חדשות רעות לנוסעים בכביש 1 באזור ירושלים: פתיחת המנהרות החדשות שנחפרו מתחת למחלף הראל, שנקבעה לעוד שבועיים, עלולה להידחות. הסטת התנועה מתוואי הכביש הישן למנהרות היא שלב נוסף בפרויקט לשדרוג ציר התנועה העיקרי בין מרכז הארץ לירושלים. ואולם עשרות אלפי ישראלים צפויים לסבול מכך ולהיתקע בפקקי תנועה לתקופה ארוכה - ובמקביל להתמודד עם שינויים במערך התחבורה הציבורית. כתוצאה מכך בוחנים בחברת נתיבי ישראל (לשעבר מעצ) אפשרות לעיכוב המהלך כולו, כדי למצוא פתרון.

עד מאי 2016 נהנו תושבי מבשרת ציון משלוש כניסות ליישוב - אך מינואר ייאלצו להסתפק בכניסה אחת בלבד לכלי רכב. זאת בעקבות חידוש הכביש, שכולל גם גשרים ומנהרות. המקטע הקודם בכביש 1, שנפתח לתנועה לפני כחצי שנה, ביטל את הכניסה הישנה למבשרת מסיבוב מוצא, וכעת תיסגר גם הכניסה של מחלף הראל לכלי רכב המגיעים מכיוון ירושלים.

כך, כ-30 אלף תושבי מבשרת ציון - שמספרם צפוי לזנק ל-50 אלף בשנים הקרובות עקב ריבוי הבנייה - עלולים למצוא את עצמם נדחקים בכביש יחיד שכבר היום סובל מעומסי תנועה קשים.


הכניסה מכיוון ירושלים תתבצע בעיקוף, והמגיעים למחלף הראל מכיוון ירושלים יצטרכו להמשיך הלאה עד לכביש לולאתי שיחזיר אותם למבשרת, לצומת שאליה מתנקזת כיום התנועה למבשרת מכיוון תל אביב. לטענת התושבים, שיירות המכוניות הממתינות בכניסה הקיימת למבשרת עלולות לזלוג גם לכביש 1 עצמו ולסתום את הנתיב הימני בעלייה התלולה ממחלף חמד למחלף הראל. בכך עלולה הבעיה של מבשרת ציון להשפיע על כלל הנוסעים בכביש 1 - ואולם בנתיבי ישראל שוללים את  הטענה הזו ומסבירים כי הלולאה הארוכה במעקף "תספוג" את התנועה בצוואר הבקבוק שייווצר בכניסה למבשרת.

"שדרוג כביש 1 ייהפך לסיוט עבור תושבי מבשרת ציון", אומרת עדה נחום, תושבת המועצה ופעילה במטה המאבק של התושבים נגד מה שהם מגדירים "הפקרות של המדינה". לדבריה, "שנים ניסינו לזעוק נגד הקטסטרופה העתידה לבוא - ללא הצלחה. לאחר שהיציאה מאזור הקסטל לירושלים תיחסם, כל תושבי הקסטל ייאלצו לנסוע בנתיב אחד לכיוון מבשרת, לעמוד ברמזור ולפנות לירידה לכיוון ירושלים".

בשבוע האחרון נשמעו טענות קשות ממקורות במועצה המקומית מבשרת ציון, שלפיהן ראש המועצה, יורם שמעון, החליט להעסיק את מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, עוזי יצחקי, כיועץ למועצה בנושא בעיית התחבורה. זאת, לדבריהם, כדי "לפתוח דלתות" למועצה מול משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל. יצחקי, שעד לפני חצי שנה עמד בראש משרד התחבורה ועדיין נתון בתקופת צינון, מכחיש את הדברים.

ביום חמישי פירסם חבר מועצת מבשרת ציון, חנן רפעי, פוסט בקבוצת הפייסבוק הסגורה של המועצה, וכתב כי "נודע שמנכ"ל משרד ממשלתי, שלא עשה דבר למען מבשרת בהיותו בתפקיד, מועסק כיועץ כדי לסייע לה לטפל בבעיותיה. מקומם". אחת החברות בקבוצה ביקשה לדעת מיהו היועץ, וחברת מועצה אחרת, נעמי ברזני, השיבה כי מדובר בעוזי יצחקי.

