השנה: 2022. רכבת מימן עושה את דרכה מבית שאן לחיפה. מאות הנוסעים מתלהבים מרכות הנסיעה והשקט ומנגד ממהירות הנסיעה שיכולה להגיע ל-140 קילומטר לשעה, מהמושבים הנוחים והקרונות החדשים ומאפס זיהום אווירי וללא רעשי רקע.

חשבתם שזה חלום רחוק? ממש לא. מתברר שבין רכבת ישראל לחברת "אלסטום" -תאגיד רב-לאומי צרפתי גדול, הפועל בתחומי תחבורה מסילתית , ציוד לייצור אנרגיה, ובין השאר מייצר את הרכבות המיוחדות- מתנהלים מגעים שקטים לרכישת רכבת מימן לקווים קצרים יחסית.

"לפני שנה וחצי ביקרו במפעל בברצלונה בכירים ברכבת ישראל שהבינו את הפוטנציאל של רכבת המימן שעתידה לחסוך המון עלויות לרכבת ישראל", מספר מנכ"ל "אלסטום" ישראל, שרון קדמי. "הצענו להפעיל רכבת מימן בקו העמק- חיפה. אנחנו רואים בחדשנות אמצעי לבידול ויצירת יתרון תחרותי. היא יעילה יותר מרכבות דיזל וחשמל, והיתרון שלה שהיא לא מזהמת את האוויר מדובר ברכבת שקטה מאוד והנסיעה בה נוחה מאוד לנוסעים בשונה לרכבות שפועלות היום".

קדמי, שבארבע וחצי השנים האחרונות משמש כמנכ"ל החברה, שימש בעבר בתפקידים בכירים במשרדי האנרגיה, התעשייה מסחר ותעסוקה, ומקדם את הבאת רכבת המימן לישראל שאמורה להיות מהפכה של ממש בתרבות הנסיעה ובאיכות החיים של התושבים.

זהו אינו החוזה הראשון בין אלסטום הצרפתית לשוק הישראלי. החברה אחראית בין השאר על הקמת הרכבת הקלה בירושלים, ומחזיקה במוסכי תחזוקה ושירות של רכבת ישראל במקומות שונים ברחבי הארץ.

החברה גם מתמודדת במכרזים על התקנת קרונות לרכבת הקלה שתוקם בתל אביב. החברה מתקינה בימים אלו את מערכות האיתות על גבי צי של רכבת ישראל ,וזכתה בפרויקט אספקה, התקנה ותחזוקה של מערכות האיתות של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב המוקם בימים אלו.

רכבת המימן ('קוראדיה אילינט") נוסתה בהצלחה רבה בגרמניה וכעת גם באוסטריה. הניסוי שהחל לפני כשלוש שנים בעיר הקטנה ברמה וורד שבצפון גרמניה וכלל מקטע רכבת של מאות קילומטרים הוכתר בהצלחה רבה.
"הרכבת שהוקמה באתר אלסטום שבזלצגניטר בגרמניה זכתה להצלחה גדולה ובמדינות נוספות באירופה. מדובר ברכבת פועלת ללא פליטות מזהמות בכלל והמימן הוא מקור אנרגיה חלופי. מערכת הגרירה משתמשת בתאי דלק המפיקים חשמל על ידי שילוב מימן וחמצן למים", מסביר קדמי.

בישראל רכבות מהסוג הזה יכולות להתאים לקווים קצרים בתדירות נמוכה. "אין היגיון כלכלי לחשמל קווים קצרים ורכבת מימן מתאים בדיוק לכך", הוא מסביר. "היא קלה להתקנה וכל התשתית שלה די פשוטה להפעלה. לא צריך תחנות תדלוק. בנוסף היא לא מייצרת זיהום אוויר וקלה מאוד להפעלה".

כמה עולה כזה דבר?

"עלות רכבת מימן נע בין שלושה לארבעה מיליון יורו. אבל צריך להבין שהתחזוקה של רכבת מימן די פשוטה והיא בטיחותית מאוד. הכדור בעניין התקנת רכבת מימן נמצא במגרש של בכירי רכב ישראל".

רכבת המימן של אלסטום (צילום: אלסטום, יחסי ציבור)
מבט מבפנים | צילום: אלסטום, יחסי ציבור


"הרבה מדינות באירופה מתעניינות בטכנולוגיה שלנו", מציין סטפן שונקר, מנהל פרויקט רכבת המימן בגרמניה מטעם אלסטום. "התעניינות בעולם גדולה מאוד. גם ביפן וקנדה התלהבו. אני מקווה שבקרוב תהיה רכבת כזו גם בישראל. יש ביקוש הולך וגובר לרכבת מימן".

"אנחנו נוסעים ברכבת הזו כבר למעלה משנה מבית הספר לבית וזו חוויה נעימה מאוד. נוחה. אנחנו לא מרגישים שזו רכבת. יותר כמו נסיעה או טיסה בחללית היא שקטה כל כך גם בעצירות ולא מרגישים את הנסיעה בכלל", סיפרו ל'מאקו' כמה תלמידי תיכון בגרמניה המתגוררים כשעה נסיעה מהמבורג, "אם הרכבת הזו תפעל בישראל אתם תיהנו מאוד".

הכתב היה אורח חברת "אלסטום" בהמבורג