כשנתיים לאחר שאושרה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת פייפאל — המאפשרת לבצע ולקבל תשלומים בעסקות המבוצעות באינטרנט — הושג הסכם פשרה בין הצדדים. ההסכם אושר בשבוע שעבר על ידי השופט עופר גרוסקופף מבית המשפט המחוזי מרכז. סך הכול תשיב פייפאל ללקוחות כ–8.8 מיליון שקל.

התובע הייצוגי, רז קלינגהופר, שיוצג על ידי עורכי הדין יעקב שפיגלמן ועמית עידו, טען בבקשה לתביעה ייצוגית שהגיש באפריל 2013, כי החברה מחייבת לקוח שמעוניין למשוך כספים להמיר את הכסף לשקלים, וגובה עמלת המרה שהלקוח לא הסכים לה, של 2.5% מסכום המשיכה. זאת, בלי שיש לכך כל בסיס בהסכם שהוא ממילא חוזה אחיד שמנוסח לטובתה.

כמה חודשים לאחר הגשת הבקשה, תוקן ההסכם כך שנכתב במפורש שניתן למשוך כסף במטבע מקומי בלבד וכי תחול עמלת המרה. התובע טען כי יש לפצות את הלקוחות על הנזקים בגין המרות כפויות שנעשו לפני תיקון ההסכם.

ביוני 2015 אישר גרוסקופף את הבקשה לאחר שהדף טענה מקדמית של פייפאל כי אין לבית משפט בישראל סמכות מכיוון שבהסכם עם הלקוחות היתה התניה לגבי סמכות שיפוט בסינגפור. הוא קבע כי העובדה שפעילותם של תאגידי ענק נעשית באופן עיקרי באמצעות האינטרנט, אינה מקנה להם חסינות מפני התדיינות בבתי משפט בישראל. לאחר שהוא קבע כי התובע הוכיח שקיימת אפשרות סבירה שהשאלות בבסיס התביעה יוכרעו לטובת הקבוצה, הבקשה אושרה.

הקבוצה הוגדרה ככל לקוחות פייפאל בישראל, שנגבתה מהם עמלת המרה בגין משיכת כספים שהוחזקו בחשבונות פייפאל במטבע זר לחשבונות בנק בישראל (עשרות אלפי לקוחות, לפי הערכות), החל משבע שנים לפני הגשת התובענה ועד למועד כניסתו לתוקף של הסכם המשתמש המתוקן ביולי 2013.

לפי הסכם הפשרה שאושר כעת, פייפאל התחייבה להשיב לחברי הקבוצה חלק יחסי מהעמלה הכפויה שנגבתה מהם (בתוספת הפרשי ריבית והצמדה), לפי מנגנון שקבע פיצוי גבוה יותר במשיכה הראשונה שביצע הלקוח לעומת המשיכות הבאות. בחישוב כולל מדובר בכ–51% מסכום העמלה שנגבתה.

חברי הקבוצה שהם בעלי חשבון פייפאל פעיל יקבלו את הזיכוי בתוך מאה יום באמצעות חשבון הפייפאל שלהם, או בהעברה לחשבון הבנק הישראלי המקושר לחשבון הפייפאל — לפי בחירת החברה.

מי שחשבונו אינו פעיל (החשבון נחסם, הוגבל או לא היה פעיל ב–12 החודשים האחרונים) יקבל את הזיכוי בהעברה ישירה לחשבון הבנק הישראלי המקושר לחשבון הפייפאל כחשבון ראשי — רק במידה ומדובר בסכום הגבוה מעשרה דולרים. כספים שלא יושבו מתוך ההסדר יועברו כתרומה, שייעודה עדיין לא נקבע.

גרוסקופף קבע כי אף ששיעור ההשבה הכולל אינו גבוה, הוא מתקבל על הדעת. זאת מכיוון שגם אם עילת התביעה מבוססת וסיכוייה להתקבל גבוהים, עדיין מתעוררות שאלות מורכבות בנוגע להיקף הנזק שנגרם לחברי הקבוצה (למשל בשאלה אם יש להוציא מגדר הקבוצה לקוחות גדולים שמודעים לעמלות שנגבים מהם).

הוא ציין כי "מההיבט ההרתעתי חשוב לתת את הדעת לכך שמדובר, ככל הנראה, בתקלה בניסוח הסכם הלקוח של פייפאל ולא בהתנהלות שתכליתה היתה להטעות את ציבור הלקוחות" וקבע כי מדובר "בהסדר ראוי, המבטיח כי חלק ניכר מחברי הקבוצה יקבלו את ההשבה באופן אוטומטי, לחשבון הבנק או לחשבון פייפאל פעיל. ביחס לחברי קבוצה שלא ניתן לבצע השבה אוטומטית, מאחר שאינם לקוחות פייפאל כיום, התחייבה פייפאל לעשות מאמץ סביר לאתרם ואת תוצאות מאמציה ניתן יהיה להעריך בהתאם לסכום שיושב לחברי הקבוצה".

מבחינת התגמול לתובע הייצוגי ולעורכי הדין, השופט אישר כי התובע יקבל 4% מהסכומים (כ–350 אלף שקל) ועורכי הדין 17.5% (כ–1.5 מיליון שקל). סכומים אלה הם בנוסף לסכום שיוחזר ללקוחות לפי הסדר הפשרה.

לגבי הגמול שנקבע, ציין גרוסקופף כי "שיעורים אלה משקפים להערכתי יחס הולם בין התועלת שהושגה לקבוצה, לבין שיעורי הגמול ושכר טרחה, וזאת מתוך מתן תשומת לב להשקעה שנדרשה עד כה מבאי הכוח המייצגים ולעבודה המקצועית שבוצעה על ידם".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
יוקר המחיה עומד להשתנות באופן דרמטי
ההצעה המפתה של ניו זילנד