לפי תקנון שירות המדינה, קיים לכאורה איסור על ייעוץ מסוג זה: "מי שטיפל, אגב מילוי תפקידו בשירות הציבור, בעניין פלוני של אדם פלוני, לא ייצג אחרי פרישתו מהשירות את האדם באותו עניין כלפי המוסד של שירות הציבור שבו שירת".

במועצה המקומית מבשרת ציון מכחישים את הדברים.

הפתרון עלול להגיע רק בעוד 3 שנים וחצי

מלבד מצוקת הפקקים היומיומית, התושבים מזהירים מפני שיבוש הגישה לרכבי חירום והצלה. ביוני, שבוע בלבד לאחר סגירת הכניסה הצפונית למבשרת מכיוון סיבוב מוצא, הגיעה הוכחה מוחשית לטענה כאשר כוחות כיבוי אש התקשו להגיע לטיפול בשריפה שפרצה במועצה.

כבר ב-2010, לפני שאושרו העבודות לשדרוג כביש 1, התריעו תושבי הסביבה מפני ניתוק מבשרת מתשתיות הכבישים. כעת, שבועיים לפני כניסת הסדרי התנועה החדשים לתוקפם, מצוקת התושבים טרם קיבלה מענה מהגורמים הרלוונטיים.

ביום ראשון הגיע ליישוב מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, נסים פרץ, והשתתף במפגש תושבים שבו הציע חלופות ופתרונות. החלופות זכו לתמיכה מצד תושבים רבים - אך האיחור בהצגתן יוביל לכך שיחלפו שנים עד למימושן.

כך לדוגמה, מקדמת נתיבי ישראל הקמת גשר שיחבר את חלקה המזרחי של מבשרת עם כביש 1 לנוסעים מכיוון ירושלים, דרך מחלפון מסיבוב מוצא. חלופה זו הוצעה כבר ב-2010 והקמתה נדרשת ממילא כחלק מההכנות לסלילת כביש 16, שאמור לחבר בעתיד בין ירושלים למבשרת. ואולם הקמת הגשר תארך שלוש וחצי שנים לפחות, אם לא יהיו עיכובים משפטיים, קשיים סטטוטוריים, בעיות במכרזים וכדומה.

כפתרון זמני הוצעה חלופה שניתנת ליישום בתוך כמה חודשים: הכשרת גישה למבשרת ציון דרך גשר מוצא, באמצעות עיקול חד מאוד בתוואי הנסיעה. ואולם טרם התקבלה החלטה לגבי חלופה זו משום שהיא עלולה לעכב את התנועה בגשר החדש.

"הציבור צריך לבחור בין חלופות רעות"

גם מי שיבקשו להמיר את הנסיעה ברכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית צפויים לסבול מקשיים, בשל שיבושים והסדרי תנועה חדשים במערך התחבורה הציבורית באזור. כיום עושים תושבי מבשרת וסביבתה שימוש נרחב בקווי אוטובוס רבים בין ירושלים לשאר חלקי הארץ, העוצרים בתחנה במחלף הראל. סמוך למחלף יש מגרשי חנייה המשמשים "חנה וסע". ואולם בשל השינויים בכביש 1, בחודש הבא יוסטו תחנות העצירה של האוטובוסים כקילומטר דרומה, אל מחלף חמד.

למעשה, הזזת התחנות היא הצעה שהציעו תושבי מבשרת בלית ברירה למשרד התחבורה. זאת, בשל החשש כי העיקוף הגדול שיידרשו הנוסעים לעשות עם סגירת מחלף הראל יוביל לכך שקווים אוטובוס רבים יפסיקו לעצור בו. מנגד, במחלף חמד אין מגרשי חנייה, וכעת דורשים תושבי מבשרת והסביבה ממשרד התחבורה להקים מערך הסעות (שאטלים) ממחלף הראל למחלף חמד ובחזרה.

