לא כולם יודעים זאת, אבל את מסילת הרכבת המרכזית והעמוסה ביותר בישראל כיום — בין חיפה לתל אביב — התחילה להקים ממשלת בן גוריון הזמנית, באוקטובר 1948, בעיצומה של מלחמת העצמאות. הארכת המסילה מחדרה דרומה היתה צורך בהול, מכיוון שהקו המנדטורי עבר בתוך גבולות ירדן. למרות התנאים הקשים, העבודות להקמת הקו הושלמו בתוך ארבע שנים, ואיפשרו נסיעה מחיפה לתל אביב בשעה וחצי ובמחיר של 550 פרוטה לכרטיס.

70 שנה לאחר מכן, מסכימים משרדי הממשלה ומומחי התחבורה כי נוצר שוב צורך דחוף לבנות מסילות חדשות בין מרכז הארץ לצפונה. הנסיעה ברכבת מתחנת תל אביב מרכז לתחנת חיפה מרכז שהקימו הבריטים, אורכת עדיין שעה ויותר, ומחיר הכרטיס הוא 27.5 שקל. בעשור האחרון הוכפל מספר הנוסעים ברכבת והגיע לכ–63 מיליון נסיעות ב–2017 — ועמוד השדרה של הרכבת מתחיל להתרופף תחת העומס.

 התוכנית להכפלת מסילת החוף אושרה כתוכנית תשתיות לאומית (תת"ל) לפני יותר משלוש שנים. ואולם הפרויקט התחבורתי החשוב תקוע כבר שנה, בעיקר בשל מאבקים בין הרכבת ומשרד התחבורה לעיריית חיפה, שדורשת שהרכבת המהירה תקיף את העיר ותעצור בארבע תחנות בחיפה.