ניסים סומך בן ה-75 מראשון לציון הוא נכה שחי לבדו בדירתו. מלבד קצבת הביטוח הלאומי אין לו כל הכנסה נוספת, ועד עכשיו הצליח להסתדר בעזרתה, אלא שעכשיו הוא נתקל במכשול שלא ציפה לו, לאחר שבחודשים האחרונים החל לקבל חיובים גבוהים מאוד בחשבון המים.

"הייתי מקבל חשבון של בערך 42 שקלים, אבל לאחרונה הסכומים התחילו להרקיע שחקים והגיעו למאות שקלים, אבל על מים אני לא יכול לוותר", הוא מספר בשיחה עם mako כסף. תחילה נטען שיש נזילה בדירתו, אך לדבריו זה לא נכון. "כל הברזים שלי טובים. הסתכלתי בשעון, ואין לי אף טיפת נזילה. אני גר בקומה האחרונה, ואם הייתה לי נזילה, השכן היה תובע אותי לשיפוץ".

סומך נאלץ להתקשר למוקד עשרות פעמים. "כבר שלושה חודשים אני איתם בטלפון, הם ממש שיגעו אותי", הוא מספר, "יש שם כל כך הרבה מנכ"לים וסגני מנכ"לים, והם מטרטרים אותי, אבל זה הכסף שלי, אין לי ממה לחיות אחרת. נכוויתי מהם".

אבל מסתבר שסומך הוא לא היחיד. לדברי תקווה רחמים, גם היא תושבת העיר, לא מדובר בתופעה חדשה: "לפני כמה שנים היה לי משרד נסיעות, ולמרות שלא היה בו ברז מים בכלל, הייתי מקבלת חשבונות של 35 שקלים, שלאחר כן עלו עד 260 שקל", היא אומרת, ומספרת שהחריגה רק עולה ועולה מחשבון לחשבון. "זו ממש סחיטה, שולחים לנו חשבונות מפוברקים. איימתי עליהם שאם לא יחזרו לחשבונות נורמליים וסבירים כמו שהיה פעם, אגיש תביעה בשם כל הבניין", מוסיפה רחמים, שמשמשת כיו"ר ועד הבית בבניין שלה, שבו מתגוררות 22 משפחות.

גם יניב בן ה-27 מהעיר נדהם לגלות עלייה של עשרות אחוזים בחשבון המים של אמו, שלא עובדת בשנים האחרונות ונזקקת לעזרתו "בדרך כלל החשבון היה בין 170-190 ש"ח, ולא עבר את ה-200 ש"ח", הוא מספר, "אבל בחשבון האחרון זה קפץ ל-360 ש"ח. אמי גרה לבד, מתקשה בהליכה, ובוודאי שלא השאירה את הברז פתוח. אין הסבר הגיוני לקפיצה הזו".

לדבריו, כשאמו ניסתה לברר את הסיבה לחריגה הגדולה בחשבון, היא נענתה שעקב חגי תשרי היו שינויים גדולים בסכומים. "זה נשמע לי כמו תירוץ עלוב, והייתי חייב לבדוק אם רק אני מקבל חריגות כאלו", מספר יניב, שהחליט לפרסם פוסט בנושא בקבוצות פייסבוק שונות של תושבי ראשון לציון – וגילה שהוא בהחלט לא לבד. "לא האמנתי שמאות אנשים סובלים מהגבייה הלא הגיונית הזו", הוא מספר, "בעקבות ההיענות הגדולה הקמתי גם קבוצות ווטסאפ, ופונים אלי עשרות אנשים, אבל אני חסר מילים ולא יודע איך לעזור, אין לי תשובות שמספקות את הדעת. יש הרבה אנשים מבוגרים שקשה להם לשלם את הסכומים האלו, וצריך לבדוק את זה".

חשבון מים של תושב ראשון לציון (צילום: יפה מיכאני)
חשבון מים של תושב ראשון לציון | צילום: יפה מיכאני

"לכאורה מעשה מכוון שבבסיסו מניע שאינו ברור"

עו"ד ונוטריון אתי בר מימון, תושבת העיר שחוותה גם היא קפיצה בחשבון המים והגישה בקשה לבירור החשבון, כבר קיבלה עשרות פניות בנושא. "צורפתי לקבוצה כדי לכוון את התושבים כיצד לפעול", היא מספרת, "חלק מהתושבים יודעים לומר בוודאות שמקור הצריכה החריגה איננו בנזילה כלשהי, כי מד המים תקין ולא נעשה כל שינוי בהרגלי צריכת המים שלהם. מאות אם לא אלפי בתי אב בעיר מעלים טענות זהות, ומדובר בתופעה רחבת היקף ומטרידה ביותר, שכבר בשלב הראשוני הזה מעלה תהיות רבות שלא ניתן להתייחס אליהן בביטול".

בעקבות הפניות, פועלים בשרדה של עו"ד בר מימון לבירור העניין מול הגורמים הרלוונטיים בעירייה ובחברת המים העירונית "מניב". "לכאורה, נראה שמדובר במעשה מכוון שבבסיסו מניע שאינו ברור עדיין לתושבים", היא אומרת, "לא ניתן להתעלם עוד ממצב הדברים, ונדרש בירור מעמיק. אין לאפשר לתאגיד המים להמשיך ולפעול בשיטת מצליח, באופן חד צדדי ותוך ניצול מעמדו. קצה נפשם של התושבים, והם נחושים לרדת לשורש העניין אחת ולתמיד. סוגיית תאגידי המים היא כואבת. קשה להוכיח את כל השיטות לגביית יתר מהתושבים מסיבות שונות, למשל כי במקרה של ראשון לציון, חברת 'מניב' עצמה בודקת את תקינות מדי המים".

מתאגיד המים "מניב" נמסר בתגובה: "חשבון המים לתושבים בראשון לציון, כמו בערים אחרות, כלל עלייה של כ-2.8% בתעריפי המים בישראל, בהתאם להחלטת רשות המים הממשלתית. כמו כן, קריאת מדי מים בוצעה במהלך חגי תשרי ולכן החשבון כולל בממוצע כ-6 ימים יותר ביחס לחשבון הקודם. חשבון המים הבא יכלול כמובן תקופה צריכה קצרה יותר, שתבוא לידי ביטוי בחשבון. יובהר כי לאחר בדיקה מעמיקה באמצעות צוות פיננסי נמצא כי לא חל גידול בצריכה היומית הממוצעת. התושבים מוזמנים לבדוק את החשבון האישי ולקבל מידע באמצעות המוקד הטלפוני, אתר האינטרנט, ומרכזי קבלת הקהל".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "לאור פניות וטענות מצד תושבים שהגיעו ללשכת ראש העיר בנוגע לחשבון המים האחרון שהתקבל, הנחה ראש העירייה את חברת מניב להקים צוות בדיקה מקצועי לבחינה יסודית של הטענות. המסקנות יפורסמו בתום הבדיקה. תושבים המבקשים כי חשבון המים שלהם ייבדק ביסודיות מתבקשים לצלם ולשלוח את החשבון לכתובת המייל הייעודית: accounts@meniv-rishon.co.il בצירוף מספר טלפון ליצירת קשר. תודה על שיתוף הפעולה".