Moovit, האפליקציה המובילה למידע וניווט בתחבורה ציבורית, שפועלת ביותר מ-3,000 ערים בכ-96 מדינות בעולם עם למעלה מ-680 מיליון משתמשים, מציגה מחקר מקיף שנערך באמצעות ניתוח עשרות מיליוני תכנוני נסיעה שביצעו משתמשיה במהלך שנת 2019, ב-99 ערים ב-25 מדינות, בהן גרמניה, צרפת, הונגריה, ספרד, אורגוואי, איטליה, ארגנטינה, בריטניה, פורטוגל וכמובן ישראל.

המחקר, חושף תובנות מעניינות על אופי ותדירות השימוש בתחבורה הציבורית, כלי תחבורה זעירה שיתופיים נוספים ועל האופן בו אנשים בוחרים להתנייד בערים השונות. כמו כן חושף המחקר את יעילות התחבורה הציבורית במטרופולינים ברחבי העולם, ומהווה אינדיקטור השוואתי לגבי זמני ההמתנה לתחבורה הציבורית, הזמן הממוצע שנוסעים בתחבורה הציבורית ביום, זמני הליכה, מרחקי נסיעה ועוד.

כמה זמן ביום מבלים הנוסעים הישראלים בתחבורה הציבורית – כולל הליכה לתחנה, זמן המתנה וזמן נסיעה – בהשוואה למדינות אחרות?

מהדו"ח עולה כי הישראלים מבלים בממוצע 51 דקות ביום במהלך כיוון נסיעה אחד בתחבורה הציבורית. ישראל נמצאת במקום ה-15 ברשימה, אחרי ספרד במקום הראשון (30 דקות) צרפת במקום השני (37 דקות) גרמניה במקום השלישי (39 דקות). במקום האחרון נמצאת אינדונזיה, עם 65 דקות.

21% מהישראלים שוהים בין שעה לשעתיים בנסיעה בודדת בתחבורה הציבורית, ו-6% מבלים מעל לשעתיים. 33% מהישראלים שוהים עד 30 דקות בתחבורה הציבורית, כולל זמן ההליכה לתחנה וממנה וההמתנה לאמצעי התחבורה לכיוון אחד.

כמה דקות בממוצע ממתינים הנוסעים הישראלים בתחנות ביום?

בישראל זמן ההמתנה הממוצע בתחנות הוא 14 דקות לכיוון נסיעה אחד. ישראל נמצאת במקום ה-17, כאשר זמן ההמתנה הקצר ביותר נרשם בסינגפור – 8.44 דקות. בצרפת ממתינים 10 דקות, בגרמניה 11 דקות, ובארה"ב 13 דקות. תאילנד ממוקמת במקום האחרון עם 20 דקות.

עוד עולה מהנתונים כי רק כ-10% מהישראלים שנוסעים בתחבורה ציבורית ממתינים פחות מ-5 דקות בתחנות בכיוון נסיעה אחד, ובמדד זה ישראל מדורגת במקום ה-23 מבין 25 המדינות שנבדקו. לעומת זאת, כמעט אחד מכל 5 ישראלים (19.55%) ממתין לתחבורה הציבורית בכל יום בממוצע 20 דקות ויותר, במהלך כיוון נסיעה אחד.

אנשים נוסעים באוטובוס
צילום: Monkey Business Images, shutterstock

מהו מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד עד לתחנת האוטובוס ומהתחנה עד ליעד?

מרחק ההליכה הממוצע של הישראלים בכיוון נסיעה אחד לתחנה, במהלך החלפות ומהתחנה האחרונה ליעד עומד על 655 מטרים. ישראל נמצאת במקום הרביעי אחרי סינגפור, שבה נמדד מרחק ההליכה הקצר ביותר (583 מטר), אורוגוואי במקום השני (613 מטר) וארגנטינה במקום השלישי (636 מטר). במקום האחרון נמצא איחוד האמירויות עם מרחק הליכה של 1.2 ק"מ.

כמה החלפות בממוצע משלבים הישראלים במהלך כיוון נסיעה אחד?

36% מהישראלים אינם מחליפים כלל אמצעי תחבורה או קווים במהלך נסיעתם,  מה שמציב את ישראל במקום ה-10 במדד זה. במקום הראשון נמצאת ארגנטינה, שבה 60% מהנוסעים לא מחליפים אמצעי תחבורה בנסיעה ממוצעת, ובמקום האחרון נמצאת אינדונזיה, שבה רק 19% מהנוסעים לא מחליפים אמצעי תחבורה בנסיעה.

