הנתיב המהיר לתל אביב יורחב לשני נתיבים במקטע באורך שישה קילומטרים, ממחלף נתב"ג ועד חניון "חנה וסע" במחלף שפירים — כך החליטו באחרונה משרדי התחבורה והאוצר. חברת חוצה ישראל, האמונה מטעם הממשלה על נתיב האגרה בכביש 1, החלה בקידום הרחבת הנתיב במקטע המוביל לחניון, שהנסיעה בו אינה כרוכה באגרה.

הרחבת המקטע הראשון של הנתיב המהיר אושרה כחלק מפרויקט הרחבת החניון העמוס במחלף שפירים — שמתעכב כבר שש שנים. בניית הקומה השנייה בחניון אמורה להכפיל את מספר מקומות החנייה בו ל–4,000, ולאפשר פתיחת קו הסעות חינמיות (שאטלים) מהחניון לשדרות רוטשילד בתל אביב — אך עבודות ההקמה של הקומה השנייה צפויות להתחיל רק בעוד כשנה.

ההחלטה להוסיף נתיב חדש נועדה למנוע פקקים בנתיב המהיר. זאת, בעקבות בחינת ההשפעה של תוספת 2,000 כלי רכב שיגיעו לחניון בשפירים על זרימת התנועה בנתיב המהיר בשעות העומס.

הוספת הנתיב תתבצע על ידי הצרת השול השמאלי וביטול השול הימני של הנתיב המהיר במקטע שנבחר. לא צפויה השפעה על רוחב השוליים הסמוכים של הנתיבים הציבוריים בכביש 1 לכיוון תל אביב. במקור נקבעו שוליים רחבים במיוחד לנתיב המהיר, כדי לאפשר לכלי רכב לעמוד בצד במקרה של תקלה בלי להפריע לתנועה. אחרי הוספת הנתיב החדש, כלי רכב שיתקלקלו או ייפגעו בתאונה יאלצו לחסום את אחד הנתיבים, בהיעדר שוליים.

כיום מתקיים משא ומתן בין חברת חוצה ישראל לבין זכיינית הנתיב המהיר, קבוצת שפיר הנדסה, לשילוב התכנון של הרחבת הנתיב המהיר במסגרת התכנון הכללי של הפרויקט. באוגוסט אישר אגף החשב הכללי באוצר לחברת שפיר לתכנן את הקומה השנייה בחניון, שהקמתה מוערכת ב–10 מיליון שקל. בעת העבודות לבניית הקומה השנייה יבוטלו חלק ממקומות החנייה הקיימים, ובמקומם יוכשרו שטחים פתוחים לצורכי חנייה.

במקביל, בימים אלה מתחיל פיילוט להפעלת מערכת מצלמות בנתיב המהיר, שמיועדת להחליף את עמדת הבידוק. כלי רכב בתפוסה גבוהה (שלושה אנשים לפחות, כולל נהג, בהתאם לשעות העומס), פטורים מתשלום על הנסיעה בנתיב המהיר, בהתאם להסכם של המדינה עם הזכיינית.

כיום, כדי לקבל את הפטור, על הרכב לעבור בעמדת הבידוק בחניון בשפירים ולקבל אישור מבודק על מספר הנוסעים. בשלב הפיילוט תימשך הבדיקה על ידי בודק אנושי, ובמקביל יצולמו כלי הרכב על ידי מצלמות שיותקנו בכניסה לנתיב האגרה וביציאה ממנו.

מערכת המצלמות אמורה להתמודד גם עם התחכמויות של נהגים, כמו הצבת בובות בגודל אנושי ברכב, בזכות טכנולוגיה המזהה חום גוף. אם הניסוי יצליח, המצלמות יחליפו לגמרי את הצורך בבדיקה אנושית בחניון, ויאפשרו זרימה מהירה יותר של כלי רכב אל הנתיב המהיר. כמו כן, תיבחן הרחבת השימוש במערכות מסוג זה לנתיבי תחבורה ציבורית בכבישים בין עירוניים, כדי לאפשר בהם נסיעה גם של כלי רכב פרטיים בתפוסה גבוהה — בהתאם להחלטה שקיבלה הממשלה, לתמוך בנסיעות משותפות (קארפול). במכרז לאספקת מערכת המצלמות זכתה חברת זירוקס. עלות כל מערכת מצלמות נאמדת ב–700 אלף דולר. פרויקט המצלמות מנוהל על ידי חברת נתיבי איילון.

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

הממשלה רוצה לממן את הרפורמה בחשמל - על חשבון הצרכנים

צפו: פוטין חוצה במשאית את הגשר הכי ארוך באירופה