893  מתושבי ירושלים קיבלו דו"חות על אי חגירת חגורות בטיחות בזמן נסיעה, מה שמציב אותם בראש טבלת הדו"חות של משטרת ישראל לשנת 2021. מי שנוהג כשהוא לא חגור ישלם קנס של 250 שקלים. במקרה של הסעת ילדים לא חגורים הסכום עולה ל-500 עד 750 שקלים בהתאם לגיל. רק בשנת 2021 נרשמו קנסות בהיקף של למעלה מ-20 מיליון שקלים תחת סעיף זה בלבד.

על פי עמותת אור ירוק ומשטרת ישראל, שוטרי התנועה והסיור רשמו למעלה מ-52 אלף דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות בשנת 2021. בהשוואה לנתוני שנת 2020 מדובר בעליה של כ-12% במספר הדוחות כאשר באותה שנה נרשמו כ-46 אלף דוחות.

במקום הראשון נמצאת, כאמור, ירושלים עם כמעט 5,000 דו"חות. אחריה נמצאת רהט שם נרשמו באותה השנה 1,888 דו"חות על חגורת בטיחות. בטבריה נרשמו 1,464 דו"חות, נתון עצום לאור גודלה של האוכלוסייה בעיר. במקום הרביעי בטבלה נמצאת העיר באר שבע עם 1,335 דו"חות על חגורה בשנת 2021.

אחרי בירת הנגב נמצאת מודיעין עם 1,302 דו"חות על חגורת בטיחות, נצרת עם 1,286 דו"חות מסוג זה, אילת עם 1,263, אשקלון 1,264 דו"חות על חגורת בטיחות, טירה עם 1,212 דו"חות וסגרת את הטבלה במקום העשירי טמרה שם נרשמו על ידי השוטרים 1,140 דו"חות על חגורת בטיחות.

נהג שלא חגר חגורת בטיחות (צילום: אור ירוק)
צילום: אור ירוק

על פי הערכה רק מסעיף זה אזרחי ישראל שילמו לקופת המדינה למעלה מ-20 מיליון שקלים. מעשית הנתון יהיה גבוה יותר, משום שישנם רבים שלא משלמים את הקנס, על פי משטרת ישראל בעיקר במזרח ירושלים ורהט, מה שאומר שהסכום עולה משמעתית בשל הריבית.

"חגורת הבטיחות הוכחה כאביזר שבמקרים רבים יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות", אמר עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק. "חגורת הבטיחות הוא אביזר בטיחות חובה שבלעדיו לא נוסעים ולמרות זאת אנחנו עדים מדי שנה לכך שנוסעים רבים עדיין לא חוגרים בנסיעה, מסכנים את עצמם ואת יתר הנוסעים ברכב. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים נהגים רבים פשוט לא מפחדים להיתפס על ידי המשטרה ומסכנים את עצמם את שאר נוסעי הרכב".