46% מהישראלים עושים החלפה אחת ומשתמשים בשני קווים או אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת, ואילו 18% משתמשים בשלושה קווים או אמצעי תחבורה ויותר.

מה יעודד  את הישראלים להשתמש בתחבורה הציבורית לעיתים תכופות יותר?

אלו היו תשובותיהם של הישראלים: 16% – תדירות גבוהה יותר של תחבורה ציבורית וקיצור זמן ההמתנה בתחנות. 13% – קיצור זמן הנסיעה, 12% – דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם, 10% – הוספה של קווים ישירים ליעד ופחות החלפות, 7% – תחנות קרובות יותר לבית או למקום העבודה שיפחיתו את זמן ההליכה אל ומהתחנה, 6% – שיפור הנוחות, כגון מושבים רחבים יותר, גישה WiFi, מיזוג אויר, שקעי טעינה ודמי נסיעה נמוכים יותר,  4% – הגברת ההקפדה על הניקיון באוטובוסים ובתחנות.

הגה של אוטובוס
הגה של אוטובוס | צילום: svershinsky, Shutterstock

אופניים וקורקינטים שיתופיים: אהובים בזכות המחיר, מרתיעים בגלל הסיכון

מהי תדירות השימוש של הישראלים בכלי תחבורה זעירים כמו אופניים, אופניים חשמליים וקורקינטים?

12% מהישראלים משתמשים באמצעי תחבורה אלו באופן יומיומי, 7% עד 3 פעמים בשבוע, 6% לפעמים (עד 5 פעמים בחודש), 10% לעיתים רחוקות (כמה פעמים בשנה) ואילו 64% השיבו כי מעולם לא השתמשו בכלים האלו למרות שהם קיימים בעירם.

מדוע הישראלים בוחרים להשתמש בכלי התחבורה השיתופיים?

36% ציינו שאמצעים אלו מהירים יותר מהליכה, 19% השיבו כי ניתן להחנות אותם בכל מקום, 16% אמרו כי הם ידידותיים לסביבה, 15% השיבו כי זה קל למצוא אופניים או קורקינטים שיתופיים בעת הצורך ו-13% ציינו את המחיר האטרקטיבי.

ומה הסיבות שבגללן הישראלים נמנעים מהם?

30% מהישראלים ציינו שהם נחשבים כלא בטוחים מספיק, 15% ציינו כי אין מספיק נתיבי אופניים בעירם, 11% ציינו שהמחיר יקר מדי, 8% ציינו את התשתיות והתנאים הירודים של הכבישים, 7% ציינו כי קשה למצוא אמצעים אלו כשצריך אותם, 5% ציינו כי יש עליות תלולות בעירם, 5% מוותרים עליהם כי אין מקלחות או חדרי הלבשה במקום העבודה או בבית הספר שאליהם הם נוסעים, ו-3% ציינו שאזורי החנייה לא נוחים.

Moovit
אפליקציית מוביט | צילום: none, NEXTER

כיצד משתמשים הישראלים באמצעי התחבורה השיתופיים?

52% מהישראלים ציינו שהם נוסעים איתם ישירות ליעד, בעוד ש-33% ציינו שהם משתמשים בהם בשילוב עם תחבורה ציבורית – עד לתחנת האוטובוס או ממנה ליעד.

"הנתונים המוצגים בדו"ח יכולים להוות כלי מועיל עבור ערים ומפעילי תחבורה ציבורית המחפשים תמונה מדויקת של התשתית התחבורתית והרגלי הנסיעה היומיים של תושבים בערים השונות בעולם", אומר יובב מידד, סמנכ"ל הצמיחה והשיווק של Moovit, "הדו"ח מעלה הבדלים ופערים מהותיים בין מדינות וערים שונות, אך בכל מקום בעולם הפרמטר החשוב ביותר לנוסעי התחבורה הציבורית הוא תדירות גבוהה של קווי שירות, וכפועל יוצא מכך המתנה קצרה ככל ניתן בתחנות. שיפור בפרמטר הנ"ל יגרום לעוד ועוד אנשים לעשות שימוש קבוע ורחב יותר בתחבורה הציבורית".