היא נחשבת למפגע הסביבתי החמור ביותר בתל אביב, תכנית המתאר של העיר מתכננת להיפטר ממנה, אבל התחנה המרכזית החדשה מסרבת להיעלם. כעת יוצאים תושבי דרום תל אביב למאבק הקורא לסגירתה.

ב-24 באפריל מתוכננת הפגנה אותה יזמו תושבי שכונת נווה שאנן בעיקר בקריאה לסגור את מפלצת הבטון שלדבריהם הרסה אותה לגמרי. עיקר זעמם של התושבים מופנה כלפי הפרסומים לפיהם חברת נצבא, בעלת התחנה המרכזית בשליטתו של קובי מימון, נמצאת בדרך לעסקה עם משרד התחבורה: חתימה על חוזה שכירות חדש לתחנה ל-24 שנים, בניגוד לתכנית המתאר של תל אביב שקובעת שיש לפנותה ולבנות על שטחה מגדלי מגורים. עבור כל שנה צפויה נצבא לקבל סכום של 40 מיליון שקלים. לטענתם התושבים מדובר בחוזה דרקוני, ארוך טווח ולא הגיוני בעליל שעשוי לפגוע קשות בתושבים ובשכונה. 

"התחנה הזו היא מפלצת ענק", אומרת שולה קשת, תושבת נווה שאנן, פעילה חברתית וממובילות ההפגנה המתוכננת. "עוברות בה עשרות אלפי אוטובוסים מידי יום. היא אחד המפגעים החברתיים הקשים שיש במדינת ישראל הוא הורג והוא חונק. האוטובוסים עוברים דרך סמטאות צפופות של שכונות מגורים. זה הפך את נווה שאנן ללא ראויה למגורי אדם ודרדר את כל המצב של דרום תל אביב שפוגע באחוזי תחלואה של האנשים. המפגע הקשה מעבר לזיהום ולרעש, הוא מרכז מקום של עבריינות וסחר בנשים ולא נעשה בזה שום דבר".

ההצהרות על שיקום דרום תל אביב לא מרשימות את קשת. "העיריה הודיעה ממזמן שישנן תכניות לשיקום דרום תל אביב. וכיום כשראש הממשלה מדבר על שיקום דרום ת"א, הוא מדבר אך ורק על הגירוש ובאותה נשימה גם מאפשר לשר התחבורה לעסקה ששווה להם המון כסף. אם האזרחים הם בראשי סדר העדיפויות צריך לתעל את התקציבים כך שבעצם יתמכו בנו ובשאר הקהילות שהן קורבנות כאן כגון  הנשים בזנות, ההומלסים שנמצאים במצוקה ועוד".

ההפגנה במהותה באה להגיד "עד כאן", שולה מוסיפה. "לא ניתן למפגע הזה להמשיך ובטח כיום כשמדברים על נושא שיקום דרום ת"א. אם תהיה התעלמות זה יחשוף את ערוותה של הממשלה והעירייה".

"את יודעת איזה בושות זה שמציגים את השכונה שלך כמקום של פשע זנות וסמים?" אומרת פזית רבינא, תושבת דרום תל אביב ופעילה שכונתית. היא מספרת על ההזנחה בשכונה שהפכה למציג לסיורי לילה עבור אזרחים שרוצים לראות את הפשע, האלימות הזנות והסמים מקרוב. היא מספרת ומתלוננת על ההזנחה הפושעות של העירייה בשכונה ואפילו בתושבים "הייתי עדה למקרה של פועלים זרים שניסו להוריד ארון והם לא הצליחו אז הם השאירו אותו תקוע ואישה מבוגרת שהתגוררה למעלה לא יכלה לצאת כמה שבועות כי לא היה מי שיפנה את הארון. העירייה מזניחה ולא עושה את העבודה שלה".

כמו קשת, גם רבינא רואה בתחנה המרכזית כגורם המרכזי לכל הבעיות בשכונה. "אנחנו עומדים לפני בחירות לראשויות המקומית, והגיעו מים עד נפש. הדבר המתבקש שלא נגיע לסטטיסטיקות של מספר אנשים שמתים כל שנה מזיהום אויר וכדי שכן נוכל לשקם את דרום ת"א אז הדבר הראשון שצריך לעשות זה פשוט להתחיל בקמפיין לסילוק המפלצת הזו שמעיבה על החיים שלנו, התחנה המרכזית היא המשתנה הגדולה ביקום. אני מעדיפה לרדת תחנה אחת קודם מאשר להיכנס אליה. צריך לסגור אותה מידית ולאתר ולא לאפשר לשר התחבורה לתת לחתום על חוזה לעוד רבע מאה. מעבר לזה שזה מגוחך כי עוד 24 שנים אולי יהיו פה מכוניות מעופפות, זה גם מפגע גדול עבורנו".