פרויקט חדש עשוי לאפשר נסיעה באוטובוסים בשבת לתושבי תל אביב, יפו ובת ים. אגודת נוע תנוע, המפעילה בשנתיים האחרונות, בכל סוף שבוע, קו אוטובוס במסלול המקביל לקו 633 של חברת דן, פתחה לפני שבועיים בקמפיין מימון המונים להפעלת קו נוסף.

הקו החדש יחפוף לקו 18, שמחבר בימות השבוע בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב לבית העלמין בבת ים. הקו עוצר במוקדי בילויים במרכז תל אביב כמו כיכר רבין וחוף הים, וכן מגיע לבית החולים איכילוב. באגודה מקווים להכניס את האוטובוס החדש לשירות בתוך חודשיים.

בנוע תנוע, שהיא אגודה ללא מטרות רווח, בחרו בקו 18 לאחר שערכו סקר מקוון. באגודה מסבירים כי מדובר בקו עם הביקוש השני בגובהו בגוש דן בימי חול, וכי להערכתם הוא יעורר ביקוש גבוה גם ביום המנוחה. להערכתם, הביקושים יהיו דו כיווניים — כאשר תושבי בת ים ירצו להשתמש בשירות על מנת לנסוע לתל אביב, ומנגד התל אביבים יבקשו להגיע באמצעותו ליפו.

בנוע תנוע מתכוונים לממן בעצמם חצי מעלות הפעלת האוטובוס החדש, ולגייס את החצי השני — 180 אלף שקל — מן הציבור. כ–87 אלף שקל כבר גויסו מ–644 תומכים שונים, וכעת נותר פחות מחודש עד לסגירת הקמפיין באתר הד־סטארט. לפי שיטת המימון באתר, הכסף מועבר רק אם גויס מלוא הסכום בתום פרק הזמן שהוגדר.

לפי המודל הכלכלי של נוע תנוע, הנסיעה מותנית בהרשמה מראש לאגודה (ללא תשלום) ובמחיר של 9 שקלים לכרטיס. באגודה פעילים כיום למעלה מ–1,500 חברים. בקו הקיים, שעובר ברמת גן, גבעתיים ותל אביב, עוצר האוטובוס בתחנות בכל שעתיים עגולות (בשעות זוגיות מתל אביב לרמת גן ובכיוון ההפוך בשעות אי־זוגיות).

כמות הנוסעים בקו השבת הוכפלה ב–2016 לעומת השנה הקודמת, והגיעה ל–150 נוסעים בכל סוף שבוע במהלך הקיץ. עלות הפעלת הקו הראשון היא כ–250 אלף שקל בשנה, שממומנת על ידי תורמים פרטיים ומפדיון הנסיעות. במקביל, אנשי האגודה מיזגו לתוכה את פעילות ימבוס, המפעילה אוטובוס בשבת מבאר שבע לים בתקופת הקיץ. באגודה מבטיחים כי הצלחת גיוס ההמונים תאפשר את הרחבת הפעילות בבאר שבע, בנוסף לקו החדש במרכז הארץ.

"המטרה שלנו היא להיסגר כשהמדינה תפעיל תחבורה ציבורית בשבת — ובינתיים לשנות את המציאות בשטח", מצהירים בנוע תנוע. לדברי ליאור תבורי, הפעיל באגודה, "תחבורה ציבורית בשבת תאפשר לכל מי שמחזיק רכב כדי להתנייד בסוף השבוע לוותר עליו, מה שיעלה את הביקוש לתחבורה ציבורית גם באמצע השבוע ויוריד משמעותית את כמות כלי הרכב על הכבישים. יש לכך מספר השלכות חיוביות: הפקקים יצומצמו, בעיקר בשעות העומס; תאונות הדרכים יפחתו, מכיוון שתחבורה ציבורית בטוחה פי 7 יותר מנסיעה ברכב פרטי לקילומטר; וזיהום האוויר יצומצם, שכן גם אם האוטובוס מזהם — הוא נקי בהרבה מסך הזיהום שפולטות עשרות המכוניות אותן הוא מסוגל להחליף".

הכנסת בולמת חקיקה

את הוואקום התחבורתי בשבת מנסים למלא בשנים האחרונות מיזמים פרטיים. מעבר לפעילות של נוע תנוע, פרויקט דומה בשם "שבוס" מופעל בירושלים. שבוס פועל בין קרית היובל בבירה לבין מעלה אדומים. עלות הנסיעה בו עומדת על עד 12 שקלים לנוסע.

ב–1991 נחקק בישראל חוק לאיסור הפעלת תחבורה ציבורית בימי המנוחה. עד אז נשענו הסדרי התחבורה על הסכמה שבעל פה מימי קום המדינה. האוטובוסים והרכבות מסובסדים על ידי המדינה, ועל כן מנועים מפעילות בשבת. עם זאת, תקנות התעבורה בנושא רוויות סייגים, ומתירות הפעלת קווים ליישובי ספר, ליישובים שאינם יהודיים, קווים שמשרתים נוסעים לבתי חולים, קווים מסוימים בחיפה ובאילת ועוד.

מדי שנה מגיעות אל הכנסת הצעות חוק לקידום תחבורה ציבורית בשבת, אך אלה נדחות על הסף ולא מגיעות לשלבים אופרטיביים.

לפי סקר שהוצג בחודשים האחרונים מטעם המכללה החברתית־כלכלית, יותר מ-90% מהחילונים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. הנתון המעניין יותר הוא שגם בקרב הדתיים, רבע מהנשאלים (שמחזיקים בכלי רכב) השיבו שהם בעד הפעלת שירותי תחבורה בשבת.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
בנימין נתניהו - מנהל חלש שאינו יודע לחשב יותר מצעד בודד קדימה
גידול של 13% בנסיעות ברכבת - וזינוק של 27% בתלונות נוסעים