במשרד התחבורה מתנגדים לרעיון השאטלים, ומציעים כי מדי יום ייצאו תשעה אוטובוסים מתוך השכונות במבשרת למחלף חמד, שבו יוכלו התושבים לעלות על אחד הקווים הבין־עירוניים. אוטובוסים אלה יפעלו רק בבוקר, מדי חצי שעה, ובשעות אחר הצהריים יסיעו נוסעים מחמד בחזרה למבשרת. תושבים שעובדים בתל אביב, למשל, כבר התלוננו על כך שיצטרכו לשלם על כרטיס נסיעה ממבשרת למחלף חמד. במקביל, יתווסף קו אוטובוס חדש וישיר ממבשרת ציון לתל אביב.

במכתב ששיגרו התושבים לפני כחודש אל משרד התחבורה ולמועצה המקומית, נכתב: "נדהמנו לגלות שבכוונת משרד התחבורה לבטל את עצירתם במבשרת של 25 קווים 'א־סימטריים' - כלומר קווים אשר היום עוצרים במחלף הראל רק בדרכם לירושלים (ולא עוצרים בדרכם מירושלים) לא יעצרו במחלף חמד (ומן הסתם גם לא במחלף הראל) אחרי פתיחת מנהרות הקסטל. המשמעות היא שהנוסעים בקווים אלו יצטרכו לבחור בין שתי חלופות רעות: להמשיך עד לירושלים ומשם לקחת אוטובוס נוסף חזרה למבשרת, או לקחת קו חלופי שעוצר במחלף חמד, כאשר בדרך כלל הקווים החלופים הם איטיים יותר (מאספים) ונקודת המוצא שלהם מרוחקת מנקודת המוצא של אותו קו א־סימטרי, ולכן שוב נדרש אוטובוס נוסף כדי להגיע אל נקודת המוצא.

"אנו מבקשים למחות על הדרת הציבור מתהליך תכנון העברת תחנות מחלף הראל למחלף חמד, ועל התנהלותם של ראש מועצת מבשרת ציון, של מחזיק תיק התחבורה במועצה ושל משרד התחבורה, אשר לא השכילו לשתף את הציבור באופן פעיל בתהליך התכנון עוד מראשיתו. קריאותינו בחודשים האחרונים לקיום הליך שיתוף ציבור אמיתי נפלו לצערנו על אוזניים ערלות ואטומות", הוסיפו התושבים במכתבם.

מהמועצה המקומית מבשרת ציון נמסר בתגובה: "ראש המועצה יורם שמעון מודה לשר התחבורה ח"כ ישראל כץ וכן למנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ שמעניקים תמיכה ועושים כל שביכולתם ליישם פתרונות שהוצגו ע"י מהנדסי התנועה של המועצה - לביצוע כניסה נוספת, הן קבועה והן זמנית מכביש מספר 1 למבשרת ציון.

"מר פרץ הצהיר בכנס הסברה שנערך במבשרת ציון ביום ראשון האחרון שיפעל ככל שביכולתו לקדם מוקדם ככל שניתן את ביצוע הכניסה וכן את כלל השינויים שהועלו על ידי המועצה שישפרו את זרימת התנועה במחלף הראל והסביבה.

"כמו כן הובהר בכנס, שהמועצה פעלה יחד עם נציגי משרד התחבורה למתן מענה לצרכי התחבורה הציבורית עקב העתקת התחנות לקווים הבין עירוניים ממחלף הראל למחלף חמד. לצורך כך, התווספו 3 קווים חדשים שיאספו את הנוסעים מהשכונות השונות למחלף חמד כך שכל 5 דקות בממוצע יופעל קו שמחבר בין שני המחלפים. בנוסף, יופעל קו חדש עם 5 נסיעות התחלתיות שייצאו כל בוקר מהיישוב לתל אביב.

"עוד יודגש, שהמועצה לא חתמה על חוזה העסקה עם עוזי יצחקי ומודה למנכ"ל לשעבר של משרד התחבורה על עבודתו המקצועית ותרומתו לנושאי התחבורה ביישוב במסגרת תפקידו כמנכ"ל המשרד עד למועד פרישתו ממשרד התחבורה".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

 כחלון נגד המשחק הכי ממכר של המהמרים

נתניהו על מחירי הדירות: "אמרתי כבר לפני כמה שנים - תקנו דירות"