליארד שקל ליום בתקופה שלפני הקורונה. במלים אחרות מדובר בסכום הנמוך בכ-11% מההוצאה ב-14 בינואר, כלומר לפני המשבר. ואולם סכומי ההוצאה הנוכחיים נמוכים לא רק מאלה שהיו ערב המשבר אלא גם מהסכומים שהוציאו הישראלים בסוף חודש מאי: ב-28 לחודש מאי למשל עמדה ההוצאה הכוללת בכרטיסי אשראי על 1.28 מיליארד שקל.

ייתכן שהסיבה לגל הקניות בימים הראשונים שאחרי הסגר נבעה מדחיית הוצאות בתקופת הסגר, בעיקר בתחום מוצרי החשמל ששם ההוצאה גבוהה יחסית. ברשתות המזון, האחראיות לכ-20% מההוצאה, הורגשו גם קניות ערות לקראת חג השבועות שחל בסוף מאי, וייתכן שזהו חלק מההסבר לירידה הכוללת הניכרת בימים האחרונים. נראה כי בימים האחרונים הגל הראשוני דועך והצריכה הפרטית מתייצבת ברמות של 10% ויותר מתחת לרמה של לפני המשבר.

מוציאים 60% פחות על תיירות

מניתוח ההוצאות לפי ענפים כלכליים עולה כי התיירות היא הענף היחיד שמצבו לא השתפר כלל מאז החלו הצעדים להסרת הסגר. רמת ההוצאה היומית של ישראלים בכרטיסי אשראי בענף התיירות נותרה ברמה הנמוכה ביותר מ-60% מרמתה ערב המשבר (לעומת ירידה של כ-80% בשיא המשבר במחצית הראשונה של אפריל).

בענף המסעדות ההוצאה לא חזרה עדיין לרמתה מלפני המשבר אך מגמת ההתאוששות שהחלה בסוף מאי נמשכת ברציפות עד לימים האחרונים. גובה ההוצאה היומית בכרטיסי אשראי על מסעדות ובתי קפה ב-14 ביוני היה נמוך ב-12% מגובה ההוצאה ב-14 בינואר - זאת לעומת הנתון מ-7 ביוני שהיה נמוך ב-30% והנתון מ-27 במאי שהיה נמוך ב-50%.

מגמת התאוששות מאפיינת גם את ההוצאות בענפי החינוך והפנאי, אם כי שם המרחק לשגרה עדיין גדול יחסית: נכון ל-16 ביוני ההוצאה היומית בענפים אלה הייתה עדיין נמוכה ב-17% לעומת ההוצאה בינואר. מדובר עם זאת בשיפור ניכר לעומת הפער שנרשם לפני שבוע (24%), שבועיים (33%) ושלושה שבועות (37%).

חזרה לכמעט שגרה בדלק ובתחבורה

בענף הדלק והתחבורה ניכרת חזרה כמעט מלאה לשגרה - ההוצאה היומית בכרטיסי אשראי בתחנות הדלק ב-16 ביוני הייתה נמוכה ב-3% בלבד מרמתה ב-14 בינואר. ההוצאות בענף הדלק והתחבורה היו נמוכות בשיא המשבר בכ-60% ויותר מרמתן בשגרה.

ברשתות המזון, ענף הצריכה היחיד שחווה גידול במכירות בתקופה הקורונה, רמת הההוצאה על קניות עדיין גבוהה בכ-11% לעומת רמתה בינואר, אך היא נמוכה יותר מהיקפי הקניות שאפיינו את תקופת המשבר ואת השיא (גידול של 50%) שנרשם בימים של תחילתו כשהישראלים מיהרו להצטייד במזון לקראת הסגר.

מכירות חזקות מאפיינות גם את תחום מוצרי החשמל, הביגוד והריהוט. הסכום שהוציאו הישראלים בענפים אלה ב-16 ביוני היה גבוה ב-19% לעומת הסכום הוציאו ב-14 בינואר. גם בתחום זה נרשמו ימים טובים יותר בימים הראשונים שמיד לאחר הסרת הסגר - בשבוע האחרון של חודש מאי הישראלים הוציאו כ-30% יותר ליום בממוצע לעומת ההוצאה לפני המשבר

הכתבה פורסמה במקור בגלובס